کد خبر: ۶۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹- 25 January 2020
عضو حقوقدان شورای نگهبان:

حتی مجرمان هم امکان ثبت‌نام در انتخابات مجلس را دارند

دکتر سید فضل‌الله موسوی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: هم اکنون قانون به گونه‌ای است که حتی یک مجرم هم امکان ثبت نام در انتخابات را دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، سید فضل‌الله موسوی عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه در قانون انتخابات مجلس ملاک خاصی برای کاندیداتوری وجود ندارد، گفت: این موضوع مقداری به نقص قوانین داخلی کشور مرتبط است زیرا آنچه که هم اکنون به عنوان فاکتورهای مورد نیاز برای نامزدی در انتخابات مجلس درنظر گرفته شده شرایط کلی است که چندان کارایی ندارد.

وی ادامه داد: امروز ویژگی‌هایی همچون داشتن محدوده سنی، مدرک تحصیلی فوق لیسانس و ایرانی بودن به عنوان ملاک‌های کاندیداتوری مجلس درنظر گرفته می شود این در حالی است که صرف داشتن این ملاک‌ها نباید مدنظر باشد و باید شرایط اختصاصی تری هم در نظر گرفته شود.

دکتر موسوی با بیان اینکه ملاک‌های موردنظر فعلی به گونه ای است که حتی یک مجرم هم امکان ثبت نام برای شرکت در انتخابات مجلس را دارد، تاکید کرد: اگرچه هیات‌های اجرایی و نظارت با گرفتن استعلام از دستگاه‌های مربوطه افراد فاقد صلاحیت را از گردونه حذف می کنند اما بهتر آن است که قانون به گونه ای اصلاح شود که افراد فاقد صلاحیت از همان ابتدا امکان ثبت نام نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس باید نقص قانون انتخابات مجلس را مرتفع سازد، گفت: بهتر این است که شرایط به گونه‌ای اصلاح شود که با درنظر گرفتن استانداردهایی، افراد امکان ثبت نام برای انتخابات مجلس داشته باشند نه اینکه ابتدا ثبت نام کنند و بعد پیشینه آنها رصد شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه قوانین باید به گونه‌ای اصلاح شود که از همان ابتدا افرادی که فاقد صلاحیت هستند امکان ثبت نام نداشته باشند، تصریح کرد: هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای است که هر شخصی حتی یک مجرم (دزد یا قاتل) هم امکان ثبت نام در انتخابات را دارد هرچند که بعد از استعلام ثابت شود که فرد سوءپیشینه دارد. وقتی امکان ثبت نام بدون درنظر گرفتن شرایط خاص برای داوطلبان انتخابات مجلس وجود داشته باشد به همان نسبت بسیاری از آنها به دلیل نداشتن شرایط لازم رد صلاحیت می شوند این در حالی است که شرایط باید به گونه ای باشد که این افراد از همان ابتدا نباید امکان ثبت نام داشته باشند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است