کد خبر: ۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۸- 09 September 2007
دکترکدخدایی :

شورای نگهبان باید نسبت به انتخابات مکانیزه اطمینان حاصل کند

دکتر کدخدایی گفت: شورای نگهبان باید نسبت به روند صحت و سلامت برگزاری انتخابات در فرآیند رایانه‌ای اطمینان حاصل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی امروز شنبه در نشست دو هفتگی با خبرنگاران در خصوص آخرین توافق‌ها با وزارت کشور برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای مجلس هشتم گفت: گزارش جدیدی از سوی وزارت کشور در این باره دریافت نکرده‌ایم و منتظر ارسال هرگونه طرحی در این خصوص از سوی این وزارتخانه هستیم تا پس از بررسی‌ آن در شورای نگهبان و نیز بررسی‌های کارشناسان، اظهار نظر کنیم.
وی تاکید کرد: شورای نگهبان تا زمانی که از کم و کیف طرح‌ها و روش‌های وزارت کشور در خصوص برگزاری مکانیزه انتخابات اطمینان حاصل نکند نمی‌تواند با برگزاری انتخابات الکترونیک موافقت کند.
سخنگوی شورای نگهبان نگرانی برخی احزاب و اشخاص در خصوص رد صلاحیت‌ها در انتخابات را بی‌مورد و بی‌جهت خواند و افزود: شورای نگهبان بر اساس قانون و مستندات پرونده افراد، صلاحیت آنان را بررسی و پاسخگوی آنان خواهد بود.
کدخدایی درباره احزاب و گروههای غیر قانونی نیز گفت: دستگاه قضائی و نیز قانون انتخابات درباره محرومیت احزاب و گروههای غیر قانونی از نامزدی در انتخابات صراحت دارد و شورای نگهبان نیز بر این اساس عمل می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی پرسید یکی از اصلاح طلبان از مجلس خبرگان رهبری خواسته است به نظارت استصوابی شورای نگهبان خاتمه دهد، آیا مجلس خبرگان می‌تواند این کار را انجام دهد گفت:نظارت استصوابی به موجب قانون و تفسیر شورای نگهبان بر عهده این شورا است و تا زمانی که این قانون و تفسیر وجود دارد، نظارت استصوابی خواهد بود.
کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که پرسید آیا شورای نگهبان تحت تأثیر و فشار شخصیت‌ها که دنبال تائید صلاحیت برخی اشخاص و افراد از سوی این نهاد هستند برقرار خواهد شد؟تصریح کرد: اگر شورای نگهبان این گونه عمل کند دیگر شورای نگهبان نخواهد بود؛ وظیفه شورای نگهبان این است که براساس قانون و مستندات پرونده افراد اظهار نظر کند.
خبرنگاری پرسید با توجه به این که شورای نگهبان بر اساس وظیفه‌ای که در بررسی‌ها صلاحیت‌ها دارد ممکن است در موارد رد صلاحیت برخی افراد با هیاهوهایی مواجه شود با این شرایط چه راهکار و مکانیزمی را برای تقویت مشارکت حداکثری دارید؟ گفت: خوشبختانه در همه انتخابات‌ در کشور شاهد حضور و مشارکت حداکثری مردم بوده‌ایم و این بار نیز شاهد خواهیم بود.
وی از همه احزاب، گروهها و افراد خواست در انتخابات مجلس هشتم به صورت گسترده و فراگیر شرکت کنند.
سخنگوی شورای نگهبان هر گونه نگرانی از حضور کم رنگ مردم در انتخابات را بی‌جهت خواند و افزود: برخی گروه‌ها و افراد به دنبال انجام وظایف قانونی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها، مدعی می‌شوند که شرکت در انتخابات کمرنگ خواهد شد اما در همه انتخابات ها در 27 سال گذشته به ویژه انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری به رغم همه تبلیغات شاهد یکی از بی‌سابقه ترین حضور و مشارکت در صحنه بودیم و مردم به این مسایل توجه نکردند.
به گفته کدخدایی این گونه نگرانی‌ها را برخی احزاب در گفتگوها و گپ‌های گروهی دامن می‌زنند که چندان کاربردی ندارد.
یکی از خبرنگاران پرسید:« از آنجایی که شورای نگهبان ردیف بودجه خاصی دارد آیا بازهم عضویت در این شورا شغل محسوب نمی‌شود؟» با استناد اصل 141 قانون اساسی بیان داشت: شورای نگهبان طبق رویه 27 سال گذشته عضویت در شورا را شغل محسوب نمی‌کند.
از سخنگوی شورای نگهبان درباره سرنوشت لایحه مدیریت خدمات کشوری سئوال شد که وی در پاسخ به اشاره به جلسه کارشناسی چندی پیش مجلس، دولت و شورای نگهبان در این باره گفت: این لایحه در اختیار مجلس شورای اسلامی است و منتظر اعلام نظر مجلس به پیشنهادات دولت در این خصوص هستیم.
به گفته کدخدایی شورای نگهبان تکلیفی از جهت برگزاری جلسه مشترک ندارد اما این اقدام را در راستای همکاری و هماهنگی برای تعیین تکلیف لایحه انجام می دهد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره فعالیت دفاتر نظارتی شورای نگهبان گفت: دفاتر نظارتی‌ هم‌اکنون فعالیت خاصی انجام نمی دهند. ما در حال بررسی افراد پیشنهادی جهت تشکیل هیات های نظارت‌ استانی هستیم.
کدخدایی در آغاز نشست خبری با خبرنگاران"محمد‌ علی ‌مطلبی" مدیر کل جدید روابط عمومی شورای نگهبان را به خبرنگاران معرفی کرد. دبیر شورای نگهبان، سوم شهریور ماه طی حکمی، مطلبی را به سمت مدیر کل روابط عمومی این شورا منصوب کرد. حسن اختری، قائم مقام اداره کل روابط عمومی، سرپرستی این اداره را به عهده داشت، که در این جلسه از سوی سخنگوی شورای نگهبان مورد تقدیر قرار گرفت.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد