کد خبر: ۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰- 07 January 2020
دکتر طحان نظیف مطرح کرد؛

چرا جلسه امروز شورای نگهبان در مجلس تشکیل شد؟/ تشریح طرح ضد آمریکایی نمایندگان

عضو حقوقدان شورای نگهبان در صفحه شخصی خود روایتی از جلسه امروز این شورا که در محل مجلس برگزار شد ارائه کرد و به تشریح طرح ضد آمریکایی امروز نمایندگان پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

امروز به همراه دیگر اعضای شورای نگهبان برای بررسی و تصویب طرح سه فوریتی «اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا» در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردیم. براساس اصل ۹۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وقتی طرح یا لایحه‌ای فوری در دستور کار مجلس قرار گیرد، اعضای شورای نگهبان باید در مجلس حاضر شوند و نظر خود را اظهار نمایند. در آیین‌نامه داخلی مجلس نظیر مواد ۸، ۱۵۶ و ۱۶۲ آن نیز به موضوع طرح‌ها و لوایح فوریتی اشاره شده است.

به هر حال اعضای شورای نگهبان با حضور در صحن علنی به استماع نظرات نمایندگان محترم پراختند و از نزدیک شاهد تصویب کلیات و جزئیات این طرح بودند. در طرح‌ها و لوایح سه فوریتى، پس از تصویب فوریت بلافاصله کلیات و سپس در همان جلسه نسبت به ماده واحده یا هر یک از مواد مذاکره و رأی‌گیرى می‌شود. پس از تصویب مصوبه در صحن علنی، اعضای شورای نگهبان در اتاقی در مجلس تشکیل جلسه داده و پس از شور و مشورت و انجام بررسی‌های لازم و تدقیق در مصوبه و سوابق آن، این مصوبه را خلاف شرع و قانون اساسی ندانسته و تایید نمودند که با حضور مجدد اعضا در صحن علنی، موافقت اعضا با این مصوبه از سوی سخنگوی محترم شورای نگهبان اعلام شد.
 
چرا جلسه امروز شورای نگهبان در مجلس تشکیل شد؟ /تشریح طرح ضد آمریکایی نمایندگان

واقعیت این است که اصل بر عادى بودن رسیدگى طرح‌ها و لوایح در مجلس است و تصویب یک، دو و سه‌فوریت یک مصوبه، حالتی استثنائى، اما بیانگر میزان ضرورت آن محسوب می‌شود و طبعا تصویب سه فوریت یک مصوبه، حالتی کاملاً اضطرارى و حیاتى و براى مقابله سریع با خسارت حتمى است؛ این طرح سه‌فوریتی به نوعی واکنش مجلس به ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی بود.

نکته قابل ذکر در خصوص محتوای طرح اینکه به‌موجب این مصوبه در خصوص دایره شمول اعضای سازمان تروریستی از نظر مجلس، علاوه بر «فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، نیرو‌ها و سازمان‌ها و یا نهاد‌های تحت اختیار این فرماندهی»، «کلیه اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و موسسات وابسته و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» نیز مشمول آن قانون قرار داده شده است. به موجب این قانون که مشمولین آن تروریست اعلام میشوند، هرگونه کمک نظامی یا اطلاعاتی به این نیرو‌ها جهت تقابل با سپاه و جمهوری اسلامی همکاری در اقدام تروریستی محسوب میگردد.

بر اساس این قانون دولت مکلف است «در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی» در برابر اقدامات تروریستی نیرو‌های آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع بر اساس این قانون به عمل آورد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد