کد خبر: ۶۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴- 04 December 2019
آیت الله شب زنده دار:

حق نداریم در برابر دشمن تسلیم شویم

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه حق نداریم خود را در برابر دشمن ذلیل کنیم و تسلیم شویم، گفت: پذیرفتن کاری که از توان انسان خارج است مذلت او را در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به درخواست امام سجاد (ع) در دعای مکارم الاخلاق از خداوند برای دوری از کبر گفت: انسان برای دوری از کبر باید مراقبت‌های لازم را داشته باشد.

وی افزود: گاهی ممکن است که انسان به واسطه تحصیل علم و مقام تصور کند که از دیگران برتری دارد، اما برای این که این توهم نادرست پیدا نشود یا از بین برود انسان باید از خود مراقبت کند و بداند که تنها خداوند متعال از جایگاه انسان‌ها اطلاع دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که از مؤمن اجازه ندارد خود را تحقیر و ذلیل کند، اظهار داشت: عزت حوزه‌های فراوانی در امور شخصی، سیاسی و اجتماعی دارد، اگر ملت شریف در برابر طواغیت می‌ایستند و تسلیم نمی‌شود، افزون بر این که امر الهی است، عزت اسلامی محسوب می‌شود چرا که ما حق نداریم خودمان را ذلیل کنیم و مستعمره کفار و دشمنان شویم.

وی در ادامه ابراز داشت: گناه انسان را نزد مردم و خدا به مذلت می‌کشاند، اینگونه نیست که گناهکار تنها عقوبت شود بلکه دچار خواری و مذلت نیز می‌شود، اگر انسان از خواری گناه به عزت و شرافت اطاعت الهی منتقل شود می‌تواند به غنا دست پیدا کند.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که حضرت امام و شهدا با عزت طاعت به عالی‌ترین مقام‌ها رسیدند، ادامه داد: اگر انسان به سمت طاعت الهی برود خداوند متعال انیس او خواهد شد و به هیچکس نیازی نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: اگر به آموزه‌ها و احکام اسلامی عمل کنیم از مذلت دور خواهیم شد و به مسیر عزت و سعادت خواهیم رفت، مؤمن نمی‌تواند خواسته‌ای داشته باشد که سبب خواری و ذلت او شود؛ همچنین روحانیت باید جایگاه و شرافت خود را حفظ کند و نباید کاری انجام دهد که شأن روحانیت کاهش پیدا کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه تبیین عواملی که سبب ذلت انسان می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی انسان سراغ کار‌هایی می‌رود که از توان آن خارج است، اگر کسی توان کاری را ندارد و بر آن اصرار داشته باشد سبب اعتراض مردم و ذلت فرد می‌شود، بر اساس روایات این مذلت است که انسان متصدی کاری شود که از عهده اش بر نمی‌آید.

وی اضافه کرد: این روند سبب می‌شود که کار مردم زمین بماند و کار خراب شود، ضمن این که سبب خواری و ذلت فرد هم خواهد شد؛ همچنین انجام دادن کاری که عذرخواهی انسان را در پی داشته باشد مذلت است، البته اگر انسان عذر بخواهد کار درستی است، اما نباید کاری کند که به عذر خواستن ختم شود.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که اگر انسان کاری کند که مبتلا شود سبب مذلت خواهد شد، گفت: اگر انسان خود را مبتلای به بلا کند به دیگران محتاج خواهد شد و باید به دیگران رو بزند و خود را خوار کند.

 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات