کد خبر: ۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵- 04 December 2019
آیت الله اعرافی:

هرکسی ما را از اخوت اسلامی دور کند از قرآن پیروی نکرده است

مدیر حوزه‌های علمیه اصل مشترک بین همه مسلمانان عالم را اخوت اسلامی دانست و گفت: هرکسی ما را از اخوت اسلامی دور کند از قرآن پیروی نکرده است.

هرکسی ما را از اخوت اسلامی دور کند از قرآن پیروی نکرده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در دیدار جمعی از ائمه جمعه، مدیران و مدرسان اهل سنت استان گلستان و گیلان که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، ضمن تشریح اهمیت و برکات حفظ وحدت و اخوت اسلامی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»، گفت: این آیه شریفه که از غرر آیات قرآن کریم است حاوی مطالب و آموزه‌های فراوانی برای امت اسلام است.

وی افزود: اخوت بر دو گونه است، اول اخوت، طبیعی است که بر اساس ولادت و رضاع یا بر اساس مشترکات جغرافیایی، نژادی، زبانی و چیز‌هایی از این قبیل است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است و نوع دیگر و مهم‌تر آن اخوت بر اساس فکر، معرفت، فرهنگ، اندیشه و ایمان است که این نوع اخوت در آیه شریفه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» مراد است که این نوع اخوت بسیار با فضیلتر و مهم‌تر است از نوع طبیعی‌تر آن است.

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: اخوت‌های طبیعی و غیر انتخابی گرچه مبنای عواطفی نیز شود و آثاری نیز داشته باشد، اما هرگز ارزشی همانند اخوت‌های فکری و اعتقادی ندارد، قرآن کریم نیز گرچه اخوت‌های طبیعی و نژادی و قبیله‌ای را محترم شمرده، اما هرگز مدال افتخار به آن نداده است و ملاک و امتیاز انسان‌ها را در تقوا دانسته، اما وقتی صحبت از اخوت براساس اعتقاد و ایمان می‌شود به زیبایی می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»؛ چرا که اخوت بر اساس ایمان و اعتقاد پایدار و ارزشمندتراست.

مدیر حوزه‌های علمیه اصل مشترک بین همه مسلمانان عالم را اخوت اسلامی دانست و تاکید کرد: هرکسی ما را از این اخوت اسلامی دور کند از اصل قرآنی پیروی نکرده است.

آیت الله اعرافی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیک بودن یکصدمین سال تاسیس حوزه علمیه قم به برخی ویژگی‌ها و اقدامات مهم حوزه در یکصد سال اخیر اشاره کرد و گفت: یکصدسال اخیر حوزه علمیه قم را می‌شود در چند بخش به آن پرداخت؛ بخش اول حدود ۱۵ سالی است که مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری یزدی در زمان رضاخان پهلوی مشغول پایه ریزی این حوزه مبارکه بود.

وی افزود: مرحله بعد در حدود سه تا چهار سال سه مرجع بزرگ این حوزه مبارکه را مدیریت و زعامت می‌کردند؛ مرحوم آیات عظام صدر، حجت و خوانساری و مرحله بعدی نیز مهاجرت آیت الله العظمی بروجردی به حوزه علمیه قم است.

امام جمعه قم مرحله بعدی از حیات مبارکه حوزه علمیه قم را نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) دانست و گفت: مرحله مهمتر در حیات حوزه علمیه قم دوران باشکوه انقلاب اسلامی می‌باشد در همه این مراحل علما و بزرگان زیادی از حوزه مبارکه قم برخاستند و آثار و برکات زیادی برای دنیای اسلام به ارمغان آوردند و منشاء پدیده‌های بزرگ در عالم اسلام بودند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از بیانات خود ضمن برشمردن برخی از تحولات بزرگ در حوزه علمیه قم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اولین ویژگی حوزه علمیه قم پس از انقلاب توجه به ابعاد بین المللی می‌باشد، چرا که قبل از انقلاب تعداد معدودی از کشور‌های در قم تحصیل می‌کردند، اما امروزه بالای صد ملیت در ایران مشغول به تحصیل و فراگیری علوم اسلامی هستند.

وی افزود: گشوده شدن درب‌های قم به روی سایر مذاهب اسلامی از دیگر ویژگی‌های حوزه بعد از انقلاب است و ما در جامعه المصطفی از همه مذاهب اسلامی پذیرش داریم و آنان نیز طبق مذاهب خودشان به تحصیل می‌پردازند.

امام جمعه قم با بیان اینکه در کتابخانه‌های حوزه‌های ایران از کتب اهل سنت نیز وجود دارد گفت: بسیاری از کتابخانه‌های قم لبریز از کتب مختلف اهل سنت است و هیچ کتابخانه‌ای نیست مگر آنکه از کتب مذاهب اسلامی در آن وجود دارد.

آیت الله اعرافی توجه به علوم انسانی و اجتماعی را از ویژگی‌های دیگر حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی دانست و گفت: بعد از انقلاب اسلامی گفتگو‌های علمی زیادی میان حوزه علمیه قم با مکاتب غرب و نحله‌های گوناگون فکری غرب صورت گرفته است، چرا که ما معتقدیم علوم انسانی و اجتماعی درحقیقت نرم افزاری است برای اداره جهان امروزی و یک عالم دینی نمی‌تواند در برابر علوم انسانی اجتماعی بی تفاوت باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطر نشان ساخت: گفتگو با مکاتب فکری و اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی غرب یک ضرورت است و باید جا‌هایی که گفتمان آنان در برابر اندیشه اسلامی قرار دارد اصلاح شود و این کار با شعار و دعوا نمی‌شود بلکه کار علمی می‌خواهد که در حوزه علمیه قم این کار به صورت جدی دنبال می‌شود.

آیت الله اعرافی در قسمت پایانی سخنان خود ضمن اشاره به برخی ویژگی‌های منحصر به فرد قم در بسیاری از عرصه‌ها گفت: قم شرایط ویژه و مهمی دارد به عنوان نمونه باید گفت که حدود یکصدهزار نفر از همه جای ایران و ۱۳۰ کشور جهان در قم در حال تحصیل هستند و بیش از ده هزار محقق و مدرس در رشته‌های مختلف علوم انسانی به تولید علم و فکر مشغول هستند.

وی افزود: وجود بیش از ۳۰۰ مرکز و موسسه دینی و فرهنگی در قم و صدور مجوز برای انجمن‌های علمی و چاپ بیش از یکصد مجله در رشته‌های مختلف علمی از دیگر ویژگی‌های این شهر مقدس است.

 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود