کد خبر: ۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱- 01 December 2019
حاشیه‌های یک دیدار رسانه‌ای/

صریح و صمیمی؛ گپ و گفت ۱۴۰ دقیقه‌ای ۲۰ چهره مطرح رسانه‌ای با سخنگوی شورای نگهبان

نشست دکتر کدخدایی قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان با مدیران و سردبیران رسانه‌های مختلف کشور در محل این شورا برگزار شد.

صریح و صمیمی؛ گپ و گفت ۱۴۰ دقیقه‌ای ۲۰ چهره مطرح رسانه‌ای با سخنگوی شورای نگهبان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری فارس، نشست دکتر عباسعلی کدخدایی قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان با مدیران و سردبیران رسانه‌های مختلف کشور دیروز (شنبه، ۹ آذر ۱۳۹۸) در محل این شورا برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

انتقاد از کدخدایی و شورای نگهبان ضدیت با نظام نیست

همگی باید برای تحقق یک انتخابات پرشور تلاش کنیم

گزارش تصویری نشست صمیمی دکتر کدخدایی با مدیران و سردبیران رسانه‌ها



در این نشست صمیمی که حدود ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه به طول انجامید، بیش از ۲۰ تن از اهالی و چهره‌های شناخته‌شده مطبوعات و خبرگزاری‌ها به گپ و گفت صریح و صمیمی با کدخدایی پرداختند که در ادامه به حاشیه‌های جذاب این نشست خواهیم پرداخت:

عقربه‌های ساعت، به ۹ صبح نزدیک می‌شود و میهمانان هم کم‌کم وارد محل نشست می‌شوند؛ تا پیش از این، مدعوین این مکان عمدتاً خبرنگاران رسانه‌ها بودند که نشست‌های خبری سخنگوی شورای نگهبان را پوشش خبری می‌دادند، اما این‌بار مسئولان و سردبیران آن‌ها برای گپ‌وگفت با دکتر کدخدایی دعوت شده‌اند و خبری از خبرنگاران نیست.

صریح و صمیمی؛ گپ و گفت ۱۴۰ دقیقه‌ای ۲۰ چهره مطرح رسانه‌ای با سخنگوی شورای نگهبان



حجت‌الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول کهنه‌کار روزنامه اطلاعات جزو نفرات اولی است که یک ساعت زودتر به محل نشست آمده و طبق رسم مألوف‌اش در ردیف دوم نشسته؛ روزنامه‌نگاران و مدیران رسانه‌ای هم از جناح‌های مختلف، یکی‌یکی وارد سالن می‌شوند و فارغ از گرایش‌های رسانه و سیاسی‌شان، اینجا در کنارهم می‌نشینند.

 

صریح و صمیمی؛ گپ و گفت ۱۴۰ دقیقه‌ای ۲۰ چهره مطرح رسانه‌ای با سخنگوی شورای نگهبان

گعده غیر رسمی و دوستانه آغاز شده و همه منتظر حضور میزبان برنامه هستند؛ دکتر کدخدایی دقایقی بعد وارد سالن می‌شود، سلام و علیک و خوش‌وبشی با میهمانان می‌کند و در جایگاه میزبان می‌نشیند. حالا چشمش به مدیر مسئول روزنامه اطلاعات می‌افتد و از او چند بار درخواست می‌کند تا به ردیف اول آمده و در کنارش بنشیند او هم قبول می‌کند و در سمت چپ سخنگوی شورای نگهبان می‌نشیند.

دکتر کدخدایی سخنانش را آغاز می‌کند؛ ابتدائاً خیر مقدمی به میهمانان می‌گوید و سپس از اهمیت انتخابات به عنوان مهم‌ترین کنش اجتماعی ملی یاد می‌کند که همه در آن سهم دارند؛ از رسانه‌ها و احزاب تا شخصیت و نهاد‌ها و بعد ادامه می‌دهد که امروز آمده است تا بیشتر شنونده نظرات باشد.

بعد از سخنان کوتاه سخنگوی شورای نگهبان، مجری می‌گوید از سمت چپ به ترتیب میهمانان سخنان خود را آغاز کنند. حجت‌الاسلام دعایی نفر اولی است که سخنان خود را آغاز می‌کند و می‌گوید که چند دوره نماینده مجلس بوده و خاطراتی را ذکر می‌کند و سپس خطاب به کدخدایی می‌گوید که مصاحبه‌ها، نشست‌های خبری و کانال‌های ارتباطی شما خیلی خوب است که امیدواریم شورای نگهبان این مسیر را ادامه دهد.

صریح و صمیمی؛ گپ و گفت ۱۴۰ دقیقه‌ای ۲۰ چهره مطرح رسانه‌ای با سخنگوی شورای نگهبان



مهدی ترابیان مدیر خبرنگاران شبکه خبر، نفر بعدی است که صحبت می‌کند و مدعوین را در جلسه مورد خطاب قرار می‌دهد. در بخشی از سخنانش می‌گوید برخی دوستانی که در این جلسه هستند همواره در رسانه‌هایشان سؤالات و ابهاماتی درباره شورای نگهبان مطرح می‌کنند، خوب است همین‌جا سؤالات و ابهاماتشان را بپرسند. در ادامه هم از شورای نگهبان می‌خواهد برای پاسخگویی به افکار عمومی فعالانه‌تر در فضای مجازی حضور داشته باشد.

«چرا شورای نگهبان دلایل عدم احراز صلاحیت افراد را اعلام عمومی نمی‌کند؟»؛ «بهتر نیست شورای نگهبان با افراد توافق کند یا از آن‌ها امضا بگیرد در صورتی که رد صلاحیت شدند دلایل را به همگان اعلام کند؟» این سؤالات و چند پرسش مشابه، محل سؤال چند روزنامه‌نگار از سخنگوی شورای نگهبان بود.

دکتر کدخدایی در حین صحبت‌های میهانان نکات آن‌ها را یک به یک یادداشت می‌کند. در ادامه داوودی از خبرگزاری ایسنا خطاب به کدخدایی می‌گوید: یکی از ویژگی‌های شما در کسوت سخنگوی شورای نگهبان این است از زمانی که در این سمت قرار گرفتید وضعیت رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی شورای نگهبان بهبود یافته، خوب است همین روش را در ایام انتخابات که بعضاً اخبار غیرموثق منتشر می‌شود ادامه دهید.

صریح و صمیمی؛ گپ و گفت ۱۴۰ دقیقه‌ای ۲۰ چهره مطرح رسانه‌ای با سخنگوی شورای نگهبان

نماینده باشگاه خبرنگاران جوان، عاقله مردی بود با مو‌های جو گندمی و ۳ سؤال را از کدخدایی می‌پرسد. در این حین مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صدا و سیما با مزاح خطاب به سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید: آقای دکتر! ایشان از قدیمی‌های صدا و سیماست که حالا بازنشسته شده! کدخدایی هم با خنده می‌گوید اگر بازنشسته شده‌اند پس چرا رفته‌اند باشگاه خبرنگاران جوان؟!

محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی یکی دیگر از حاضران این جلسه است که از برگزاری نشست‌های کدخدایی با چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف سیاسی به نیکی یاد می‌کند و به شوخی می‌گوید: در یکی از این جلسات ما هم دعوت بودیم و شما ناهاری هم به ما دادید؟! کدخدایی هم با مزاح پاسخ می‌دهد: شما وقتی اینجوری می‌گویید بقیه هم از ما ناهار طلب می‌کنند. قوچانی در بخشی از سخنانش گفت: آقای کدخدایی! شما در مصاحبه‌هایتان از معیار‌های سه‌گانه شورای نگهبان برای رد صلاحیت گفتید، فساد اقتصادی، فساد اخلاقی و مقابله با حاکمیت که در بین اصلاح‌طلبان مورد استقبال قرار گرفت. کسی که فساد دارد و برانداز است در مجلس جمهوری اسلامی جایی ندارد. قوچانی همچنین گفت که همه سوار بر یک کشتی هستیم و باید دنبال مجلس باکیفیت باشیم.

صریح و صمیمی؛ گپ و گفت ۱۴۰ دقیقه‌ای ۲۰ چهره مطرح رسانه‌ای با سخنگوی شورای نگهبان


دکتر کدخدایی پس از پایان صحبت‌های قوچانی از احمد غلامی سردبیر شرق خواست تا سخنانش را آغاز کند، اما او گفت «حرف خاصی نیست». سخنگوی شورای نگهبان خطاب به او گفت: آقای غلامی ما یادداشت‌های شما را در شرق می‌خوانیم بفرمائید صحبت هم کنید. غلامی هم پس از تعارف کدخدایی، چند دقیقه‌ای صحبت کرد.

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان نفر بعدی بود که صحبت کرد. وی دغدغه‌های افراد حاضر در این جلسه را عمدتاً مشترک دانست و گفت که راهبرد مقام معظم رهبری در این ۳۰ سال از مدیریت‌شان همواره بر مشارکت حداکثری بود دقیقاً برخلاف عده‌ای که دنبال مشارکت معقول بودند. وی گفت که شورای نگهبان نشان داده که جناحی عمل نمی‌کند و شاهد مثال آن را رد صلاحیت تعداد زیادی از اصولگرایان در دور پیش اعلام کرد.

صریح و صمیمی؛ گپ و گفت ۱۴۰ دقیقه‌ای ۲۰ چهره مطرح رسانه‌ای با سخنگوی شورای نگهبان

روزبه علمداری سردبیر سایت جماران در خلال صحبت‌هایش از شورای نگهبان گله کرد و گفت: کسی را در یکی از شهر‌های دور می‌شناسم که به خاطر عکس یادگاری گرفتن با یک شخصیت سیاسی رد صلاحیت شده است. کدخدایی بلافاصله گفت چنین چیزی امکان ندارد، اما شما آن فرد را بگویید بیاید پیش من تا ببینم آیا بخاطر عکس گرفتن بوده یا موضوع چیز دیگریست!

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال سردبیر جماران که گفته بود کسی را در یکی از شهر‌های دور می‌شناسم که به خاطر عکس یادگاری گرفتن با یک شخصیت سیاسی، رد صلاحیت شده است، پاسخ داد: این چه استدلالی است که می‌گویید؟ اگر به عکس گرفتن باشد که احتمالا منظورتان عکس با آقای خاتمی است چهره‌های شاخص فراکسیون امید مجلس مثل آقایان عارف و تابش با خیلی از این افراد عکس یادگاری و حتی نسبت فامیلی دارند (خنده حضار). شورای نگهبان فقط بر اساس مدارک مستند درباره احراز یا عدم احراز صلاحیت‌ها تصمیم می‌گیرد.

صریح و صمیمی؛ گپ و گفت ۱۴۰ دقیقه‌ای ۲۰ چهره مطرح رسانه‌ای با سخنگوی شورای نگهبان


بعد از حدود یک‌ونیم ساعت که میهمانان صحبت کردند، حالا نوبت به سخنگوی شورای نگهبان رسید تا بخشی از نکاتی که از سخنان فعالان رسانه یادداشت کرده را توضیح دهد. وی گفت: اجرای صحیح قانون موجب می‌شود تا مشارکت بالا برود.

وی از نقص قانون انتخابات سخن به میان آورد که برای دهه ۶۰ است و این سؤال را پرسید که آیا تبلیغات فعلی همچون دهه ۶۰ است. وی ادامه داد: «از حاج آقای دعایی بپرسید که آیا تبلیغات اینگونه بود؟» که دعایی سخنان کدخدایی را تأیید کرد.

دکتر کدخدایی در ادامه از جشنواره ثبت‌نام (افزایش ثبت‌نام‌کنندگان) در انتخابات مجلس بار دیگر انتقاد کرد و گفت: در دو دهه اخیر گویا با یک رقابت سنگین در ثبت نام‌ها روبه‌رو هستیم. کدام نظام سیاسی اینگونه جشنواره ثبت‌نام دارد. همین چند روز پیش با خبرنگار ژاپنی مصاحبه داشتم از او پرسیدم شما که بیش از ۷۰۰ کرسی نمایندگی دارید چه تعداد ثبت‌نام نامزدی مجلس دارید؟ او پاسخ داد تقریبا ۲ برابر کرسی‌ها. حالا شما ببینید در ایران فقط در دوره پیش مجلس برای ۲۹۰ کرسی مجلس ۱۲ هزار نفر ثبت نام کردند، این یعنی نقص قانون.

صریح و صمیمی؛ گپ و گفت ۱۴۰ دقیقه‌ای ۲۰ چهره مطرح رسانه‌ای با سخنگوی شورای نگهبان

دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤال چند تن از حضار که درباره اعلام عمومی رد صلاحیت افراد صحبت کرده بودند، اظهار داشت: طبق قانون دلایل رد صلاحیت فقط به خود فرد اعلام می‌شود تا مادامی که قانون اینگونه باشد ما اجازه نداریم این دلایل را علنی کنیم البته کارشناسان ما در صورت مراجعه فرد دلایل را به خودش توضیح می‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در روز‌های اخیر مطالبی را آقای عباس عبدی درباره شورای نگهبان مطرح کردند که یکی از حقوقدانان به آن‌ها پاسخ گفت؛ جا دارد از آقایان غلامی و میرفتاح سردبیران روزنامه‌های شرق و اعتماد تشکر کنم که به تازگی باب همکاری و گفتگو با شورای نگهبان را باز کرده‌اند.

صریح و صمیمی؛ گپ و گفت ۱۴۰ دقیقه‌ای ۲۰ چهره مطرح رسانه‌ای با سخنگوی شورای نگهبان

حالا ساعت از ۱۱:۳۰ گذشته و دکتر کدخدایی با این جملات سخنان خود را به پایان می‌برد: تلفن من برای عموم رسانه‌ها باز است مگر در مواقعی که در جلسه هستم؛ و ما هیچ ممنوعیت برای گفتگو با احزاب و گروه‌های قانونی نداریم. از گذشته تاکنون جلسات زیادی با افراد و چهره‌ها از گرو‌های مختلف داشته‌ایم که شاید مایل نباشند آن را اعلام کنیم. ما مایلیم نظرات همه دوستان و فعالان رسانه و احزاب را بشنویم و مشتاقانه از آن استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی