کد خبر: ۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹- 19 November 2019
یادداشت دکتر محمد بهادری جهرمی

چه کسی از گفتگو می‌ترسد؟

دکتر محمد بهادری جهرمی حقوق‌دان با انتشار یادداشتی در روزنامه اعتماد به اظهارات عباس عبدی پاسخ داد.
چه کسی از گفتگو می‌ترسد؟
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر محمد بهادری جهرمی حقوق‌دان امروز (سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸) در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «چه کسی از گفتگو می‌ترسد؟» نوشت: اعلام یکباره تصمیم دولت در افزایش سیصد درصدی قیمت بنزین موجب غافلگیری مردم و مسئولان و اعتراض آن‌ها به نحوه اجرای این اقدام شد. هرچند قانون اجازه افزایش قیمت بنزین به دولت را می‌داد و اکثر کارشناسان نیز بر متناسب‌سازی قیمت بنزین تأکید داشتند، اما اجرای چنین تصمیم مهمی که آثار زیادی را بر زندگی روزمره و جاری مردم دارد، نیاز به اقناع و جلب نظر مردم داشت.

رفتار دولت در عدم اقناع افکار عمومی نسبت به دلایل و آثار اجرای این طرح موجب نارضایتی، اعتراض و عصبانیت مردم شد و زمینه تخریب و ایجاد نا امنی برای آشوب طلبان و اشرار را فراهم کرد. همین امر باعث شد بسیاری از نخبگان و کارشناسان عواقب چنین تصمیمی را به مسئولان اجرایی گوشزد کرده و از بی توجهی به شنیدن صدای اعتراض مردم ابراز نگرانی کنند. سخنگوی شورای نگهبان نیز شنبه شب در توییتی، اعتراض به تصمیمات اجرایی را حق مردم عنوان کرد و آسیب نرسیدن به نظم و اموال عمومی و وحدت و وفاق ملی را شرط ضروری آن خواند. این رویکرد شورای نگهبان در دفاع از حقوق مردم و صیانت از قانون اساسی (اصل ۲۷) البته تازگی ندارد و در نظرات شورا نسبت به مصوبات مجلس و نظارت بر انتخابات مسبوق به سابقه است. با اینحال عباس عبدی نسبت به دفاع سخنگوی شورای نگهبان از حق اعتراض مردم عصبانی شد و به ایشان تاخته که چرا از حق اعتراض مردم سخن گفته است.

رویه شورای نگهبان نشان داده فحاشی‌ها او را عصبانی نمی‌کند، در برابر انتقاد هیجانی عمل نمی‌کند و با سعه صدر و آرامش حرف حساب را می‌شنود. در برابر افکارعمومی خود را پاسخگو می‌داند و به سئوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ می‌دهد. از حضور در میان دانشجویان و گفتگو با نمایندگان تشکل‌های مختلف استقبال می‌کند و نقد‌های آنان را راهگشا می‌داند. مردم را مَحرم می‌داند و نظرات و مشروح مذاکرات جلسات خود را در دسترس همه قرار می‌دهد. با فعالان سیاسی و رسانه‌ای ارتباط مستمر دارد و آنان را برای عکس یادگاری نمی‌خواهد. در جلسات مختلف نقد‌های آنان را می‌شنود و به سئوالات شان پاسخ می‌دهد.

حق اعتراض را برای کاندیدا‌ها قائل است و صریحاً اعلام کرده که آمادگی بازبینی هر پرونده‌ای را دارد. منافع ملی را خرج شعار‌های سیاسی و دلفریب نمی‌کند و از مُر قانون کوتاه نمی‌آید. شورای نگهبان نشان داده است، هرچند تابع و مطیع قانون است و از نارسایی‌های آن نیز گلایه دارد، اما تلاش می‌کند مردم را نسبت به وظایف خود و نقایص قوانین انتخابات آشنا سازد.

در همین هفته اخیر علاوه بر نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان با حضور رسانه‌های مختلف، دو گفتگوی ایشان با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس و روزنامه جام جم منتشر و به سئوالات آنان پاسخ داده شد. در طی یکسال اخیر بار‌ها با روزنامه نگاران، منتقدان، فعالان رسانه‌ای و سیاسی از طیف‌های گوناگون، جلسات و گفتگو‌های صریحی صورت گرفته و اگر آنان آنقدر آزادی داشتند که از سوی افرادی مثل عباس عبدی تحت فشار قرار نگیرند و برچسب‌های خاص نخورند حتماً خبر‌های آن را علناً اعلام می‌کردند. آقای عبدی! برخی از همفکران سیاسی شما در جلسات صریحاً می‌گویند از اعلام جزئیات چنین نشست‌ها و گفتگو‌هایی پرهیز دارند و از سوی شما و دوستانتان مواخذه و بایکوت می‌شوند! مسائلی که برای خانم آهنگرانی بعد از مصاحبه و گفتگوی ایشان با سخنگوی شورای نگهبان پیش آمد را یادتان هست؟ از فشار‌هایی که به آقای رهامی پس از جلسات شان وارد شد خبر دارید؟ چه کسی از گفتگو می‌ترسد؟ ۶ سال از دولت مورد حمایت شما می‌گذرد، چندبار معاون اول رئیس جمهور - که همتراز اعضای شورای نگهبان است – یا حتی هریک از وزرا و استانداران حاضر به گفتگوی آزاد و تفصیلی و بدون سانسور با یک رسانه شده‌اند؟ چقدر رئیس دولت خود را ملزم به پاسخگویی و اقناع مردم می‌داند؟ چقدر در تصمیمات مهم اجرایی مردم مَحرم دانسته شده‌اند؟ راستی خبر دارید در جلسه هیات وزیران، کسی پیشنهاد همه پرسی برای گرانی بنزین داده باشد؟

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود