کد خبر: ۶۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱- 28 September 2019
دکتر کدخدایی در نشست خبری:

شورای نگهبان در بحث شفافیت پیشگام بوده و فراتر از تکالیف قانونی عمل کرده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در بحث شفافیت پیشگام بوده و فراتر از تکالیف قانونی عمل کرده است.
شورای نگهبان در بحث شفافیت پیشگام بوده و فراتر از تکالیف قانونی عمل کرده است
 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز شنبه (6 مهر ۱۳۹۸) با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام محرم و صفر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به عدم مغایرت ۵ مصوبه با شرع و قانون اساسی اشاره و در ادامه نظرات این شورا در خصوص مصوبات ارسالی از سوی مجلس و دولت را تشریح کرد. (لینک کامل نظرات شورای نگهبان)

وی درباره آخرین اخبار هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس گفت: هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی مرتباً روزهای یکشنبه جلسه برگزار می‌کند و اعضای هیأت‌های نظارت استانی تقریباً تعیین و اعلام شده‌اند و در حال بررسی بقیه اعضای هیأت‌های نظارت شهرستانی هستیم؛ لذا کارهای هیأت مرکزی نظارت در روال خود در حال انجام است.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه سازوکار شورای نگهبان برای تشخیص و شناسایی پول کثیف در انتخابات جهت ممانعت از ورود افرادی که از این راه می‌خواهند وارد مجلس شوند، چیست؟ گفت: ملاک و میزان برای شورای نگهبان، قانون انتخابات است، قانون انتخابات در این خصوص دو محور اصلی دارد، مفاسد اخلاقی و اقتصادی و مخالفت با حاکمیت که ملاک عمل ما در احراز صلاحیت‌ها خواهد بود.

وی افزود: همه مسئولان و مردم نگران نقش پول در انتخابات هستند و ما نیازمند قوانین بهتری هستیم، اما متأسفانه تاکنون قوانین چندان به کمک ما نیامده است، ولی شورای نگهبان تلاش خواهد کرد با استفاده از اختیارات قانونی خود هرجایی که لازم بداند و تشخیص دهد، پول مؤثر بوده و نقش مؤثری در انتخابات داشته و به نوعی انحرافی در انتخابات ایجاد کرده است، با استفاده از اختیارات قانونی خود برخورد کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس، اظهار داشت: تشخیص کارشناسانه مصوبات برعهده نمایندگان و مجلس شورای اسلامی است و هر مصوبه‌ای که در مجلس تصویب شود، شورای نگهبان با نگاه قانون اساسی و موازین شرع آن را بررسی می‌کند؛ شفافیت نیز کار خوبی است ولی منوط به نظر نمایندگان است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که اصلاح قانون انتخابات مجلس چه تأثیری در اجرا و ساختار انتخابات دارد؟ گفت: قانون انتخابات ما حداقلی و در بخش‌هایی هم ناقص است؛ مثلاً قانون انتخابات فعلی در حوزه تبلیغات و هزینه‌های انتخاباتی ساکت و یا اینکه به حداقل‌ها اکتفا کرده است؛ لذا ما نیازمند یک قانون جامع هستیم که متأسفانه هنوز دست ما خالی است و از مجلس محترم انتظار داریم هر چه زودتر در این زمینه اقدام کند.

دکتر کدخدایی درباره اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی در اجلاس خبرگان پیرامون جوان‌گرایی مدیران، گفت: ایشان در مقام رئیس مجلس خبرگان نظراتی داشتند که معمولاً همه دارند و اعلام می‌کنند، درباره مبحث جوان‌گرایی نیز که همه موافقند و کسی مخالف این موضوع نیست، از مقام معظم رهبری تا مسئولان سه‌قوه بر جوان‌گرایی تأکید دارند، لذا نگاه آیت‌الله جنتی رو به آینده و یک نگاه جامعی برای استفاده از نیروهای جوان و استعدادهای جدید است.

وی افزود: همچنین نگاه ایشان نیز به فرد، بخش یا گروه خاصی نیست بلکه نظراتشان را نسبت به همه اعلام کردند، نگاه ایشان نسبت به تمامی مدیران و همچنین به اشکالات موجود در سطوح مختلف است که همه ما کم و بیش با این اشکالات آشنا هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نحوه رصد فعالیت‌های کاندیداها در فضای مجازی گفت: هرآنچه آشکار است، دیده خواهد شد و اگر گزارشی برای ما ارسال شود در جلسات کارشناسی، بررسی‌های لازم انجام خواهد شد و اگر مغایرتی وجود داشته باشد قطعاً در احراز صلاحیت مدنظر قرار خواهد گرفت.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه اخیراً طرح شفافیت در مجلس مطرح شده بحث‌های زیادی هم درباره آن بین دو جناح کشور مطرح است؛ در مقابل برخی نمایندگان معتقدند که طرح شفافیت باید شامل برخی نهادها از جمله شورای نگهبان و مجمع تشخیص هم باشد یعنی مشخص شود هر یک از اعضا نسبت به موارد مطرح شده چه رأیی دارند، گفت: ما با این نظر موافق هستیم و در این زمینه پیشگام هستیم و علی‌رغم اینکه تکلیف قانونی نداشته‌ایم اما سالیان سال است که مشروح مباحث شورای نگهبان در حوزه قوانین را هم به صورت مکتوب و هم بر روی سامانه جامع نظرات شورای نگهبان منتشر کرده‌ایم؛ البته چون آماده‌سازی و انتشار مشروح مذاکرات زمان‌بر است همچنان تیم‌های زیادی مشغول پیاده‌سازی، تدوین و تنقیح مشروح مذاکرات شورای نگهبان هستند تا به مرور منتشر و بر روی سایت قرار بگیرد؛ اما در خصوص انتشار مباحث انتخاباتی منع قانونی داریم که بررسی صلاحیت‌ها باید غیرعلنی باشد اما اگر در آن مورد هم قانون تکلیف کند ما تابع خواهیم بود.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درباره نقش و سهم شورای نگهبان در وضعیت کنونی گفت: سهم گروه‌های سیاسی و کسانی که نامزدها و افراد را معرفی می‌کنند بیشتر از بقیه است و از طرف دیگر اطلاع‌رسانی می‌تواند نقش مؤثری را در آگاهی مردم نسبت به نامزدها و انتخاب بهتر داشته باشد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص دایره مصونیت نمایندگان مجلس و جنجال‌هایی که بر سر دستگیری دو نماینده مجلس به وجود آمد، گفت: آنچه که در اصل ۸۶ قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان است، نمایندگان محترم به حسب اظهارات و آرائی که به سبب نمایندگی در مجلس ارائه می‌کنند، مصون هستند؛ اما اگر نماینده‌ای جرمی را مرتکب شود، دیگر مشمول حکم اصل 86 نخواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با تشکیل وزارت بازرگانی و اینکه آیا مورد تأیید شورای نگهبان خواهد بود، گفت: هنوز طرح مطرح نشده است، اجازه بدهید ببینیم چه چیزی تصویب می‌شود، بعداً اعلام‌نظر کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری درباره نحوه ورود و برخورد شورای نگهبان برای مقابله با پول‌های کثیف در رقابت‌های انتخابی، گفت: اختیارات شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها است و طبیعتاً گزارش‌هایی که از سوی مراجع چهارگانه برای ما ارسال کنند و صحت آنها مورد تأیید قرار گیرد که خدای ناکرده پول‌های کثیف در انتخابات نقش داشته است قطعاً در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت.

دکتر کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آخرین اقدامات در حوزه برگزاری همایش ۴۰ سالگی قانون اساسی چست؟ گفت: دوستان پژوهشکده در این رابطه اطلاع‌رسانی خواهند کرد که در نظر داشتند همایش ملی برگزار کنند که خوشبختانه کارهای علمی و اجرایی آن بر اساس آنچه که پیش‌بینی شده پیش می‌رود و احتمالاً دست‌اندرکاران آن نشست خبری در این زمینه خواهند داشت. امیدواریم بتوانیم این نشست ملی را در خصوص قانون اساسی داشته باشیم که قانون اساسی و ساختارهای آن را بیشتر به مردم معرفی کند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی دیگری درباره بحث شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات و نظر  شوراری نگهبان در این مورد اظهار کرد: وقتی که می‌گوییم امری سالبه به انتفاع موضوع است یعنی اینکه ما از قبل انجام داده‌ایم و در این خصوص پیشگام هستیم و مذاکرات شورای نگهبان در حال انتشار است. وقتی شما قانون وضع می‌کنید و نهادی را به انتشار اطلاعاتش تکلیف می‌کنید، حرف ما این است که قبل از اینکه چنین قانونی تصویب شود، ما مذاکرات خود را منتشرکرده‌ایم؛ ضمناً هرجایی که قانون تکلیف کند ما تابع قانون هستیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با اینکه نوبخت معاون رئیس جمهور گفته که قرار است در بودجه سال آینده، فقط بودجه نهادهای سیاستگذار به مجلس اعلام شود و بودجه دستگاه‌های مجری به مجلس اعلام نمی‌شود، نظر شما درباره این اظهارنظر چیست؟ آیا رویه دولت برای بودجه‌نویسی صحیح است یا خیر، گفت: من هم مثل شما در رسانه‌ها این موضوع را شنیدم و هنوز هیچ خبر رسمی ندارم که نظر دولت چیست. آنچه که از قانون برمی‌آید این است که بودجه شامل همه دستگاه‌ها می‌شود و باید منتظر بمانیم تا ببینیم طرح دولت در این رابطه چیست. اگر خاطرتان باشد ما نسبت به بودجه‌های شرکت‌های دولتی که بعضاً در بودجه نمی‌آمد ایراد می‌گرفتیم و در چند سال اخیر برخی از این شرکت‌های دولتی هم در بودجه ذکر شده و لحاظ شده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری راجع به پخش علنی و زنده جلسات شورای نگهبان برای بررسی و تطبیق مصوبات با شرع و قانون اساسی اظهار کرد: اگر تکلیف قانونی باشد بله و ما تابع قانون هستیم، ‌ولی وقتی تکلیف نشده است، عرض کردم فراتر از تکلیف عمل کرده و مشروح مذاکرات را منتشر کرده‌ایم.

وی افزود: مشروح مذاکراتی هم که تاکنون منتشر شده مربوط به سال‌های متمادی بوده است که روی هم جمع شده و کارشناسان ما در حال کار هستند و به تدریج مشروح مذاکرات منتشر خواهد شد.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه 5 ماه به انتخابات مانده در برخی شهرهای کوچک برخی از ساختارشکنان مجلس ششم و حامیان فتنه‌گران درصدد ورود به مجلس هستند، در احراز صلاحیت شورای نگهبان آیا این ساختارشکنی‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، پاسخ داد: ملاک شورای نگهبان قانون، ‌قانون و قانون است. تفاوتی ندارد که عضو کدام ادوار مجلس یا کدام گروه‌های سیاسی بوده‌اند؛ هر آنچه که در قانون منع شده شورای نگهبان هم آن را منع می‌داند و هر آنچه که مجاز است، ‌مجاز می‌داند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با اصلاح قانون تجارت و تصویب موادی از آن و اینکه آیا شورای نگهبان هنوز بر دیدگاه سال 91 خود است، اظهار کرد: در سال 91 ایراد در رابطه با بحث ضرورت بود که در کمیسیون به تصویب رسیده بود. الان مجلس محترم در حال تصویب مصوبه و لایحه قانون تجارت در صحن علنی است که با آن روش متفاوت می‌باشد. طبیعتاً قانون تجارت فعلی هم دارای اشکالات متعددی است که باید زمانی به آن رسیدگی شود. اقدام مجلس در اصلاح قانون تجارت اقدام مبارکی بوده و هست و ما هم استقبال می‌کنیم اما باید شرایط اقتصادی کشور، اقتضائات اقتصادی کشور هم در نظر گرفته شود. آنچه که بر عهده ما است تطبیق مصوبات با شرع مقدس و قانون اساسی است، لذا ما بررسی می‌کنیم و اگر مغایرتی باشد اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص اینکه تغییر یکباره قانون قبلی باعث بروز مشکلاتی می‌شود یا خیر، گفت: به هر حال هر قانونی که تغییر می‌کند به همین صورت است، چه قانون تجارت باشد و چه قوانین دیگری؛ وقتی قانون جامع دیگری جایگزین قانون قبلی می‌شود طبیعتاً تغییراتی ایجاد می‌شود که این تغییرات هم به تشخیص کارشناسی مجلس بستگی دارد.

دکتر کدخدایی در رابطه با فعال شدن سامانه شفافیت اموال مسئولان و اینکه شامل چه اعضایی از شورای نگهبان می‌شود، گفت: ظاهراً همه هستند و باید همه عضو  شوند و من هم باید عضو شوم.

وی در مورد طرح شفافیت آراء گفت: تشخیص و نظر کارشناسی اینگونه مسائل به عهده نمایندگان و مجلس است و اگر چنین تشخیصی دهند شورای نگهبان هم مخالفتی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد سئوالی دیگر در رابطه با ورود پول‌های کثیف به انتخابات اظهار کرد: تلاشمان را خواهیم کرد با استفاده از اختیارات قانونی انشاءالله این کار انجام نشود ولی تا زمانی که قانون راهکارهای روشنی را تعیین نکند طبیعتاً اقدامات شورای نگهبان هم کافی به مقصود نخواهد بود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با اینکه آیا بر اساس قانون، منعی برای افزایش وزرا و تعداد وزارتخانه‌ها وجود ندارد؟ بیان کرد: افزایش وزرا منعی ندارد. تشخیص مجلس است که اگر دولت پیشنهاد داد ممکن است وزارتخانه جدید هم تشکیل شود، ممکن است از جهات دیگر مانند بار مالی دچار مشکل شود ولی نفس اضافه شدن‌ها منع قانونی ندارد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که اخیراً موضوعی در خصوص احراز و عدم احراز صلاحیت‌ها مطرح شده است، آیا عدم احراز صلاحیت فردی که صلاحیت نامزدی را دارد، زیر پا گذاشتن حق‌الناس محسوب نمی‌شود؟ گفت: در سئوال شما نقضی وجود دارد؛ اگر کسی صلاحیت داشته باشد و شورای نگهبان من غیر حق بگوید که عدم احراز صلاحیت شده است، بله زیرپا گذاشتن حق‌الناس است؛ ولی بحث ما در عدم احراز صلاحیت، این نیست بلکه عدم احراز صلاحیت در جاهایی است که نمی‌توان تشخیص داد فرد صلاحیت دارد یا ندارد.

وی تأکید کرد: اتفاقاً عدم احراز صلاحیت از جمله مواردی بوده است که هم مقام معظم رهبری در فرمایشات علنی به آن استناد کرده‌اند و هم قانون در این جهت حکم کرده است و از جمله اختیاراتی است که شورای نگهبان وفق قانون دارد.

دکتر کدخدایی در رابطه با سئوالی در خصوص ابهام در رسیدگی و سرعت تصویب قانون تجارت اظهار کرد: اینها ارتباطی به شورای نگهبان ندارد؛ نحوه رسیدگی‌ها در مجلس، آیا نمایندگان در جریان بوده‌اند یا نبوده‌اند به مقررات داخلی مجلس مربوط می‌شود. آنچه مربوط به ما می‌شود مطابقت با موازین شرع مقدس و قانون اساسی است که از این حیث اعلام‌نظر خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه برخی واسطه‌ها مدعی خرید واسطه‌گری با شورای نگهبان برای حل مشکل تأیید صلاحیت‌ها هستند، آیا شورای نگهبان این موضوع را بررسی کرده است؟ گفت: هر وقت دیدید اگر کسی در این جهت حرکت کرد حتماً به ما یا نهادهای نظارتی دیگر اطلاع دهید که هم ما و هم نهادهای نظارتی با آن برخورد خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه ستاد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی که آقای رئیسی مطرح کردند که با کمک شورای نگهبان تشکیل خواهد شد، آیا برنامه ویژه‌ای برای جلوگیری از ورود مفسدان به انتخابات و اثرگذاری آنها طرح شده است؟ اظهار کرد: طبیعتاً هر دوره ما و قوه قضائیه چنین نشست‌هایی داریم، هنوز نشست خاصی را با دوستان در قوه قضائیه نداشتیم؛ به محض اعلام آمادگی قوه قضائیه این کار صورت خواهد گرفت و طبیعتاً هماهنگی با قوه قضائیه منجر به جلوگیری از تخلفات روز انتخابات و تخلفات تبلیغاتی است؛ لذا تخلفاتی که در قانون جرم‌انگاری شده نیازمند برخورد قوه قضائیه است.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه آیا شفافیت آرای نمایندگان ممکن است در بررسی صلاحیت‌ها مورد استفاده شورای نگهبان قرار گیرد، موردی وجود داشته که نماینده‌ای به خاطر رأی شفافی که داشته است رد صلاحیت شده باشد؟ اظهار کرد: بارها عرض کردم که هیچ‌گاه هیچ نماینده‌ای به خاطر رأی و نظری که در مجلس اعلام کرده مورد مؤاخذه شورای نگهبان از این جهت قرار نگرفته ولی اگر مطالب دیگری را در چارچوب قانون مجاز به آنها نبوده طبیعتاً شورای نگهبان بر اساس آن اقدام خواهد کرد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پایان در پاسخ به این سئوال که اخیراً تغییرات گسترده‌ای با جناح‌بندی‌های خاص سیاسی در وزارت کشور اتفاق افتاده است، آیا خدشه‌ای به سلامت انتخابات وارد نمی‌شود؟ گفت: طبیعتاً همانطور که شورای نگهبان باید بی‌طرف باشد، دوستان ما در وزارت کشور و در هیأت‌های اجرایی هم باید بی‌طرف باشند و هرگونه اقدامی خلاف آن از سوی هیأت‌های نظارتی ما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و شورای نگهبان با آن برخورد خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد