کد خبر: ۶۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷- 25 September 2019
آیت الله شب زنده دار:

اهتمام به مکارم و محاسن اخلاقی سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین می‌کند

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه در کنار واجبات و محرمات باید به محاسن اخلاقی اهتمام داشته باشیم، گفت: محاسن اخلاقی انسان را از غفلت دور و سعادت او را تأمین می کند.

اهتمام به مکارم و محاسن اخلاقی سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در نخستین جلسه درس اخلاق خود در سال جدید تحصیلی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تسلیت شهادت امام سجاد(ع) گفت: انسان برای زندگی همیشگی و ابدی آفریده شده است اما سؤال می شود که چه کاری باید برای سعادتمندی خود در زندگی دنیا و آخرت انجام دهیم؟

وی افزود: قرآن کریم در سوره حشر هشدار مهمی بیان کرده و می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید تقوای الهی پیشه کنید و اندیشه کنید که برای فردای خود چه توشه ای جمع آوری کرده اید، قرآن هشدار می دهد که مراقب باشید اشتغالات زندگی سبب فراموشی خدا نشود چرا که در این حالت انسان حتی خود را فراموش کرده و از تهذیب و ارتقای نفس غفلت می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که آیا تنها انجام واجبات و ترک محرمات برای سعادت ابدی کفایت می کند، اظهار داشت: آیا اگر به واجبات و محرمات اکتفا کنیم برای فردا زندگی سعادتمندی خواهیم داشت یا این که در آن زندگی نقصان ایجاد می شود.

وی ادامه داد: به حسب نقل امام سجاد(ع) در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان بر دعای" اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ" استمرار داشتند، حضرت عرضه می دارد خدایا به من توفیق بده که از دنیا به عنوان دار غرور فاصله بگیرم و برای موت قبل از این که به سراغ من بیاید آماده باشم.

آیت الله شب زنده دار با اشاره به مفهوم استعداد قبل مرگ در کلام اهل بیت طاهرین(ع) ابراز داشت: از امیرمؤمنان درباره استعداد موت سؤال شد که حضرت فرمود این اسعتداد عبارت از ادای واجبات، اجتناب از محرمات و داشتن مکارم و ارزش های اخلاقی است، باید ارزش های اخلاقی را اکتساب کنیم، به فرمایش حضرت اگر کسی این عناصر را داشته باشد دغدغه ای نسبت به مرگ خود ندارد.

وی عنوان کرد: بالاترین دستور سلوکی و معرفتی برای ارتقای انسان دستوری است که رسول اکرم(ص) به امیرمؤمنان(ع) فرمودند، وقتی انسان خود را تربیت و تهذیب کرد می تواند در جامعه نیز اثرگذاری داشته باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که پیامبر به امیرمؤمنان می فرمایند این است که در کنار واجبات باید به محاسن اخلاق عمل و از رذائل اخلاقی پرهیز کرد، باید تصمیم جدی بگیریم که سعادتمندی خود را تأمین کنیم.

وی هدف از تشکیل درس اخلاق و محافل اخلاقی را یادآوری مسیر درست و دوری از غفلت دانست و اضافه کرد: اشتغال به علم بسیار مهم است و ولو این که خود علم نور محسوب می شود اما می تواند حجاب هم باشد، البته کسب علوم به ویژه علوم دینی وجوب کفایی دارد و اگر انجام ندهیم عقوبت خواهیم شد و جزء فرائض است اما اگر انسان با بصیرت و آگاهی وارد علم و سایر حرفه ها و کارها نشود، در کنار مزایایی که دارد، او را دچار غفلت خواهد کرد و تمام فکر و تلاش انسان معطوف به همین مسائل می شود و به موضوعات اخلاقی توجهی نخواهد داشت.

آیت الله شب زنده دار با تأکید بر این که انسان باید نسبت به رفع رذائل اخلاقی اهتمام داشته باشد، گفت: باید توجه داشته باشیم چگونه باید رذائل را از خود بزداییم و خوبی ها و محاسن را جایگزین آن کنیم، برای سعادتمندی باید محاسن اخلاقی را در خود تقویت کنیم.

وی افزود: در دنیای پر از غوغای امروز با توجه به اخلاق دینی و محاسن اخلاقی باید سعادت اخروی خود را تأمین کنیم، مکارم اخلاقی افزون بر این که جهان ابدی انسان را به قله می برد، در دنیا هم آثار فراوانی دارد، اگر اسلام توانست در مدت اندکی در محیط عجیب حجاز گسترش پیدا کرده و انسان های بی نظیری تربیت کند به برکت همین مکارم و محاسن اخلاق در رسول گرامی اسلام(ص) است.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: ولو این که برخی مکارم و محاسن اخلاقی جزء واجبات و برخی رذائل جزء محارم نیست اما اگر انسان به آن ها اهتمام داشته باشد خیلی بالا می رود و برای دریافت امور عالی آماده می شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب شخصیتی نمونه در این زمینه ها هستند، با وجود این که دارای مقام هستند اما تواضع دارند و خود را در مسؤولیت نباختند، مکارم اخلاقی به اندازه ای انسان را بالا می برد که انسان متوجه مسائلی می شود که دیگران توانایی آن را ندارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: باید مراقب باشیم که دچار غفلت نشویم و با اهتمام به محاسن اخلاقی سعادت خود را در دنیا و آخرت تأمین کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات