کد خبر: ۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶- 18 September 2019
دکتر دهقان مطرح کرد؛

علت مقاومت در برابر آمریکا؛ نفوذ فرهنگ حسینی در بین مردم و مسئولان

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: اینکه ما در سالیان گذشته توانستیم با وجود تمام دشمنی‌ها و توطئه‌ها، در مقابل آمریکا و غرب مقاومت کنیم، قطعاً علتش نفوذ فرهنگ حسینی در بین مردم و مسئولان بوده است.
علت مقاومت در برابر آمریکا؛ نفوذ فرهنگ حسینی در بین مردم و مسئولان
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر محمد دهقان عضو حقوق‌دان شورای نگهبان پیش از ظهر روز یکشنبه (۲۴ شهریور ۱۳۹۸) طی سخنانی در نشست کشوری بسیج اساتید دانشگاه پیام نور گفت: در این ۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته، یک رابطه متقابلی بین انقلاب اسلامی و نهضت عاشورا وجود داشته و اگر انقلاب اسلامی توانسته در این سال‌ها در برابر توطئه‌ها مقاومت کند، به واسطه نفوذ فرهنگ عاشورایی بین مردم ومسئولان نظام بوده است.

وی افزود: از طرف دیگر، انقلاب اسلامی توانست غباری که روی فرهنگ عاشورایی نشسته بود را برطرف کند و امروز شاهدیم که جمعیت‌های میلیونی در جای جای جهان به خصوص در اربعین برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند و این به برکت انقلاب اسلامی است.
 
عضو حقوق‌دان شورای نگهبان گفت: اینکه ما در سالیان گذشته توانستیم با وجود تمام دشمنی‌ها و توطئه‌ها، در مقابل آمریکا و غرب مقاومت کنیم، قطعاً علتش نفوذ فرهنگ حسینی در بین مردم و مسئولان بوده است.
 
دکتر دهقان در ادامه تصریح کرد: همین جان بولتون برکنار شده حتی سال گذشته اعلام کرد که انقلاب اسلامی ۴۰ سالگی پیروزی خودش را نخواهد دید؛ البته این سخن تازه‌ای نبود بلکه آمریکایی‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون مرتباً از این حرف‌ها و آرزو‌ها را به زبان آورده و رسماً اعلام می‌کردند که این انقلاب خیلی دوام نخواهد آورد، اما هرگز به آرزوی خودشان نرسیده و نخواهند رسید.
 
دکتر دهقان گفت: مقام معظم رهبری در ابتدای سال ۱۳۹۸ فرمودند سال ۹۸ سال بشارت‌ها و فرصت‌هاست، به نظر می‌رسد ما از آن فضای سخت سال ۹۷ عبور کرده ایم و به برکت مقاومت ملت و هوشیاری رهبری معظم انقلاب و هوشیاری و ایستادگی مردم و نخبگان انقلابی از این فضای سختی که در داخل و خارج جاانداخته بودند که کار تمام است، عبور کردیم.
 
وی با اشاره به طراحی‌ها و دشمنی‌های چهل ساله دشمنان همچون کودتاها، ترور منافقین، ۸ سال جنگ تحمیلی و برنامه‌های دشمن برای تجزیه کشور، تاکید کرد: هرکدام از این اتفاقات کافی بود که یک نظام سیاسی را سرنگون کند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: فتنه سال ۸۸ با آن گستره‌ای که داشت و انشقاقی که در بین مردم ایجاد می‌کرد، سرآمد همه دشمنی‌ها بود و کافی بود برای اینکه یک نظام سیاسی را از بین ببرد، اما این‌ها نه تنها نتوانست نظام سیاسی و انقلاب اسلامی را از بین ببرد بلکه انقلاب اسلامی امروز از هر زمانی قدرتمندتر است.

دکتر دهقان تاکید کرد: وقتی یک نظام و کشوری مصمم است چهل سال در برابر این همه توطئه مقاومت کند طبیعتا باید تمام انرژی خود را صرف خنثی سازی این توطئه‌ها کند و توقع پیشرفت فوق العاده برای کشوری که در معرض این همه فشار بوده، توقع واقع بینانه‌ای نیست، ولی با این وجود کشورمان در عرصه‌های مختلف علمی، صنعتی، کشاورزی، نظامی و اقتصادی پیشرفت‌های خیره کننده را داشته و به قول مقام معظم رهبری که در گام دوم فرمودند، زمانی مشکل آمریکا این بود که کسی در زمان جنگ اسلحه‌ای به ما نفروشد و امروز مشکل شان این است که ما پیشرفته‌ترین سلاح‌های تولیدی خودمان را به کسی نفروشیم.
 
وی با بیان اینکه امروز دستان بلند جمهوری اسلامی ایران در کل منطقه هرجا اراده کند به دشمنان این نظام سیلی می‌زند، تصریح کرد: امروز در عرصه نظامی اقتدار ما قابل قیاس با هیچ زمانی نیست.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان به انهدام پهپاد آمریکایی توسط پدافند هوافضای سپاه اشاره و اعلام خبر این اقدام را از انهدام آن بسیار با اهمیت‌تر خواند و گفت: ما با این اقدام، اقتدار خود را به رخ آمریکایی‌ها کشیدیم و آمریکا هیچ کاری نتوانست بکند و علت عدم اقدام آن‌ها علیه ایران ترس از عواقب آن بود.
 
دکتر دهقان در ادامه سخنان خود درباره شرایط امروز کشور یادآور شد: امروز ما از زیر آوار فشار‌های تحریم خارج شده‌ایم و فضا عوض شده است، اما مشکلات ما همچنان جدی است، مهمترین مشکل کشور امید آمریکا به برخی از وادادگی‌ها و وابستگی‌ها در داخل کشور است، تا وقتی یک دل نشویم و فضای سازش و عقب نشینی در کشور رایج باشد این مهمترین فرصت برای آمریکا و مهمترین تهدید برای ما است.
 
وی افزود: از اول انقلاب تا الان هر موقع ضربه‌ای خوردیم از امید دشمنان به داخل کشور بوده که اگر امیدشان را از دست بدهند لازم نیست این همه خسارت را تحمل کنیم.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و بقیه دشمنان ما در خارج کشور علیه ما طراحی دارند، گفت: اینکه دشمنان پارسال می‌گفتند کار ایران تمام است و نظام جمهوری اسلامی ایران چهل سالگی خود را نخواهد دید صرفا نه به خاطر تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی به یک سوم بود بلکه به خاطر فضای داخلی کشور، دودستگی و عدم تبعیت برخی جریانات از راس نظام اسلامی بود که آن‌ها امیدوار شده و می‌گفتند کار جمهوری اسلامی ایران تمام است.
دکتر دهقان اظهار داشت: در گذشته هم هر دوره‌ای را که بررسی کنید آمریکایی‌ها به تنهایی از بیرون نتوانسته‌اند به ما ضربه بزنند و ضرباتی که خورده ایم در این چهل سال توطئه و برنامه‌ریزی از خارج بوده و از داخل هم جریان‌هایی به این‌ها کمک کردند و این یکی از مشکلات جدی کشور است که باید با روشنگری از این وضعیت عبور کنیم و اساتید و نخبگان می‌توانند در این راه کمک کنند.
 
وی افزود: یکی از موضوعات خطرناک برای کشورمان موضوعات مربوط به مفاسد اقتصادی است، البته نباید در این قضیه اغراق شود، ولی همین اندازه از فساد برای کشور خطرناک است، حالا ممکن است برخی‌ها بگویند فساد کم است برخی هم بگویند فساد زیاد است به هرحال فساد، چون علاوه براینکه اموال ملت را به جیب عده‌ای واریز می‌کند و مردم را فقیر می‌کند، شکاف طبقاتی نیز ایجاد می‌کند و اعتماد مردم را نسبت به نظام از بین می‌برد یکی از مهمترین خطرات برای کشور است.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اقدامات اخیر دستگاه قضایی درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در همین چند وقت اخیر که اقداماتی از طرف آیت‌الله رئیسی و قوه قضائیه در مورد برخورد با مفاسد انجام شده، چقدر مردم را امیدوار کرده است.

دکتر دهقان با بیان اینکه مردم دنبال حفظ نظام و انقلاب‌شان هستند، تاکید کرد: مردم می‌دانند که اگر این انقلاب خدایی نکرده از بین برود، یک نظام خونخوار امریکایی بر کشور حاکم می‌شود، به همین دلیل سال گذشته و سال ۹۶، مردم ایران خواسته امریکایی‌ها را اجابت نکردند؛ مردم فی الجمله فهمیدند؛ آن عده‌ای که اموال مردم را غارت می‌کنند صد درصد در تضاد با آرمان‌های امام و انقلاب و رهبری هستند. مردم می‌دانند که آمریکا قابل اعتماد نیست، به همین دلیل آن کسی که خط مقاومت را تقویت می‌کند، محبوب‌ترین فرد در این مملکت است، الان در نظرسنجی‌ها حاج قاسم سلیمانی محبوب‌ترین فرد در این کشور است. او پرچم‌دار مقاومت و ایستادگی است، پرچم‌دار اصلی نیز خود مقام معظم رهبری هستند، در نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد آن که در وسط میدان و شمشیر بدست از حق دفاع می‌کند، محبوب‌ترین است.

وی افزود: همان طور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم اعلام کردند، یک ساختار و جایگاه ثابت در مبارزه با فساد در دستگاه‌ها و قوا لازم است، این کار‌های پارتیزانی هم که الان در حال انجام است، کار خوبیست، ولی دامنه‌اش شاید خیلی کامل نباشد، حتما باید همان طور که در بیانیه گام دوم هم آمده ساختار واحدی در شفافیت و مبارزه با فساد داشته باشیم، حداکثر شفافیت در داخل کشور بوجود آید و مبارزه با فساد و پیشگیری از آن نیز با قوت و با اتکا به برنامه‌ریزی و با ایجاد ساختاری مناسب به انجام برسد. باید در دراز مدت با روش‌های علمی کاری کرد که آدم‌های فاسد و فسادآفرین بر کشور حاکم نشوند، که بخواهیم با همین انسان‌های فاسد و با فسادی که تولید می‌کنند مبارزه کنیم.
 
دکتر دهقان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ماجرای اینستکس اروپایی‌ها یک "فریب بزرگ" است، خاطرنشان کرد: بحث باز کردن کانال اینستکس بحثی فریبنده است، اروپایی‌ها از ابتدا بحثی داشتند که یک کانال مالی را باز کنند، اعتبار آن کانال را خودمان به هر نحو می‌توانیم تامین کنیم و آن‌ها به ما دارو و مواد غذایی بدهند، در واقع گفتند حالا که نفت‌تان تحریم است و ما نفت را از شما نمی‌خریم، شما نفت‌تان را بفروشید و وجوه آن را بیایید به حساب ما واریز کنید ما به شما غذا و دارو بدهیم.

وی اضافه کرد: می‌گفتند پول‌تان را به ما دهید تا دارو به شما دهیم در حالی که ۹۵ درصد از داروی مورد نیاز کشور، در داخل تولید می‌شود؛ این کار نه عاقلانه است و نه مقرون به صرفه است و حتی اگر برفرض محال بخواهند کارخانه‌های تولید دارو را تعطیل کنند اصولا ما چنین اعتباری نداریم که با بیش از ده برابر اعتباری که الان صرف می‌کنیم بخواهیم از اروپا دارو وارد کنیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین گفت: در مورد غذا هم بحرانی نداشتیم که بیاییم با اروپایی‌ها قرارداد ببندیم، البته جدیداً همان حرف را یک رنگ و لعاب بیشتری داده و دوباره مطرح کرده‌اند؛ چند شرط گذاشته که گفته‌اند اگر این شرایط را شما عمل کنید ما همان دارو و مواد غذایی را به شما می‌دهیم، ولی شما لازم نیست که نفت‌‎تان را به کشور‌های مختلف بفروشید و بعد پولش را به ما بدهید. قبلا می‌گفتند شما نفت‌تان را به هر نحو خودتان می‌دانید بفروشید و پولش را به ما دهید الان می‌گویند اگر امریکا موافقت کند و شما حاضر باشید، راجع به مسائل منطقه با ما مذاکره کنید، راجع به بعد از ۲۰۲۵ درمورد مسائل هسته‌ای با ما مذاکره کنید راجع به مسائل موشکی و FATF با ما مذاکره کنید ما یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری باز می‌کنیم، یعنی اگر امریکا موافقت کند و ما هم شرایط آن‌ها را بپذیریم اجازه می‌دهند ما به مقدار ۱۵ میلیارد دلار نفت بفروشیم و پولش را در اختیار کانال اروپایی بگذاریم و دارو و مواد غذایی وارد کنیم.
 
دکتر دهقان تصریح کرد: اروپایی‌ها می‌خواهند هزینه‌های دیگری را به ما تحمیل کنند و در اصل برجام را کنار گذاشته و یک قرارداد جدید دیگری را مطرح کنند که در قبالش اجازه دهند ۱۵ میلیارد نفت بفروشیم و پولش را به آن‌ها دهیم تا نفت و دارو به ما بدهند. ما همه صحبت‌مان در برجام این بود که در قبال منطقه با شما مذاکره نمی‌کنیم. یعنی این عزت و عظمت و اقتداری که جمهوری اسلامی در منطقه دارد را به مذاکره نمی‌گذاریم. خواست آن‌ها از مذاکره این است که ما بیاییم به انصارالله یمن بگوییم که یمن را دودستی تحویل عربستان دهد یا حزب‌الله لبنان را وادار کنیم که هر چه اسرائیل به شما حمله کرد کاری نکنید و در مجموع حرف‌شان این است که جریان مقاومت را خاموش کنید. کدام آدم باغیرتی در این موارد مذاکره می‌کند؟

دکتر دهقان با اشاره به اینکه در قضیه برجام که تجربه مذاکره با آمریکا را داشتیم و آن‌ها عهدشکنی خود را ثابت کردند، آیا منطقی است دوباره چنین اشتباهی تکرار شود؟ اظهار داشت: قطعاً هیچ‌کس از تحریم استقبال نمی‌کند، اما وقتی تحریم‌ها ظالمانه است باید منطقی عمل کنیم و توانایی جمع و جور کردن امور کشور را داشته باشیم و از گردابی که دشمنان برای جمهوری اسلامی درست می‌کنند، به سلامت عبور کنیم.

وی افزود: البته ما از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ این کار را کردیم و توانستیم در برابر تحریم‌های ظالمانه ایستادگی کنیم؛ چنانچه آقای اوباما در کنگره آمریکا برای توجیه نمایندگان، به صراحت اذعان و تأکید کرد که دیگر تحریم‌ها بر علیه ایران فایده‌ای ندارد و آمریکا باید با ایران به توافق هسته‌ای برسد.
 

دکتر دهقان در پایان تصریح کرد: قطعاً دیپلماسی باید فعال باشد و اشکالی هم نداشته است که ما در گذشته با اروپا مذاکره کرده‌ایم، اما باید حواسمان به دامی که آمریکایی‌ها با همکاری بخشی از اروپا برایمان پهن کرده‌اند باشیم و نباید یک انسان عاقل از یک سوراخ چند بار گزیده شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات