کد خبر: ۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۱- 15 August 2007
عضو حقوقدان شورای نگهبان :

از رأی ملت و حقوق آنها پاسداری می کنیم

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت :ما رهنمودهای مقام معظم رهبری را نصب العین خویش قرار می دهیم و از رأی ملت و حقوق آنها پاسداری می کنیم.

آیت الله عباس کعبی در گفتگو با خبرنگار مهر  با بیان اینکه ادله و مستندات این شورا در مورد افرادی که در انتخابات گذشته ردصلاحیت شده‌اند به قوت خود باقی است و اصل بر رد صلاحیت این افراد است، در عین حال بر محفوظ بودن ارائه مستندات جدید و یا دفاع این افراد از وضعیت گذشته خود تأکید کرد. 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا بررسی صلاحیت کاندیداهای هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان بر اساس وضعیت فعلی افراد صورت خواهد گرفت یا سوابق کاندیداها نیز لحاظ می‌شود، گفت: در مورد کسانی که در انتخابات گذشته رد صلاحیت شده اند، باید بگویم چون مستندات و ادله قانونی رسیدگی به صلاحیت این افراد در پرونده انتخاباتی آنها مندرج است، بر اساس آن مستندات و ادله عمل می شود، بنابراین درباره کسانی که پیش از این رد صلاحیت شده اند، همان مستندات و ادله به قوت خود باقی است، بر این اساس اصل، رد صلاحیت آنان است.
وی تأکید کرد: البته حق قانونی این افراد برای نامزدی مجدد و ارائه مستندات و ادله جدید و یا دفاع از وضعیت گذشته خود، محفوظ است.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: بدیهی است شورای نگهبان بر اساس آخرین مستندات و ادله، تصمیم گیری می کند و به طور قطع در صورت اثبات تغییر وضعیت قانونی افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده اند، از جمله دفاع موجه از وضعیت سابق خود و یا ارائه مستندات جدید، صلاحیت چنین افرادی احراز می شود.
کعبی در خصوص وضعیت بررسی صلاحیت افرادی که صلاحیت شان در انتخابات گذشته تأیید شده است، گفت: نامزدهایی که در دوره های گذشته تأیید صلاحیت شده اند در صورت داشتن شرایط مندرج در قانون جدید انتخابات مجلس، اصل بر تأیید صلاحیت آنان بر اساس مستندات و ادله پرونده انتخاباتی شان است، مشروط به آن که مستندات و ادله ایجابی همچنان به قوت خود باقی باشد. وی افزود: این دسته از افراد، فقط در صورت وجود ادله و مستندات جدید مبنی بر فقدان صلاحیت و شرایط قانونی، رد صلاحیت می شوند.
این عضو شورای نگهبان در خصوص وضعیت بررسی صلاحیت افرادی که برای اولین بار قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارند، نیز گفت: این افراد تنها در صورت احراز صلاحیت و وجود شرایط قانونی تأیید می شوند و ممکن است به خاطر عدم احراز صلاحیت، رد شوند نه احراز عدم صلاحیت، بنابراین اصل برائت که برخی صحبت از آن می کنند در اینجا موردی ندارد، زیرا افرادی که تأیید نمی شوند و صلاحیت آنان رد می شود، به معنای این نیست که مجرم هستند. کعبی تصریح کرد: شورای نگهبان دادگاه نیست که علیه کسی دادنامه قضایی صادر کند و کسی را مجرم بداند یا حکم برائت فردی را صادر کند.
وی درباره ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها، تصریح کرد: بر اساس ماده 28 قانون انتخابات، کسانی که به اسلام و احکام مقدس شرع و نظام جمهوری اسلامی اعتقاد داشته باشند و نسبت به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه ابراز وفاداری کنند، با احراز سایر شرایط قانونی تأیید صلاحیت می شوند و افرادی که مروج مبانی سکولاریسم و دموکراسی لیبرال باشند و شرایط مندرج در ماده مزبور را نداشته باشند، نباید انتظار تأیید صلاحیت داشته باشند. این عضو شورای نگهبان تأکید کرد: شورای نگهبان این اطمینان را به کاندیداها، احزاب و گروه های فعال در درون خانواده انقلاب می دهد که با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد ضرورت رعایت قانون و ضابطه به جای مصلحت سنجی و توجه به وابستگی گروهی نامزدها، به شخصیت حقیقی و فردی اشخاص بر اساس قانون رسیدگی کند و به انجام وظایف شرعی و قانونی خود بپردازد. کعبی تصریح کرد: شورای نگهبان نهایت دقت را خواهد کرد تا افراد واجد شرایط قانونی تأیید صلاحیت شوند و حقی از کسی ضایع نشود، کما اینکه با دقت و حساسیت می کوشد تا افرادی که فاقد شرایط لازم برای کاندیداتوری هستند را رد صلاحیت کند.
وی گفت: شورای نگهبان و هیأت مرکزی نظارت بر هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نهایت تلاش خود را با توکل به خدا برای اعمال قانون انتخابات خواهد کرد.
این عضو شورای نگهبان با تأکید بر اینکه اعضای این شورا به هیچ توصیه و سفارشی عمل نخواهند کرد، گفت: ما از مصلحت سنجی و اعمال سلیقه پرهیز می کنیم و رهنمودهای مقام معظم رهبری را نصب العین خویش قرار می دهیم و از رأی ملت و حقوق آنها پاسداری می کنیم. کعبی تأکید کرد: شورای نگهبان با بی طرفی کامل و رعایت عدل و انصاف بر سلامت انتخابات نظارت می کند و مواظب است تا حق کسی ضایع نشود، بنابراین افراد و جریان های فعال بدون اضطراب و دلهره و تنش تبلیغاتی خود را برای یک انتخابات پرشور، سالم و قانونی آماده کنند. وی در خصوص برخی اظهارنظرهایی که از سوی اعضای شورای نگهبان در رسانه ها منتشر می شود، گفت: شورای نگهبان و هیأت مرکزی نظارت بر هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سعی می کند به صورت مستند و با وحدت رویه موضع گیری کند، لذا موضع گیری های رسمی از سوی سخنگوی این شورا اعلام می شود و هر عضوی از شورای نگهبان خارج از بیان سخنگو مبادرت به اعلام نظر خود کند، این اظهارات وی موضع رسمی شورای نگهبان محسوب نمی شود.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد