کد خبر: ۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۲- 12 August 2007
با انتخاب هیئت مرکزی نظارت

شورای نگهبان فعالیت خود را برای نظارت بر روند انتخابات آغاز کرد

دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: با تعیین اعضای 5 نفره هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، شورای نگهبان رسماً فعالیت انتخاباتی مجلس هشتم را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، سخنگوی شورای نگهبان امروز یکشنبه در نشستی در جمع خبرنگاران ضمن تبریک عیدسعید مبعث و نیز روز خبرنگار به خبرنگاران گفت: به موجب قانون نظارت بر انتخابات سال 1365 که بر تشکیل هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات قبل از برگزاری انتخاب‌ات اشعار ‌دارد، در جلسه اخیر شورای نگهبان، آیت‌الله جنتی، حجت‌الاسلام والمسلمین لاریجانی، حجت‌الاسلام والمسلمین کعبی، آقای علیزاده و بنده به عنوان 5 عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تعیین شدند.
وی با بیان این که با تعیین این اعضا، شورای نگهبان رسماً فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده است، درباره روند انتخاب اعضای هیئت‌های مرکزی نظارت استانها و شهرستانها گفت: پس از انتخاب اعضای هیئت های استانها و شهرستانها اسامی آنها برای بررسی به هیئت مرکزی نظارت ارسال می‌شود و در صورت تایید، احکام آنان صادر خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره مراحل بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس هشتم بیان داشت: طبق ماده 50 قانون انتخابات، هیئت‌های اجرایی پس از کسب نظرات مراجع چهارگانه و تحقیقات محلی، نظر خود را نسبت به افراد اعلام می‌کنند و آن را به هیئت‌های نظارت استانها برای تصمیم گیری می‌فرستند، سپس نظرات و بررسی‌ها به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات خواهد آمد که ممکن است در هیئت‌ مرکزی تایید و یا رد شود و چنانچه از سوی هر کدام از نامزدها نسبت به بررسی‌های هیئت‌های استانی و شهرستانها شکایتی باشد، اعتراض آنان در جلسه شورای نگهبان رسیدگی خواهد شد.
عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در خصوص پیشنهاد یکی از احزاب کشور مبنی بر رایزنی با شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت نامزدها خاطرنشان کرد: همیشه این پیشنهادات و نظرات چه به صورت کتبی و چه شفاهی مطرح بوده و شورای نگهبان از آن استقبال کرده است، البته در اجرای این پیشنهادات، مهم انطباق آنها با منافع ملی است که بعد از ملاحظات اگر منطبق بر قوانین باشد، شورا از آن استقبال می‌کند.
وی همچنین در خصوص امکان برگزاری مکانیزه انتخابات مجلس هشتم ضمن اشاره به مصوبه مجلس در این باره گفت: شورای نگهبان نسبت به رایانه‌ای برگزار شدن انتخابات نظر مثبت دارد. طبیعتاً این مسئله نیازمند کارهای کارشناسی از جهات فنی و سیاسی از جمله استفاده از کارت ملی که خود محل بحث بسیار است، دارد.
وی از آمادگی شورای نگهبان برای بررسی هرگونه طرح وزارت کشور برای برگزاری رایانه‌ای انتخابات مجلس هشتم و پاسخ در اسرع وقت به این طرح ها خبر داد.
سخنگوی شورای نگهبان به جلسه مشترک اعضای شورای نگهبان با وزیر و معاونین وزارت کشور در این خصوص اشاره کرد و گفت: فردا دوشنبه نیز جلسه‌ای برای بررسی نظرات مشابه برگزار خواهد شد که جمع‌بندی آن بعداً به اطلاع می‌رسد.
کدخدایی در ادامه با اشاره به جلسه مشترک رئیس جمهور، رئیس مجلس به همراه تعدادی از وزرا و نمایندگان مجلس با اعضای شورای نگهبان در خصوص لایحه خدمات کشوری یادآور شد: در این جلسه مفصل که مباحث مختلفی نیز بحث شد قرار شد دولت و مجلس در این زمینه جلسات بیشتری داشته باشند و در صورت لزوم مجدداً جلسه‌ای مشابه در شورای نگهبان با حضور رئیس جمهور، رئیس مجلس و نمایندگان و معاونین رئیس جمهور برگزار شود.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی