کد خبر: ۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵- 18 August 2019
دکتر ره‌پیک:

کسانی خودشان را در معرض انتخاب قرار دهند که صلاحیت‌های لازم را داشته باشند

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: کسانی خودشان را در معرض انتخاب قرار دهند که صلاحیت‌های لازم را برای قرارگرفتن در مسند قدرت در جمهوری اسلامی را داشته باشند.

رفع مشکلات اقتصادی کشور نیازمند یک کار جهادی و انقلابی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر ره پیک عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان که درمراسم تکریم و معارفه سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان شمالی سخن می‌گفت، با بیان اینکه این ایام، ایام پر برکتی است به ویژه عید سعید غدیر که مبنای اعتقادات و مبنای ایمان اسلامی و شیعی ماست، گفت: لازم است بخاطر این ایام و وظیفه ذاتی، ادای احترام کنیم به شهدا و ایثارگران، که تک تک ملت مدیون ایثارگری آن‌ها هستند و اگر مجاهدت آن‌ها نبود، بقای نظام و کشور تأمین نمی‌شد.
 
وی افزود: شهدا و ایثارگران در شرایط خاص زمان خودشان با شجاعت، موقعیت شناسی و بصیرت و بارعایت تدبیر و نظم، کشور را حفظ و از تعرض مصون داشتند.

عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در خصوص وضعیت فعلی کشور و نظام اظهار داشت: شرایط فعلی کشور با اوایل انقلاب قابل مقایسه نیست و همچنین شاخص‌های فعلی کشور، قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیز نیست؛ مقایسه‌های نابجایی که برخی افراد انجام می‌دهند یا از سر ناآگاهی است یا ممکن است انگیزه‌های دیگری وجود داشته باشد. در واقع، موضوع این است که کشور در حوزه‌های مختلف ارتقاء پیدا کرده است، آنچه در انقلاب اسلامی اهمیت دارد آن جوهره است و بروز و ظهور آن جوهره در همین رفتار‌هایی است که عرض کردیم در صفات مجاهدت، ایثارگری، ایمان، توجه به هدف، خسته نشدن و... قرار دارد.

دکتر ره‌پیک با بیان اینکه تا وقتی این جوهره شفاف و برجسته و آشکار وجود دارد، آثار و نتایج مطلوب این جوهره نشان داده می‌شود و پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف نتیجه این نوع مقدمات است که باید به این‌ها توجه کرد، گفت: محور تمام این بحث‌ها هم مردم هستند که باید به مردم توجه کرد چرا که مردم صاحب این انقلاب هستند.

وی افزود: برخی مواقع گفته می‌شود که مردم نسبت به نظام بی‌اعتمادند، مردم حساس هستند و انتقاد و گله دارند، که بسیاری از آن‌ها هم به حق است و این، بار مسئولین به ویژه مسئولین اجرایی را سنگین می‌کند، ولی این شرایط و مشکلات از مردم سلب اعتماد نکرده است؛ ببینید در انتخابات گذشته بیش از ۴۰ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند، کسانی در انتخابات شرکت می‌کنند که به این نظام و صندوق‌ها و مجری و ناظر آن‌ها اعتماد داشته باشند، اکثریت قاطع مردم اینگونه‌اند و جایی که احساس خطر کنند، منتظر نمی‌شوند که دیگران به آن‌ها بگویند، ولی از آنطرف هم انتظار دارند مدیریت کشور آنچه در وسع و تدبیر و مدیریت و سیاستگذاری در توان دارد را اعمال کند.

عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در خصوص انتخابات پیش‌رو نیز خاطر نشان کرد: انتخابات در کشور ما فقط یک حق نیست بلکه انتخابات هم حق است و هم تکلیف، حقی که خداوند عطا کرده و مردم اختیار و حق دارند از این حق استفاده کنند و برای تعیین سرنوشت خودشان در انتخابات حضور یافته و به طور غیرمستقیم در سپردن تصمیم‌گیری و قدرت به افراد و اشخاص، تکلیف‌شان را انجام دهند.

دکتر ره پیک ادامه داد: تلقی ما از رأی مردم یک اقدام عرفی انسانی نیست، اگر چه آنهم هست ولی همان طور که اشاره شد این حق الناس است، یعنی از طرف مردم یک حق و تکلیف است و از سمت مدیران و مجریان و ناظران این یک حق‌الناس است و باید از آن مراقبت شود؛ آنچه که مجموعه عوامل انتخاباتی انجام می‌دهند این است که زمینه‌ای برای اعتماد مردم ایجاد کنند که با اعتماد رأی خود را اعلام کنند و همچنین کسانی خودشان را در معرض انتخاب قرار دهند که صلاحیت‌های لازم را برای قرارگرفتن در مسند قدرت در جمهوری اسلامی داشته باشند.

وی تصریح کرد: از یک سو این زمینه باید ایجاد شود و از سوی دیگر پس از رأی مردم باید رأی‌شان مورد مراقبت قرار بگیرد. خوشبختانه ما در کشورمان در حوزه اجرا و هم در حوزه نظارت روش‌ها و مکانیزم‌هایی را داریم که اجازه تخلف‌های بزرگ یا تقلب را نمی‌دهد به ویژه در حوزه نظارت که به دلیل مردمی بودن، تخلف سازماندهی شده در این مکانیزم وجود ندارد. آنچه که ما در نظارت و در شورای نگهبان دنبالش هستیم، این است که اعتماد مردم به مجموعه نظام حفظ و تقویت شده و توسعه پیدا کند. وجود نظارت برای ایجاد اطمینان و اعتماد است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص منتقدین به نظارت استصوابی خاطر نشان کرد: آنچه که امروز بعضی‌ها ممکن است مورد انتقاد قرار دهند، نظارت استصوابی است که آنهم یک امر قانونی است که هم در تفسیر قانون اساسی آمده و هم این تعبیر در قانون عادی آمده است، بنابراین شورای نگهبان در چارچوب قانون عمل می‌کند. یعنی تشکیل هیأت‌ها، رسیدگی به صلاحیت‌ها و بررسی صلاحیت‌ها و رد و تأیید و نظارت بر انتخابات، همه این‌ها در چاچوب قانون انجام می‌شود.
 
دکتر ره پیک ضمن تقدیر وتشکر از آقای حسن زاده و سرپرستان قبل از ایشان و آرزوی توفیق برای آقای عابدی مقدم سرپرست جدید دفتر استان خراسان شمالی خاطر نشان کرد: این تغییرات به خاطر قانون منع بکار گیری بازنشستگان که توسط شورای نگهبان نیز تصویب شده بود، انجام شد و تعدادی از همکاران ما مشمول این قاعده قرار گرفتند.

وی در خصوص اصلاحات قانون انتخابات افزود: در قانون انتخابات مشکلات عدیده‌ای داریم، دو سه سال اخیر بحث سیاست‌های کلی انتخابات مطرح و دوستان مشارکت کردند تا اینکه مقام معظم رهبری نیز سیاست‌های کلی انتخابات را مطرح کردند تا بر اساس این، مسائل انتخابات حل و فصل شود، نکات بسیار اساسی و مهم که ما نیز با آن‌ها مشارکت کردیم، ارائه شد و در قالب اصلاحیه قانون انتخابات در چند ماه پیش در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. بخشی که در رسانه‌ها و افکار عمومی روی آن بیشتر مانور داده شد، بحث استانی شدن انتخابات بود که هم خود مجلس و هم کارشناسان و هم خود دوستان اذعان داشتند که، مسئله ابهامات مختلفی داشت که همگی ترجیح دادند این بحث را کنار بگذارند و قراراست بقیه موارد را در صحن مطرح کنند که اگر به این انتخابات برسد براساس آن‌ها عمل می‌کنیم در غیر اینصورت براساس قانون قبلی اقدام می‌شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان به ناظران توصیه کرد که قانون، بی‌طرفی و انصاف و اخلاق را در مراحل مختلف انتخابات رعایت کنند.
 
بر اساس این گزارش دكتر ره پيك عضو حقوقدان شوراي نگهبان همچنين با حضور در شوراي اداري استان خراسان شمالي نيز، طي سخنان كوتاهي گفت: هر چه آسيب هاي داخلي بيشتر باشد تهديدات بيروني هم بيشتر است و هر چه كمتر باشد، تهديدات نيز كمتر است.
وي افزود: بنابراين با توجه به اينكه امسال، سال انتخابات است ضرورت دارد كه همه دستگاه‌هاي در ارتباط با انتخابات، با يكديگر تعامل داشته است.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان تصريح كرد: موضوع مهم براي شوراي نگهبان قانون است و احزاب و گروه‌ها و غيره تاثيري در انجام وظايف قانوني شوراي نگهبان نداشته و در وظيفه آنان خللي ايجاد نمي‌كنند.


انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود