کد خبر: ۶۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲- 17 August 2019
علی فراهانی حقوقدان و پژوهشگر حقوق عمومی مطرح کرد؛

آیا شورای نگهبان مخالف «حذف سود مرکب» از تسهیلات بانکی است؟

علی فراهانی حقوقدان و پژوهشگر حقوق عمومی در یادداشتی به بحث «طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور» پرداخت.
آیا شورای نگهبان مخالف «حذف سود مرکب» از تسهیلات بانکی است؟
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان به نقل از روزنامه فرهیختگان، علی فراهانی حقوقدان و پژوهشگر حقوق عمومی در یادداشتی با عنوان "آیا شورای نگهبان مخالف «حذف سود مرکب» از تسهیلات بانکی است؟" به بحث «طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور» پرداخته که متن کامل این یادداشت به شرح زیر است: 

شورای نگهبان درمورد «طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور» اظهارنظر کرده و طرح مزبور را در مواردی مغایر شرع و دارای ابهام دانسته است. گفته می‌شود طرح مزبور با هدف حذف سود مرکب از تسهیلات بانکی به تصویب رسیده و رد آن توسط شورای نگهبان به‌معنای مخالفت آن شورا با حذف سود است. اما با اندکی دقت در نظرات شورای نگهبان مشخص می‌شود مخالفت این شورا با طرح مزبور به‌دلیل دیگری است و نمی‌توان آن را به‌معنای مخالفت با حذف سود مرکب محسوب کرد. شورای نگهبان در مهم‌ترین ایراد خود به این طرح، این‌طور بیان کرده است که این مصوبه قرارداد‌هایی را که به‌صورت شرعی و قانونی منعقد شده‌اند، باطل و هیچ قلمداد کرده و این کار مغایر با شرع است. منظور از این عبارت آن است که وقتی در یک قرارداد دو طرف قرارداد با رضایت نسبت به محتوای آن توافق کرده و با هم قرارداد می‌بندند، نمی‌توان با یک مصوبه آن قرارداد‌ها را باطل دانست. باید توجه کرد اگر قراردادی خلاف قانون بسته شود یا اینکه خلاف شرع باشد از نظر شورای نگهبان معتبر نیست، اما آنچه در این مصوبه اتفاق می‌افتد ابطال تمامی قرارداد‌هایی است که بعد از تاریخ ۱/۱/۹۳ منعقد شده است، هرچند آن قرارداد‌ها با رعایت کامل قانون منعقد شده باشند؛ بنابراین نمی‌توان گفت شورای نگهبان با حذف سود مرکب مخالف است، آنچه شورای نگهبان با آن مخالفت کرده، بی‌اعتبار کردن نظم قراردادی و حقوقی است.

حال به برخی از سوالاتی که از حیث حقوقی و شرعی درخصوص این مصوبه مطرح است، اشاره می‌کنیم تا مشخص شود مصوبه مزبور از ابعاد مختلف می‌تواند محل اشکال باشد.

۱. چرا ملاک زمانی برای این مصوبه در نظر گرفته شده است؟ آیا مقصود این است که قبل از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۳ می‌توان سود مرکب اخذ کرد و بعد از آن تاریخ اخذ سود مرکب اشکال دارد؟

۲. ملاک این بخشودگی چیست؟ آیا می‌توان همه اشخاصی را که از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند و بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند، یکی دانست؟ اشخاصی که تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی یا دو میلیارد تومانی گرفته‌اند و به‌جای آنکه آن را در بخش تولید به‌کار بگیرند، دلار و سکه و مسکن تهیه کردند و با سوءاستفاده از تلاطم بازار سود‌های کلان کسب کرده‌اند با تولیدکننده‌ای که به‌دلیل آشفتگی بازار نتوانسته خط تولیدش را گسترش دهد و دچار مشکلات عدیده‌ای شده و از این رو بدهی خود را پرداخت نکرده است، یکی هستند؟

۳. این مصوبه موجب تبعیض نیز می‌شود؛ اشخاصی که پیش از تصویب این قانون بدهی خود را پرداخت کرده‌اند و سود و جریمه مرکب و چندگانه به بانک داده‌اند، چرا نباید مشمول بخشودگی شوند؟ آیا این مصوبه در آینده اشخاص را به عدم پرداخت بدهی خود به امید تصویب مصوباتی از این قبیل تشویق نمی‌کند؟

این‌ها نمونه کوچکی از سوالاتی است که درمورد این مصوبه قابل طرح است و پاسخی منطقی برای آن وجود ندارد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود