کد خبر: ۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶- 10 August 2019
دکتر کدخدایی در نشست خبری:

احراز هویت در انتخابات مجلس قطعا الکترونیکی خواهد بود

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی گفت: تاجایی که وزارت کشور آمادگی داشته باشد ما مشکلی با انتخابات الکترونیکی نداریم، اما احراز هویت در انتخابات مجلس قطعا الکترونیکی خواهد بود.
احراز هویت در انتخابات مجلس قطعا الکترونیکی خواهد بود
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز شنبه (۱۹ مرداد ۱۳۹۸) با اصحاب رسانه ضمن تبریک مناسبت‌های روز خبرنگار و اعیاد قربان و غدیر، ابتدا نظرات این شورا در خصوص مصوبات ارسالی از سوی مجلس و دولت را تشریح کرد. (لینک کامل نظرات شورای نگهبان
 
بیشتر بخوانید:
 

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات سه‌شنبه گذشته تشکیل جلسه داد، اظهار داشت: دستور کار اصلی هیأت مرکزی نظارت در این جلسه تعیین رئیس و سخنگوی این هیأت و دیگری تعیین شاخص‌ها برای انتخاب اعضای هیأت‌های نظارت استانی و شهرستانی بود.

وی افزود: ​در جلسه هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات همچنین گزارش اداره کل انتخابات از روند اقدامات مربوط به انتخابات مجلس تاکنون ارائه شد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: همچنین در این جلسه تعرفه‌هایی که از جانب وزارت کشور به شورای نگهبان ارسال شده بود از نظر شکل آن به تصویب رسید و فردای آن روز نیز تعرفه‌های انتخابات در جلسه عمومی شورای نگهبان تصویب و به وزارت کشور اعلام شد.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی در مورد طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور و مغایرت یا عدم مغایرت این طرح با قانون اساسی گفت: هنوز این طرح برای ما ارسال نشده است و در حال حاضر نمی‌توانیم هیچ اظهارنظری درباره آن انجام دهیم، در مجلس نیز نشنیدم که طرحی در این خصوص در حال تدوین باشد. پس از ارائه این طرح، شورای نگهبان اعلام نظر خواهد کرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که آیا شورای نگهبان قصد دارد از تجربه انتخابات الکترونیک شورایاری در انتخابات پیش‌رو استفاده کند؟ اظهار داشت: هر زمان وزارت کشور از جهت فنی آماده شود ما آماده نظارت بر انتخابات الکترونیک هستیم.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد محدودیت‌های شورای نگهبان در خصوص اعلام علل رد صلاحیت نامزدهای انتخابات و فشارهایی که در این خصوص به شورای نگهبان وارد می‌شود و امکان اصلاح قوانین و رویه‌ها در این زمینه گفت: در این زمینه به قانون عمل می‌کنیم اگر بخواهیم هر کار دیگری در این زمینه انجام دهیم نیازمند قانون هستیم. قانون مربوط به این مسأله باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

دکتر کدخدایی ادامه داد: آماده هستیم هرگونه موانع قانونی را به نامزدها گزارش کنیم، هر هفته تعدادی از افراد که در گذشته رد صلاحیت شده بودند تشریف می‌آورند و ما موارد و علل را به آنها اعلام می‌کنیم. در آینده نیز تلاش می‌کنیم که این رویه ادامه داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد ماجرای انصراف علی غلامی از کاندیداتوری برای انتخابات اعضای حقوقدان شورای نگهبان، گفت: ترجیح می‌دهم در این موضوع صحبتی نکنم و خود آقای غلامی توضیح بدهد زیرا تا الان به جز نامه‌ای که ایشان نوشته، بقیه مطالب از طرف دیگران بیان شده است و صحت و سقم آن مشخص نیست، کما اینکه در نامه‌ای هم که آقای غلامی نوشت، مشخص شد برخی از مطالبی که گفته شده است، صحیح نیست؛ لذا هر وقت ایشان اظهارنظری کردند اگر لازم شد بنده هم توضیح می‌دهم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد اینکه چرا اعلام کردن رد صلاحیت‌ها به صورت عمومی اشاعه فحشا است، گفت: طبق قانون باید دلایل رد صلاحیت را به صورت محرمانه به فرد اعلام کنیم؛ لذا به لحاظ قانونی و شرعی نمی‌توان به صورت عمومی اعلام کرد چرا که اگر مسأله خلاف عفت عمومی باشد هیچ‌کس نمی‌تواند آن را در افکار عمومی مطرح و حیثیت افراد را مخدوش کند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری در مورد تشکیل وزارت گردشگری و میراث فرهنگی گفت: در دو نوبت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی مطرح شد که ایرادات بار مالی مطرح شد اما طی اصلاحیه‌ای که انجام گرفت، مشکل بار مالی حل و اعلام شد که هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت میراث فرهنگی حل می‌شود، بنابراین تشکیل این وزارتخانه در حد تغییر عنوان است زیرا هم‌اکنون این سازمان در حد معاونت است و همان ساختار و تشکیلات وجود خواهد داشت و فقط یک تغییر عنوان است که هزینه چندانی ندارد.

وی افزود: نگاه ما به متن مصوبه است و این مصوبه مغایرتی با موازین شرع، قانون اساسی و قانون برنامه ششم توسعه نداشت.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه اگر طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس» به انتخابات ۹۸ نرسد چه تضمینی وجود دارد که انتخابات خوبی برگزار شود؟ گفت: این سئوال، سئوال بنده هم هست. اگر قانون نارسا باشد طبیعتاً ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و ما هم با این مشکلات روبه‌رو شویم.

وی با اشاره به بند‌هایی که هنوز در رابطه با اصلاح موادی از قانون انتخابات اجرایی نشده است، اظهار داشت: در این زمینه اگر قانون لازم‌الاجرا شود طبیعتاً در رابطه با ثبت‌نام یا مراحلی که تاکنون برگزار نشده است، می‌تواند اجرا شود؛ بنابراین پاسخ مختصر این است که بخش‌هایی از آن که هنوز اجرایی نشده است می‌تواند به اجرا درآید و بخش‌هایی از آن مانند استعفای نامزدها که زمان آن گذشته است، دیگر قابلیت اجرا نخواهد داشت و به انتخابات بعدی موکول می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که برخی جریان‌های سیاسی مدعی شده‌اند اعضای جدید حقوقدان شورا نگاه تند سیاسی دارند و این موضوع با بی‌طرفی و استقلال شورا تعارض دارد؟ اظهار داشت: گرچه برخی مدعی شدند که اعضای جدید شورا افرادی سیاسی هستند و نگاه تند دارند اما شاهد بودید که همین افراد بالاترین رأی را از مجلس گرفتند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز می‌توانستند به افراد دیگری رأی دهند اما منتخبین آنها همین افراد بودند.

وی افزود: فقها و حقوقدانان شورا نظرات خود را بر اساس نگرش، تخصص، دانش فقهی و حقوقی خودشان و بر اساس قانون اعلام‌نظر می‌کنند و اطمینان می‌دهم که هیچ‌گونه نگاه سلیقه‌ای و نقض قانون و بی‌طرفی از سوی شورای نگهبان و اعضای آن رخ نخواهد داد.

دکتر کدخدایی همچنین درباره برگزاری نیمه الکترونیکی انتخابات اسفند ماه تصریح کرد: مسلماً احراز هویت افراد در انتخابات پیش‌رو به صورت الکترونیکی خواهد بود و در خصوص بخش‌های دیگر انتخابات هم اگر وزارت کشور برای هر کدام از آنها آمادگی داشته باشد ما مشکلی برای برگزاری الکترونیکی آن نداریم.

قائم مقام شورای نگهبان پیرامون بحث تحریم احتمالی آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان توسط آمریکا، گفت: یاوه‌ها و اظهارات گاه و بی‌گاه ترامپ و آمریکا را جدی نمی‌گیریم؛ دیدید در تحریم آقای ظریف وزیر محترم امور خارجه همبستگی خوبی بین مسئولین و مردم ایجاد شد که پاسخی بر ناکارآمدی سیاست‌های رژیم آمریکا بود؛ قطعاً مردم پشتیبان مسئولین محترم هستند و در همه‌جا و در مقابله با سیاست‌های استکباری آمریکا، این حمایت‌ها وجود دارد.

وی در مورد بررسی تابعیت دوگانه نامزدها و لیستی که در این خصوص در مجلس وجود دارد، گفت: اگر در موقع بررسی صلاحیت‌ها مطلب و یا انتصاب خلافی نسبت به نمایندگان یا سایر افراد مطرح شود قطعاً رسیدگی خواهیم کرد. شورای نگهبان بر اساس قانون به صلاحیت‌ها رسیدگی و مرّ قانون را اجرا می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که معاون اول رئیس جمهور از رایزنی دولت و شورای نگهبان برای کاهش رد صلاحیت‌ها در انتخابات خبر داده که وزارت کشور رابط این رایزنی است، گفت: طبعاً در حوزه‌هایی که مربوط به کارمان است در حوزه اجرای انتخابات یا برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی یا هر امر دیگری، قطعاً در تمام سطوح - از سطح کارشناسی تا سطح وزیر - با وزارت کشور مذاکره و ملاقات داریم، ولی درباره رد یا تأیید صلاحیت‌ها هیچ صحبتی نبوده است و ملاک شورای نگهبان همچون گذشته قانون خواهد بود و این اطمینان را به داوطلبان می‌دهیم که کسانی که مشکلی برای تأیید ندارند قانون و شورای نگهبان مانعی برای آن‌ها ایجاد نکرده است و این موضوع رویه شورای نگهبان نیز خواهد بود.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود وعده‌هایی به فراکسیون امید برای کاهش رد صلاحیت‌ها داده شده است، گفت: آنچه که ما در گذشته تا به حال گفته‌ایم تأکید بر اصلاح قانون انتخابات بود که این قول ما هم اجرایی شده است، در طول دو سال گذشته در پژوهشکده شورای نگهبان همکاری تنگاتنگی با مجلس برای اصلاح قانون انتخابات وجود داشت که متاسفانه این قانون با مشکلاتی به خاطر استانی شدن مواجه شد؛ همچنان در تلاش هستیم تا این قانون فارغ از بحث استانی شدن مورد اصلاح قرار گرفته و اجرایی شود؛ و بحث دیگری جز اجرای قانون نداشتیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص نحوه انتخاب هیأت نظارت استانی و شهرستانی، گفت: اداره کل انتخابات شورای نگهبان پیشنهادی برای تعیین شاخص‌ها برای انتخابات افراد در هیأت نظارت‌های استانی و شهرستانی آورده بود که در جلسه این هفته هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، برای انتخاب اعضای این هیأت‌ها، شاخص‌هایی تعیین و تعریف شد تا افراد بر آن مبنا انتخاب شوند؛ در این ارتباط شاخص‌های خوبی تعریف شده است که به زودی در صورت امکان رسانه‌ای شده و انشاءالله بر اساس این شاخص‌ها سعی می‌شود هیأت‌های نظارت استانی انتخاب شوند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر برخی اقدامات در خصوص گروگان‌گیری مشارکت حداکثری مردم جهت فشار به شورای نگهبان، آیا شورا وارد فاز مصلحت‌اندیشی یا قبول سفارشات می‌شود؟ گفت: انشاءالله چنین چیزی نخواهد بود و شورای نگهبان اجرای مرّ قانون را در دستور کار دارد.

وی در پاسخ به سئوالی پیرامون رایزنی‌های فراوان با شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها گفت: در شورای نگهبان برای همه فارغ از جناح، گروه و حزب باز است و هر کسی حرفی برای گفتن دارد و ما می‌توانیم استفاده کنیم حتماً استقبال می‌کنیم.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه برخی‌ها معتقدند که علت حضور افراد ضعیف در مجلس دهم رد صلاحیت افراد قوی توسط شورای نگهبان است، گفت: شورای نگهبان شرایط حداقلی که در قانون وجود دارد را لحاظ می‌کند. معرفی افراد شایسته به جناح‌ها و گروه‌ها و افرادی که در این حوزه نقش دارند برمی‌گردد. این بحث را باید در جای دیگری جستجو کرد نه در شورای نگهبان.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای بررسی صلاحیت ها از شورای عالی امنیت و اطلاعات سپاه نیز استعلام می‌شود، گفت: چهار مرجع در قانون برای استعلام اعلام شده است و منعی در مورد استفاده از سایر مراجع وجود ندارد لذا شورای نگهبان همانگونه که در مورد تحقیقات محلی می‌تواند ورود کند، از هر مرجع دیگری که اطلاعاتی داشته باشد، می‌تواند استعلام و استفاده کند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص انتشار برخی موضوعات پیرامون فساد نمایندگان فعلی و نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: همه اسناد و مطالب مختلفی که منتشر می‌شود نیازمند راستی‌آزمایی است و باید صحت و سقم آن روشن شود، اگر صحت و سقم آنها در هنگام بررسی صلاحیت‌ها روشن شود قطعاً تأثیرگذار است اما گاهی اوقات اخباری منتشر می‌شود که صحت ندارد؛ اگر صحت داشته باشد طبیعتاً در بررسی صلاحیت‌ها اثرگذار خواهد بود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری پیرامون فشار افراد و جناح‌ها تنها برای تأییدصلاحیت نامزدهای خود گفت: شورای نگهبان تحت هیچ فشاری قرار نخواهد گرفت و ملاک و معیار ما قانون و شرایط و موانعی است که در قانون تعریف شده است.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اعلام دلایل رد صلاحیت‌ها گفت: دلایل به نامزدها و وزارت کشور اعلام می‌شود و برای اعلام دلیل رد صلاحیت‌ها به صورت عمومی نیازمند قانون هستیم چراکه قانون اعلام کرده است باید دلایل رد صلاحیت‌ها محرمانه باشد.

وی راجع به گزارشات متعددی که به دست شورای نگهبان می‌رسد، تأکید کرد: در زمان بررسی صلاحیت‌ها به همه موضوعات رسیدگی می‌شود و اگر کسی تخلف کرده باشد در بررسی صلاحیت او قطعاً مؤثر خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه این شورا برای بررسی صلاحیت بیش از 12 هزار کاندیدای انتخابات مجلس از چه تعداد نیروی انسانی در هیأت نظارت استفاده می‌کند، گفت: اگر مقصودتان در ستاد شورای نگهبان است حدود 100 نفر حضور دارند و در قسمت‌های دیگر نظارت بر انتخابات می‌شود و مردم کوچه و بازار و افرادی مانند خود شما هستند که بر سر صندوق‌های حاضر می‌شوند، این دیگر به تعداد شعب و صندوق‌هایی که در کشور موجود است، بستگی دارد.

دکتر کدخدایی همچنین درباره آمار دقیق تعداد ناظرینی که بر سر صندوق‌های رأی حضور دارند، گفت: در هر دوره از انتخابات این عدد متفاوت است.

براساس این گزارش دکتر کدخدایی پس از پایان نشست خبری به صورت صمیمانه با خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران حوزه خبری شورای نگهبان به گفت‌وگو نشسته و صحبت های آنها را شنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد