کد خبر: ۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳- 18 July 2019
دکتر کدخدایی در برنامه جهان آرا:

رد یا تایید افراد در بررسی صلاحیت‌ها جناحی نیست/قانون ملاک شورای نگهبان است

سخنگوی شورای نگهبان گفت؛ به هیچ وجه اینگونه نیست که در بررسی صلاحیت‌ها افرادی را از جناح خاصی تایید یا رد کنیم.
رد یا تایید افراد در بررسی صلاحیت‌ها جناحی نیست/قانون ملاک شورای نگهبان است
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان شامگاه چهارشنبه (۲۶ تیر۱۳۹۸) با حضور در برنامه جهان آرا گفت: سیاست‌های کلی انتخابات با این ایده شکل گرفت که قوانین انتخابات ما مصوب مجلس باشد، اما با توجه به اینکه در انتخابات، مجلس نیز ذی نفع است لذا شاید نتواند قانونی در این زمینه تصویب کند که تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

وی افزود: البته بخشی از این قوانین باید در شکل قانون عادی به مجلس برود تا الزام آور باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بخش ارائه شاخص‌های رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن، مستقیما بر عهده شورا است، به همین منظور دستورالعملی را در این جهت، شورای نگهبان به تصویب رساند که از نظر ما نهایی شده است، اما بخشی از آن نیاز به قانون عادی در مجلس دارد.
 
بیشتر بخوانید:


وی در ادامه با تشریح معیار رجل سیاسی، عنوان کرد: معیار‌های مختلفی برای رجل سیاسی مطرح شده است، اما اگر بخواهیم رجل سیاسی یا مذهبی را تعریف کنیم، تعریف مشخصی ندارد و در این رابطه نشد به نتیجه برسیم، اما شاخص‌هایی برای آن اعلام شد. مثلا اینکه اگر کسی بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند، کابینه احتمالی خود را معرفی کند، نهایتا در این حد قبول شد که مشاورین او انتخاب و اعلام شوند.

دکتر کدخدایی همچنین عنوان کرد: ما در بررسی صلاحیت‌ها دو صلاحیت عمومی و رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن داریم، در این رابطه گاهی ما مانعی داریم که نمی‌توانیم فرد را معرفی کنیم و گاهی شرایط موجود نیست، اما نهایتا ملاک رای گیری اعضای شورای نگهبان است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: هر کاندیدا باید ۷ رای مثبت از اعضای شورا داشته باشد در غیر اینصورت معرفی نمی‌شود.

کدخدایی بااشاره به اینکه کارآمدی افراد و کاندیدا‌ها ملاک و تاثیرگذار است، گفت: این در حالی است که ممکن است این افراد سمت‌هایی در گذشته داشته باشند.

وی بیان کرد: انتخابات در کشور‌های دیگر به صورت حزبی و درون حزبی است که ویژگی‌هایی را لحاظ می‌کنند، اما نهایتا اعضای حزب باید رای دهند، لذا همه موارد را در صلاحیت‌ها نمی‌توانیم لزوما به صورت دو دو تا چهارتا عمل کنیم و موضوع استنباطی هم مطرح است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنانش اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری برخی وزرا تایید و برخی تایید نشدند، این نشان می‌دهد صرفا پست وزارت ملاک نبوده و کارآمدی هم دیده شده است.

وی با بیان اینکه هم سوابق و هم رای اعضای شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌های کاندیدا‌های ریاست جمهوری مطرح است، تصریح کرد: به هیچ وجه اینگونه نیست که در بررسی صلاحیت‌ها افرادی را از جناح خاصی تایید یا رد کنیم.

وی اضافه کرد: ممکن است ما سندی داشته باشیم که منجر به این شود که نظر ما عدم تایید باشد، حال ممکن است فرد سند محکم تری در دوره بعد ارائه کند که تایید صلاحیت شود. به عنوان مثال یکی از نمایندگان اسبق مورد اخلاقی داشت که امروز مدرکی را برای من فرستاد که سند ازدواج او بود که با آن خانم ازدواج کرده، این می‌تواند این مسئله را بپوشاند و بحث عدم صلاحیت او را رد کند.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: در صورتی که کسی مواضع نظام و قانون اساسی را قبول نکند و صراحتا اعلام کند، بنابراین ملاک ما بر رد صلاحیت او است، اما اگر کسی نظر و بحثی درباره موضوعی داشته و یا اختلاف نظری دارد این‌ها هیچکدام ملاک نمی‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: اگر موضع فرد و کاندیدا‌های انتخاباتی، خلاف سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی باشد طبیعتا فرد را در بررسی صلاحیت‌ها با مشکل مواجه خواهد کرد. با چنین افرادی صحبت می‌کنیم و نظرات او را می‌شنویم و نهایتا تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قانون انتخابات حداقل‌ها را به عنوان شرایط ذکر کرده است، گفت: در بقیه موارد هم حداقل‌ها ملاک شورای نگهبان است.

وی خاطرنشان کرد: در قانون فعلی هیچ کجا از شایسته سنجی افراد سخن نگفته است لذا شورای نگهبان ارزیابی نمی‌کند که این فرد شایستگی ورود به مجلس را دارد یا خیر.

وی با اشاره به اینکه شایستگی افراد با رای مردم و نظر احزاب تعیین می‌شود، افزود: لذا شورا هیچ نقشی در این جهت نمی‌تواند داشته باشد.

دکتر کدخدایی ادامه داد: برخی نمایندگان گفتند نظارت استصوابی منجر شده افراد شایسته به مجلس راه پیدا نکنند، این حرف خوبی برای نمایندگان نیست و به خودشان برمی‌گردد، با چنین فرضی، اصلا چرا در چنین جایگاهی قرار گرفتند؟ ما که این حرف را قبول نداریم، اما اگر نظر آن‌ها این است باید آن را در جای دیگری پیگیری کنند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه شورا ابزار شایسته سنجی در بررسی صلاحیت‌ها ندارد، گفت: در یکی از بند‌های سیاست‌های کلی، نسبت به احراز صلاحیت‌ها مواردی قید شده که امیدواریم در انتخابات پیش رو لحاظ شود.

وی مطرح کرد: ما بسیاری از پرونده‌ها را داریم که برای کاندیداتوری در انتخابات فقط یک اسم نوشته شده و حتی آدرس خود را هم ننوشته است! ما چگونه صلاحیت این فرد را بررسی کنیم؟

وی با انتقاد از اینکه یکی از ضعف‌های قانون در خصوص هزینه‌های انتخاباتی ساکت است، عنوان کرد: متاسفانه هزینه‌های انتخاباتی بسیار بالا رفته است.

قائم مقام شورای نگهبان با اشاره به اینکه در شهر‌های کوچک هزینه‌های انتخاباتی بسیار زیادی می‌شود، گفت: مگر این پستی که قرار است شما بگیرید چقدر ارزش دارد؟ اصلا شما این پول‌ها را از کجا آوردید؟

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما در شورای نگهبان ابزار‌های کمی در بحث هزینه‌های انتخاباتی داریم. رصد کردن این موارد بسیار سخت است، اما قطعا تا جایی که بشود بررسی می‌کنیم.

وی اعلام کرد: برخی از افراد به خاطر هزینه‌های غیر متعارف در انتخابات رد صلاحیت شده اند.

دکتر کدخدایی همچنین اظهار داشت: گاهی دیده می‌شود کاندیدا‌های انتخاباتی مواد غذایی توزیع می‌کنند و یا در بین دانشجویان و دانش آموزان مواردی توزیع می‌شود. در صورت احراز غیرصحیح بودن این هزینه‌ها و گزارش آن، ما قطعا بررسی می‌کنیم و در بررسی صلاحیت افراد تاثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: برخی کاندیدا‌ها حتی رقم را به ما می‌گویند که مبلغ مشخصی را برای هزینه‌های انتخاباتی کنار گذاشتیم که ما به آن‌ها می‌گوییم برای کمک به صندوق‌های دانشجویی و یا ازدواج جوانان بگذارید و ثواب هم دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهارات خود بیان کرد: در این دوره نسبت به موضوع هزینه‌های بالای انتخاباتی خیلی حساس‌تر شده ایم.

دکتر کدخدایی با یادآوری سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع ائمه جمعه، گفت: در این سخنان، رهبر معظم انقلاب نکته مهمی را اشاره فرمودند که به آرمان‌های انقلاب اسلامی برمی‌گردد. ایشان آقایان را انذار داده بودند که با اصحاب قدرت و ثروت حاضر نشوند و راجع به فرزندان آن‌ها هم تذکر دادند.

وی در همین راستا افزود: نسبت به نمایندگان هم این موارد هم هست و باید به این افراد بیشتر چنین تذکری داد.

وی تاکید کرد: توصیه‌های روز گذشته مقام معظم رهبری باید ملاک افرادی قرار بگیرد که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اعلام کرد که اگر اسناد و مدارکی در خصوص فساد اقتصادی کاندیدا‌های انتخاباتی به دست بیاید قطعا در بررسی صلاحیت افراد در انتخابات آینده ملاک قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بحث تحریم انتخابات در کشور ما امر خنده آوری شده است، گفت: اصلا مردم توجهی به این مسائل ندارند، چون زندگی‌شان را با نگاه ترامپ و آمریکا تنظیم نمی‌کنند. تحریم در این حوزه واژه بی خاصیتی است. در انتخابات هم موضوع تحریم همینطور است مردم اصلا توجهی به این مسائل ندارند.

وی تصریح کرد: آمار انتخابات نشان می‌دهد مشارکت در انتخابات‌های متعهد، عموما بالای ۵۰ درصد بوده است.

کدخدایی خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس اصولا به دلیل پراکندگی نامزدها، تحریم جایگاهی ندارد البته شورای نگهبان هم وظیفه قانونی خود را دارد. ما اعلام کردیم قانون را مانند گذشته اجرا خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین یادآور شد: اجرای قانون، مشارکت را افزایش و دشمنی‌ها را کاهش داده و نهاد‌ها را کارآمدتر خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه قطعا مردم به مسائل تحریم انتخاباتی توجهی نخواهند داشت، گفت: قطعا مشارکت مردم در انتخابات پیش رو بسیار گسترده خواهد بود و این مسائل در حد رسانه و روزنامه‌ها باقی خواهد ماند.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره دیدار اخیرش با برخی اصلاح طلبان عنوان کرد: این دیدار در حد حرف با افراد بوده است. چرا که ما همیشه اعلام می‌کنیم درب شورای نگهبان به روی همه باز است.

وی در پاسخ به این سوال که پیام تهدید آمیزی هم در این دیدار‌ها به شما شده یا خیر؟ تصریح کرد: آن‌ها در ملاقات‌ها پیام تهدید آمیز نداشتند و موضوع تهدید فقط در رسانه‌ها منتشر شد و آن هم فقط در حد تحلیل بود که بنده هم گفتم انتخابات با مشارکت بالا خواهد بود و جای نگرانی نیست.

وی درباره میزان بررسی تخلفات انتخاباتی در قوه قضاییه بیان کرد: قوه قضائیه در انتخابات اخیر نسبت به تخلفات گذشته و ادوار گذشته خیلی خوب عمل کرد و گزارش تخلفات خیلی سریع اعلام و رسیدگی شد.

وی با اعلام اینکه تخلفات نسبت به ادوار گذشته از سوی قوه قضائیه خیلی خوب رسیدگی شد، گفت: تخلفات به دلیل ناکارآمدی قوانین روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

دکتر کدخدایی اظهار داشت: مذاکراتی با قوه قضاییه داریم که تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم دریافت بهتری در گزارشات تخلفات داشته باشیم.

وی درباره ترکیب جدید شورای نگهبان گفت: در این زمینه حرف‌هایی می‌زنند که عموما اینگونه موارد برای شورا اهمیتی ندارد چرا که هر اتفاقی افتاده باشد از درون همین مجلس است.

دکتر کدخدایی بیان کرد: یک نفر از این حقوقدانان متولد بعد انقلاب است و این اتفاق جالبی است. گاهی ما را محکوم می‌کردند که اعضا متولد قبل انقلاب هستند لذا اکنون انتخاب این افراد باعث می‌شود از نظرات جوانان بیشتر استفاده کرده و بررسی‌ها سرعت بیشتری پیدا کند.

سخنگوی شورای نگهبان در خاتمه سخنانش مطرح کرد: حضور جوانان در شورای نگهبان قطعا تاثیرگذار خواهد بود.
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود