کد خبر: ۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۰۹:۲۰- 06 May 2006

انتخابات مجلس خبرگان و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی 26 آبان برگزار می شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان با پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری همزمان انتخابات سراسری مجلس خبرگان و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر ، بم و اهواز موافقت کرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان با پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری همزمان انتخابات سراسری مجلس خبرگان و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر ، بم و اهواز موافقت کرد.

به گزارش دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدائی روز شنبه 16/2/85 در نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: نامه وزارت کشور در جلسه اخیر شورای نگهبان بررسی شد که پس از موافقت اعضاء با این تاریخ، پاسخ رسمی شورای نگهبان نیزبه وزارت کشور ارسال شد.

وی اظهار داشت: تعیین زمان ثبت نام و اعلام جدول زمانبندی انتخابات خبرگان و میان دوره ای مجلس بر عهده وزارت کشور است.

خبرنگاران سئوالات متعددی در خصوص همزمانی انتخابات مجلس خبرگان، میان دوره ای مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا از سخنگوی شورای نگهبان پرسیدند که دکتر کدخدائی در پاسخ گفت: انتخابات شوراها و همزمانی آن با انتخابات خبرگان، یک بحث اجرایی است و ارتباطی با شورای نگهبان ندارد.

وی افزود: طبق قانون مجری انتخابات شوراها وزارت کشور و ناظر آن مجلس شورای اسلامی است و این بحث مربوط به وزارت کشور و مجلس است.

وی با بیان اینکه بحث همزمانی انتخابات خبرگان و شوراها، کاملاً اجرایی است، اظهار داشت: وزارت کشور قصد داشت انتخابات شوراها را از اسفند ماه به آبان ماه بیاورد که ظاهراً دولت مخالفت کرده است.

دکتر کدخدائی بار دیگر تأکید کرد برگزاری همزمان سه انتخابات خبرگان، شوراها و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی منع قانونی ندارد.

پیشنهاد یک نماینده مجلس در خصوص واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان سئوال دیگر تعدادی از خبرنگاران از سخنگوی شورای نگهبان بود که دکتر کدخدائی بار دیگر تأکید کرد: شورای نگهبان تمایلی به قبول مسئولیت نظارت بر انتخابات شوراها را ندارد.

وی افزود: نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس شورای اسلامی است و تا کنون شورای نگهبان وارد این انتخابات نشده است.

دکتر کدخدائی با بیان اینکه موضوع نظارت شورای نگهبان به انتخابات شوراها یک بحث رسانه ای است گفت: تا کنون هیچ رایزنی با شورای نگهبان در این خصوص انجام نگرفته و درخواست رسمی نیز به شورای نگهبان ارسال نشده است.

خبرنگاری در خصوص مغایرت این طرح با اصل 99 قانون اساسی سئوال کرد که دکتر کدخدائی پاسخ داد: هیچ درخواستی برای تفسیر اصل 99 قانون اساسی به شورای نگهبان نیامده است و در صورت درخواست رسمی، اظهار نظر رسمی شورای نگهبان نیز اعلام خواهد شد.

وی در عین حال گفت: در صورتیکه مجلس شورای اسلامی در خصوص نظارت شورای نگهبان در انتخابات خبرگان مصوبه ای داشته باشد و به شورا ارسال کند، پس از بررسی های دقیق، نظر شورای نگهبان نیز رسماً اعلام خواهد شد.

سخنگو و قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به اصرار خبرنگاران گفت: ما هیچ تصوری نسبت به طرح نظارت بر انتخابات شوراها نداریم و هیچ بحثی هم تا کنون درباره آن نشده است و تمایلی هم برای ورود به این بحث نداریم.

دکتر کدخدائی در خصوص تخلفات تبلیغاتی کاندیداها گفت: در زمان انتخابات کمیسیونی متشکل از مقامات اجرایی و قضایی بر روند تبلیغات کاندیداها نظارت می کنند و مکلفند گزارش تخلفات را از رسانه ها اعلام و به خود فرد و مراجع نظارتی اعلام نمایند.

خبرنگاران در خصوص ایراد شورای نگهبان به طرح منطقی کردن نرخ سود تسهیلات بانکی سئوال کردند که دکتر کدخدائی در پاسخ گفت: این طرح دارای ابهام است و از شفافیت لازم برخوردار نیست.

وی افزود: مشخص نیست آیا این طرح منجر به کاهش درآمدهای دولت می شود یا خیر؟ اگر درآمد های دولت که از نظام بانکی دارد کاهش یابد، هزینه هایی که بر اساس این در آمدها تعریف شده، از چه طریقی تأمین خواهد شد؟

خبرنگاری سئوال کرد: آیا در کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با مفاسد حق تحفظ در نظر گرفته شده است که دکتر کدخدائی پاسخ داد: اینگونه کنوانسیون‌ها نیازی به حق تحفظ ندارند و هر گاه که جمهوری اسلامی ایران خواست می تواند از این کنوانسیون خارج شود ، ایراد شورای نگهبان به نحوه همکاریهای قضائی در این کنوانسیون است.

خبرنگاری از تأخیر دولت و مجلس در ارائه و بررسی لایحه بودجه هر سال انتقاد کرد و خواستار ارائه پیشنهاد از سوی شورای نگهبان شد، که دکتر کدخدائی گفت: تسریع در تدوین و تصویب لایحه بودجه خواست همیشگی ما بوده است.

وی بهترین زمان برای ارائه لایحه بودجه از سوی دولت را شهریور تا آذر ماه هر سال اعلام کرد و خواستار توجه دولت و مجلس به این امر مهم شد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت