کد خبر: ۵۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷- 13 July 2019
دکتر کدخدایی در نشست خبری:

برای شنیدن راهکارهای مفید گوش شنوا داریم اما توجهی به باج‌خواهی و لابی نمی‌کنیم/ شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه گوش ما برای شنیدن راهکار‌ها و پیشنهادات از هر گروه و جناحی باز است، گفت: نسبت به باج‌خواهی، زیادخواهی و لابی گوش‌های ما ناشنوا است و ملاک شورای نگهبان قانون است.
برای شنیدن راهکارهای مفید گوش شنوا داریم اما توجهی به باج‌خواهی و لابی نمی‌کنیم/ شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ با اصحاب رسانه ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد هشتمین اختر تابناک ولایت امام رضا علیه‌السلام، نظرات این شورا در خصوص مصوبات ارسالی از سوی مجلس و دولت را تشریح کرد. (لینک کامل نظرات شورای نگهبان)
 
بیشتر بخوانید: 

گزارش تصویری نشست خبری دکتر کدخدایی و آئین رونمایی از سایت


سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در آستانه سالروز تأسیس شورای نگهبان هستیم، گفت: گزارش فعالیت‌های یک‌سال اخیر (تیر ۱۳۹۷ لغایت تیر ۱۳۹۸) شورای نگهبان عبارت است از ٥١ مصوبه ارسالی از سوی مجلس که از این ۵۱ مصوبه در مرحله اول ۱۹ مصوبه تأیید شده، ۹ مصوبه بعد از رفع ایرادات تأیید شده و ۲۳ مصوبه هم به مجلس برگشت داده شده که در حال اصلاح است.
 
دکتر کدخدایی ادامه داد: ۱۴ اساسنامه وجود داشته که ۹ اساسنامه تأیید شده، ۳ اساسنامه ایراد گرفته شده و ۲ اساسنامه هم در حال رسیدگی است. همچنین نامه‌های ارسالی از سوی دیوان عدالت اداری برای فقهای شورای نگهبان ۹۴ نامه بوده است که ۲۱ نامه خلاف موازین شرع تشخیص داده نشده، ۶ نامه خلاف موازین شرع تشخیص داده شده و یک نامه ابهام داشته و بقیه نیز در دستور کار شورای نگهبان است.
 
وی یادآور شد: استفساریه‌هایی هم وجود داشته که آن‌ها نیز بررسی شده است و در طول این یک‌سال گذشته، شورای نگهبان ۶۷ جلسه برگزار کرده است.
 
دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات مجمع نمایندگان استان اصفهان مبنی بر اعمال نفوذ یکی از مدیران شهرستان در انتخاب نمایندگان استان، گفت: این روز‌ها عده‌ای مدام اعلام می‌کنند که مدارکی را برای شورای نگهبان ارسال کردند، اما این مدارک کجا رفته است، ما نمی‌دانیم اگر مطلبی برسد طبق روال معمول مورد بررسی قرار می‌دهیم.
 
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر ادعای حذف گزارش شورای نگهبان در خصوص انتخابات ۸۸ و استناد برخی مدعیان مبنی بر اختلاف بین آمار و ارقام گزارش‌های وزارت کشور و شورای نگهبان، گفت: این ادعایی مضحک است و چنین سخنان بی‌پایه و اساسی زیاد گفته می‌شود که اصلاً قابل پاسخ دادن نیست؛ گرچه توضیحات روابط عمومی شورای نگهبان را در این باره کافی می‌دانم. (لینک اطلاعیه روابط عمومی)
 
دکتر کدخدایی افزود: نظر شورای نگهبان قاطع و ختم کلام است و اگر نسبت به آن مطلبی وجود دارد؛ آقایان اسناد و مدارک خود را ارائه دهند.
 
** احراز هویت‌ها در انتخابات الکترونیکی خواهد بود
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی گفت: همکاری‌های خوبی در این خصوص با وزارت کشور انجام شده و تا هرجایی که از نظر فنی با وزارت کشور به نتیجه برسیم انتخابات الکترونیک برگزار خواهد شد؛ البته احراز هویت‌ها از طریق الکترونیکی قطعی خواهد بود.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا شورای نگهبان اجازه می‌دهد که فیلم انتقادی برای این شورا ساخته شود، گفت: بله بسازند، هرچه می‌خواهند بسازند. الان هم در مورد شورای نگهبان فیلم می‌سازند، همین ادعا‌هایی که اخیراً علیه این نهاد مطرح کردند بدتر از ساخت فیلم است.
 
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان همچنین در این رابطه که برخی از رسانه‌های معاند می‌گویند الکترونیکی شدن انتخابات راهی برای این است که، چون مشارکت مردم کم است می‌خواهند به این شکل باعث تقلب و اعمال‌نظر در انتخابات شوند، گفت: چه باید جواب داد، در اینکه الکترونیکی بشود و یا نشود، به هرحال هجمه‌ها را وارد خواهند کرد و از این قسم ادعا‌ها هم همیشه وجود دارد، ولی نسبت به مشارکت انشاءالله اسفند ماه مردم با مشارکت در انتخابات پاسخ محکمی به این یاوه‌گویی‌ها خواهند داد و بعد از انتخابات ما و شما در همین سالن نشست خبری گزارش انتخابات را مرور و بررسی خواهیم کرد.
 
برای شنیدن راهکارهای مفید گوش شنوا داریم اما توجهی به باج‌خواهی و لابی نمی‌کنیم/ شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند
 
دکتر کدخدایی در خصوص ادعای یکی از نمایندگان ادوار مجلس در مورد خرید رأی معتادان، افزود: خرید و فروش رأی جرم است و به قوه قضائیه ارجاع می‌شود و قوه قضائیه بررسی می‌کند، اما اینکه هرکسی مصداق را از ظن خودش مطرح می‌کند حرف دیگری است.
 
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان معتقدند که اعمال محدودیت برای ورود به حرفه وکالت با سیاست‌های کلی اشتغال و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری و همچنین اصل ۴۴ قانون اساسی مغایر است، چرا شورای نگهبان بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی به این موضوع ورود نمی‌کند؟ گفت: این موضوع در صلاحیت شورای نگهبان نیست بلکه در صلاحیت قوه قضائیه یا قوه مجریه است، ما نمی‌توانیم ورود کنیم، اما پس از اینکه قانونگذاری شد، شورای نگهبان فقط نسبت به مصوبه‌ای که به این شورا ارسال شده می‌تواند اعلام‌نظر کند.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری در مورد معرفی یکی از نمایندگان برای عضویت در شورای نگهبان که اصولگرا شناخته می‌شود و تأثیر آن در تأیید صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب، گفت: ما در این خصوص فارغ از پاسخگویی هستیم، چون معرفی حقوقدانان به مجلس از اختیارات رئیس قوه قضائیه است و نهایتاً مجلس است که در انتخاب حقوقدانان تصمیم می‌گیرد. قطعاً هرکسی که به شورای نگهبان راه می‌یابد فارغ از سلایق و نظرات شخصی‌اش اعمال‌نظر کرده و در تصمیم‌گیری‌ها شرکت می‌کند.
 
وی اضافه کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، اجرای قانون و اجرای مواد قانون انتخابات را مدنظر دارد؛ مفاسد اقتصادی، اخلاقی و ضدیت با حاکمیت سه محور اصلی و کلی است که در عموم قوانین انتخاباتی وجود دارد و بر همین اساس در بررسی صلاحیت‌ها، ملاک شورای نگهبان قرار می‌گیرد.
 
دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای یکی از نمایندگان (محمود صادقی) مبنی بر اینکه برای تأیید صلاحیت‌ها پول گرفته می‌شود، گفت: بنده در جلسه فراکسیون امید که از آن جلسه سه سال است می‌گذرد، به این نماینده گفتم اگر مدارکی دارد به نهاد‌های نظارتی مراجعه، اعلام و ارائه کند ما هم بررسی می‌کنیم، اما وقتی در رسانه‌ها مطرح می‌شود ممکن است اهداف دیگری وجود داشته باشد. به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز شکایت کردیم تا مدارک خود را در آنجا ارائه کند، اما هنوز مدارکی از سوی این نماینده ارائه نشده است.
 
وی در پاسخ به سؤالی در مورد موافقتنامه همکاری ایران با بخش اقتصادی اوراسیا در جهت مقابله با تحریم‌های اقتصادی آمریکا گفت: این موافقتنامه می‌تواند کمک زیادی به شرایط اقتصادی موجود کند؛ کشور‌های شمالی ایران، به هر حال کشور‌های مؤثری هستند و وزیر نیرو که مسئول پیگیری این موافقتنامه است گفته است این موافقتنامه اثرات خوبی دارد.
 
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در مورد مذاکرات مجدد پیرامون برجام اظهار داشت: برجام یک موافقتنامه بوده که امضا شده و اگر بخواهد تغییری در آن ایجاد شود باید همه اطراف قضیه نسبت به آن، نظر داشته باشند.
 
دکتر کدخدایی تأکید کرد: آمریکایی‌ها مثل همیشه بدعهدی کردند و توافقات خود را نقض کردند ما فقط باید بر اجرایی شدن برجام اصرار کنیم و راهکار دیگری پیش‌بینی نمی‌شود.
 
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه یکی از وزرای دولت اصلاحات گفته است که اگر حاکمیت تضمین دهد که ۸۰ درصد کاندیدا‌های این جریان تأیید صلاحیت شوند، آن‌ها به جای سربازان، ژنرال‌هایشان را در انتخابات آتی به مجلس می‌فرستند، آیا این کار باج‌خواهی از شورای نگهبان نیست؟ گفت: ملاک شورای نگهبان اجرای مرّ قانون است، شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند و ما در شورای نگهبان تحت تأثیر اظهارات و موضع‌گیری‌های جریانات سیاسی قرار نمی‌گیریم.
 
برای شنیدن راهکارهای مفید گوش شنوا داریم اما توجهی به باج‌خواهی و لابی نمی‌کنیم/ شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه اخیراً گفته‌اید «مجلسی‌ها خیلی تمایل ندارند به اصلاح قانون انتخابات ورود کنند» به نظر شما کسانی که به جای تلاش برای اصلاح قانون انتخابات به انحاء مختلف به این شورای حمله می‌کنند آیا نباید در حسن نیت آن‌ها شک کرد؟ گفت: ما نمی‌توانیم نیت‌خوانی و یا کار دیگری کنیم؛ فقط باید تلاش کنیم که ان‌شاءالله قانون انتخابات اصلاح شود.
 
وی درباره مهلت قانونی مجلس برای تعیین تکلیف و انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان گفت: مهلت قانونی ۲۶ تیر است؛ با توجه به اینکه مجلس یکی، دو هفته تعطیل بوده است احتمالاً حقوقدانان شورای نگهبان در این هفته تعیین تکلیف خواهند شد؛ البته گاهی اوقات هم سابقه داشته است که انتخاب حقوقدانان به تعویق افتاده است.
 
دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر پیشنهاد اخیر خود مبنی بر تشکیل نهاد ملی به منظور نظارت بر شورا‌ها و ویژگی‌های آن گفت: تا کنون هیچ نهادی برای نظارت بر انتخابات شورا‌ها وجود نداشته و واگذاری این کار به مجلس شورای اسلامی مفید نبوده است. دوستان شورای عالی استان‌ها نیز نسبت به این موضوع نگران بودند.
 
وی ادامه داد: پیشنهاد دادم که می‌توان یک نهاد ملی در این خصوص تأسیس کرد و ویژگی‌های این نهاد نیز به قانون مربوط است، ولی مهم است.
 
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درباره اینکه اصلاح‌طلبان با وجود اینکه عملکرد بررسی صلاحیت‌های کاندیدا‌ها توسط شورای نگهبان را قبول ندارند، اما در آستانه انتخابات امسال به‌دنبال ارتباط با شورای نگهبان هستند تا کاندیدا‌های مورد نظر آن‌ها تأیید شود، گفت: گوش ما برای شنیدن راهکار‌ها و پیشنهادات باز است و فرقی نمی‌کند که این پیشنهادات از چه گروه و جناحی باشد، اما نسبت به باج‌خواهی یا زیادخواهی و لابی گوش‌های ما ناشنوا است؛ ملاک شورای نگهبان قانون است.
 
وی در خصوص حل مسأله صف‌های طولانی در روز انتخابات گفت: بخشی به توسعه شعب برمی‌گردد که ما برای رفع این مشکل می‌توانیم شعب أخذ رأی بیشتری پیش‌بینی کنیم و همچنین انتخابات الکترونیکی هم می‌تواند کمک‌کننده باشد که البته گاهی هم انتخابات الکترونیکی به دلیل ناوارد بودن برخی از اقشار مردم نتیجه عکس می‌دهد؛ لذا ما برای انتخابات پیش‌رو می‌توانیم هر دو راه‌حل را پیش‌بینی کنیم.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ارزیابی‌تان از عملکرد مجلس شورای اسلامی چیست؟ و آیا شورای نگهبان در انتخابات مجلس یازدهم به کاندیدا‌های حزبی به عنوان بهترین افراد اعتماد خواهد کرد یا اینکه بر اساس شناخت و رصد خود، به بررسی صلاحیت‌های کاندیدا‌های حزبی خواهد پرداخت؟، گفت: برای اظهارنظر در مورد عملکرد مجلس هنوز زود است. درباره سؤال دوم اجرای قانون و شرایط و مبانی که در قانون وجود دارد مدنظر خواهد بود ولاغیر.
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود