کد خبر: ۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲- 04 July 2019

استفساریه در خصوص اصل یکصد و سی و پنجم قانون اساسی

استفساریه

شماره: ۱۰/۱۰۳۹۶۲/د
تاریخ: ۱۳۸۵/۷/۵
بسمه تعالی
حضرت آیت‏ الله جنتی
دبیر محترم شورای نگهبان

با سلام
با توجه به قسمت اخیر اصل یکصد و سی و پنجم قانون اساسی که مقرر داشته است:
«.. رئیس‏جمهور می‏تواند برای وزارتخانه‏هایی که وزیر ندارند حداکثر برای مدت سه‏ ماه سرپرست تعیین نماید»
نظر تفسیری آن شورا را در مورد این اصل، خصوصاً در موارد ذیل اعلام فرمایند:
۱ ـ آیا رئیس‏جمهور تنها برای یک بار می‏تواند برای وزارتخانه‏ای که وزیر ندارد به مدت سه ماه سرپرست تعیین نماید یا اینکه بیش از یک بار و به دفعات می‏تواند سرپرست تعیین کند ولی قید سه‏ ماه یک بار رعایت شود؟
۲ ـ چنانچه مدت سرپرستی بیش از سه ماه طول کشید آیا سرپرست منعزل است یا وظیفه و اختیار و مسؤولیت دارد؟
۳ ـ در مدتی که وزارتخانه وزیر یا سرپرست ندارد مسؤولیت وزارتخانه بعهده چه شخصی است؟
۴ ـ مدت زمان سه ماه از زمانی شروع می‏شود که وزارتخانه وزیر ندارد و یا از زمانی که سرپرست ابلاغ سرپرستی می‏گیرد؟
۵ ـ چنانچه وزیر توسط رئیس جمهور معرفی شد و بعلت عدم رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی انتخاب وزیر بیش از سه ماه به درازا کشید تکلیف چیست؟
۶ ـ اگر رئیس‏ جمهور در مهلت مناسب سرپرست معرفی نکرد چه وضعیتی دارد؟

غلامعلی حداد عادل
رئیس مجلس شورای اسلامی

نظر شورای نگهبان (تفسیری)
شماره: ۸۶/۳۰/۲۴۴۹۸
تاریخ: ۸۶/۱۰/۴
بسمه تعالی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
نامه شماره ۱۰/۱۵۲۰۶۵/د مورخ ۱۳۸۵/۱۰/۳.
مبنی بر اظهارنظر تفسیری درباره «قسمت اخیر اصل یکصد و سی و پنجم قانون اساسی» در جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا بشرح زیر اعلام می‏گردد:
-در پاسخ به سؤال اول:
مطابق اصل ۱۳۵ قانون اساسی تعیین سرپرست برای بیش از یک سه ماه امکان‏پذیر نمی‏باشد، لیکن در مدت سه ماه مذکور رئیس‏جمهور می‏تواند به دفعات سرپرست تعیین کند.
ـ راجع به سایر موارد مطروحه در نامه فوق‏الذکر، شورای نگهبان به نظر تفسیری نرسید.

احمد جنتی
دبیر شورای نگهبان
برچسب ها: استفساریه
آخرین اخبار

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان: آمریکا مظهر استکبار و حامی جنایت صهیونیست‌هاست/ جوانان امروز ادامه‌دهنده مسیر استقلال‌طلبی و مقابله با ظلم هستند

کتاب «آشنایی با حقوق اساسی ایران» به زبان عربی و فرانسه منتشر شد

ضرورت قانون جامع جبران خسارت‌های ناشی از جنگ

هم صیانت از حقوق ملت وظیفه حقوقدان ایرانی است و هم صیانت از عرصه‌ای که تحقق و بسط این حقوق را ممکن ساخته است

دکتر پروین: مبنای تصمیم شورای نگهبان در بررسی مصوبات، «عدم مغایرت با شرع» است نه «انطباق» / تحقق سیاست‌های کلی قانون‌گذاری مستلزم قانون جامع و هماهنگ است

طبیعت نظام فکری حوزه و روحانیت، سیاست‌اندیشی و سیاست‌ورزی است

رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان، عرصه‌ای برای تجربه عینی فرایند بررسی مصوبات مجلس از منظر انطباق با قانون اساسی است

«شبیه سازی شورای نگهبان»، چرا و با چه هدفی؟

آکادمی پاییزه پژوهش حقوقی؛ از مسئله‌شناسی تا کاربرد فناوری و هوش مصنوعی در نگارش مقاله، کتاب و پایان‌نامه

مجنون روایت حماسه فرزندان ایران است

پربازدید ها

عدم مخالفت شورای نگهبان با حذف چهار صفر از پول ملی/ مصوبه به دلیل ابهامات دیگری به مجلس بازگردانده شد

بانوی شهید «حانیه نادری»؛ مربی پیش‌دبستان و عضو شبکه نظارت که «مایه برکت و افتخار» پدر و مادرش بود/ جرمش همسایگی با یک دانشمند هسته‌ای بود/ دکتر طحان‌نظیف: قطعه ۴۲ بهشت زهرا (س) نمایشگاه کینه‌توزی رژیم‌صهیونیستی نسبت به مردم ایران است

دکتر طحان‌نظیف: فرآیند بررسی مصوبات در شورای نگهبان یک فرایند کاملاً علمی و تخصصی است

دکتر مولابیگی: حدود ورود شورای نگهبان به نظرات کارشناسی و آثار اجرایی قوانین نیازمند تفکیک دقیق است/ ضرورت تولید ادبیات و محتوای فاخر برای حقوق اساسی

چهارمین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان برگزار می‌شود

آیت‌الله جنتی: رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب راهبرد پیروزی ملت‌ها در برابر استکبار است/ قدرت‌های سلطه‌گر در طول تاریخ به دنبال غارت ملت‌ها بوده‌اند

بررسی یک طرح و یک لایحه در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

دکتر مولابیگی در دیدار با خانواده شهید ناظر «بهزاد کاشفی ایمانی»: شهادت، اوج اخلاص و عشق به آرمان‌هاست

آیت‌الله جنتی: حضرت زینب (س) الگوی جاودان حضور عفیفانه و متعهدانه زنان در جامعه اسلامی است/ نهاد‌های فرهنگی برای معرفی جامع این شخصیت برنامه‌ریزی داشته باشند

گزارش تصویری دیدار دکتر طحان‌نظیف و دکتر صادقی‌مقدم با خانواده شهیده ناظر «حانیه نادری»