کد خبر: ۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۵- 16 July 2006

دبیر شورای ‌نگهبان : مشارکت مردم در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان بیشتر و باشکوه‌تر خواهد بود

آیت‌الله جنتی دبیر شورای‌نگهبان با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس خبرگان، فضای انتخاباتی شکل گرفته در جامعه را فضای مناسب و سالم ارزیابی و پیش‌بینی کرد که مشارکت مردم در این دوره از انتخابات بیشتر و باشکوه‌تر از دوره‌های گذشته باشد.

آیت‌الله جنتی دبیر شورای‌نگهبان با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس خبرگان، فضای انتخاباتی شکل گرفته در جامعه را "فضای مناسب و سالم" ارزیابی و پیش‌بینی کرد که مشارکت مردم در این دوره از انتخابات بیشتر و باشکوه‌تر از دوره‌های گذشته باشد.

آیت‌الله احمد جنتی که به مناسبت سالروز تأسیس شورای‌نگهبان با سایت خبری این شورا گفتگو می‌کرد، افزود: تلاش دستگاه‌ها و افراد دلسوز و خیرخواه بر این است که فضای آرام، پویا و بانشاطی برای برگزاری انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان فراهم شود.

وی اظهار داشت: مردم باید در آرامش و با تفکر صحیح، با دقت و با تحقیق در انتخابات شرکت کنند و به کاندیدای اصلح رأی دهند.

آیت‌الله جنتی با ابراز خرسندی از ایجاد فضای سالم انتخاباتی گفت: همه برای حضور در صحنه انتخابات مجلس‌خبرگان آمادگی دارند و سعی شورای‌نگهبان نیز حفظ آرامش در مردم است.

دبیر شورای‌نگهبان افزود: بعضی‌ها نیز نظرات خاصی مطرح می‌کنند و انتظار دارند نظرات خاص آنها تأمین شود و غالباً نیز مطرح می‌کنند اگر این نظرات خاص تأمین نشود درانتخابات شرکت نخواهند کرد که اینها نیز اهمیتی ندارد و در تمام انتخابات از این مسائل کم و بیش وجود داشته است.

وی ادامه داد: مردم بدون توجه به این تهدیدات، پرشورتر و باشکوه‌تر در انتخابات شرکت می‌کنند که انتخابات مجلس هفتم با بیشترین این تهدیدات و در عین حال مشارکت خوب مردم نمونه آن است.

آیت‌الله جنتی از دستگاههای تبلیغاتی خصوصاً صدا و سیما خواست اهمیت مجلس خبرگان و ضرورت شرکت مردم در این انتخابات را برای مردم تبیین کنند چرا که رهبری بالاترین، مؤثرترین و نافذترین مقام در نظام جمهوری اسلامی ایران است و این مسئله ساده‌ای نیست.

وی با اشاره به جایگاه مهم،‌ تأثیر‌گذار و با‌نفوذ رهبری در نظام جمهوری اسلامی، گفت: مردم باید با بصیرت خبرگان را انتخاب کنند و به افرادی رأی دهند که شرایط، اجتهاد و سواد لازم را داشته باشند و مورد وثوق و اعتماد باشند.

دبیر شورای‌نگهبان گفت: در حال حاضر فضا، فضای سالمی است و پیش‌بینی می‌کنیم که مشارکت مردم در این دوره از انتخابات بیشتر و باشکوه‌تر باشد.

آیت‌الله جنتی به کاندیداهای انتخابات خبرگان نیز توصیه کرد که شئون روحانیت را در تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی رعایت کنند.

وی انتخابات خبرگان را با انتخابات مجلس و شوراها متفاوت دانست و گفت: بافت این انتخابات با انتخابات دیگر فرق دارد و کاندیداهای خبرگان مجتهدین شناخته شده اهل علم هستند.

دبیر شورای‌نگهبان افزود: کاندیداهای خبرگان که صلاحیت آنها تأیید می‌شود، از چهره‌های شناخته شده علمی و حوزوی هستند که مردم پشت سر آنها نماز می‌خوانند.

آیت‌الله جنتی تصریح کرد: کاندیداهای خبرگان باید شئون خود را حفظ کنند و نمی‌توانند مثل داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی شوراها برای رأی جمع کردن به هر طریقی متوسل شوند. این خارج از شئون یک مجتهد است.

وی از کاندیداهای خبرگان خواست از طریق مصاحبه،‌ سخنرانی، صدا و سیما و دوستان مورد وثوق، اقدام به معرفی خود به مردمی که آنها را نمی‌شناسند، کنند.

آیت‌الله جنتی وظیفه مهم کاندیداهای خبرگان در تبلیغات انتخاباتی را تشویق مردم به شرکت در اصل انتخابات دانست و گفت: هر روحانی و یا مجتهدی چه داوطلب باشد و چه نباشد وظیفه دارد مردم را به شرکت پر شور و گسترده در انتخابات تشویق و ترغیب کند.

وی تأکید کرد: هر چه آراء بالاتر باشد از اعتبار داخلی و بین‌المللی بیشتری برخوردار است چرا که خبرگان سرنوشت کشور را تعیین می‌کنند و باید از اعتبار بیشتری برخوردار باشند.

آیت‌الله جنتی در بخش دیگری از این گفتگو با گرامی‌داشت فرارسیدن سالگرد تأسیس شورای‌نگهبان، گفت: اصول مربوط به شورای‌نگهبان، از مترقی‌ترین اصول قانون‌اساسی است که نظیر آن با این خصوصیات در هیچ کشوری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری انقلاب اسلامی صرفاً بر اساس اسلام بود، افزود: امام بزرگوار احساس کردند اگر وضعیت رژیم فاسد پهلوی ادامه پیدا کند، اثری از اسلام در این مملکت باقی نخواهد ماند و لذا به‌عنوان حمایت از اسلام و قرآن نهضتی را آغاز کردند که مردم نیز به ندای حضرت امام (ره) لبیک گفتند.

دبیر شورای‌نگهبان با اشاره به تشکیل حکومت اسلامی و برقراری مدیریت اسلامی در کشورمان گفت: قانون‌اساسی که با عنوان اسلام و انقلاب اسلامی آغاز می‌شود و اساس همه امور را اسلام می‌داند، حقوق ملت و ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران را مشخص کرد.

وی خاطر نشان کرد: وقتی بنا شد نهضت انقلاب برای اسلام باشد و مردم هم برای اسلام شهید دادند و قانون‌اساسی هم برای اسلام و اهداف انقلاب نوشته شد، این اسلام و قانون‌اساسی باید متولی و متصدی داشته باشد که از آنها نگهبانی کند.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: در بعد قانونگذاری،‌ قوه مقننه که به تعبیر حضرت امام (ره) در رأس امور است باید مطابق با اسلام قانونگذاری کند لذا ضرورت دارد نهادی این مصوبات را با اسلام تطبیق دهد.

وی افزود: قانون‌اساسی این وظیفه را برعهده شورای‌نگهبان گذاشته و مرجع تشخیص اسلامی بودن و یا اسلامی نبودن مصوبات مجلس را شورای‌نگهبان معرفی کرده است. بدین مفهوم که شورای‌نگهبان اساس و زیربنای حرکت انقلاب را تضمین می‌کند.

آیت‌الله جنتی با تأکید بر لزوم حراست از قانون‌اساسی گفت: شورای‌نگهبان موظف است از قانون‌اساسی پاسداری کند.

آیت‌الله جنتی درخصوص تأثیر "مصلحت" در تصمیم‌گیری‌های شورای‌نگهبان گفت: اوایلی که شورای‌نگهبان تشکیل شده بود، بحث "مصلحت" را مطرح کردند.

وی افزود: عده‌ای معتقد بودند که باید مصلحت مردم و نظام را در نظر بگیریم و اگر مصوبه‌ای به مصلحت مردم یا نظام بود تأیید و اگر نبود، رد شود. عده‌ای نیز معتقد بودند که قانون‌اساسی اجازه "مصلحت اندیشی" را به ما نداده است.

دبیر شورای‌نگهبان اظهار داشت: مدتی این موضوع بحث شد و مقداری هم درباره آن با مجلس اختلاف پیدا کردیم. مجلس هم نظرش این بود که مصلحت‌اندیشی کار مجلس است و به شورای‌نگهبان ربطی ندارد. اگر قانونی به مصلحت تصویب شد شورای‌نگهبان فقط بگوید موافق با قانون‌اساسی است یا خیر.

وی خاطر‌نشان کرد: سرانجام امام بزرگوار حکم به تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام دادند و امور مصلحتی به مجمع واگذار شد. بنابر این شورای‌نگهبان در مسائل مصلحتی دخالتی ندارد.

آیت‌الله جنتی با رد ادعاهای برخی افراد و گروه‌های سیاسی مبنی بر جناحی عمل کردن شورای‌نگهبان، گفت: به دلیل ماهیت کاری شورای‌نگهبان، این جو‌سازیها چیزی نیست که ما انتظار آن را نداشته باشیم. شورای‌نگهبان وظایف سنگینی دارد که عمل به آنها مقبول طبع برخی‌ها نیست.

وی افزود: چون اقدامات و اظهار‌نظرهای شورای‌نگهبان برخلاف منافع سیاسی و غیر سیاسی عده‌ای تمام می‌شود، مسلماً آنها راضی نخواهند بود. بیشترین تهمت‌ها و افتراها به شورای‌نگهبان در زمان انتخابات است آنها که رد صلاحیت می‌شوند و یا انتخاباتی به دلیل تخلفات گسترده ابطال می‌شود خود او و طرفدارانشان ناراضی می‌شوند. اساساً نمی‌شود مجموعه‌ای مثل شورای‌نگهبان به‌گونه‌ای عمل کند که همه راضی باشند این امکان‌پذیر نیست.

دبیر شورای‌نگهبان به گستاخی‌ها و اهانت‌های برخی افراد و گروهها به حضرت امام (ره) و یاران ایشان اشاره کرد و گفت: ما در این نظام از امام بزرگوار بالاتر نداشتیم اما دیدیم چقدر در مقابل امام و یاران امام ایستادند، انفجارها کردند، شهید بهشتی‌ها و رجایی‌ها و .... را کشتند.

وی افزود: جو‌سازیها و تهمت‌ها علیه شورای‌نگهبان از همان اوایل شروع شد که حضرت امام (ره) وقتی دیدند برخی جریانات سیاسی در مقابل شورای‌نگهبان ایستادگی می‌کنند بیانیه بسیار محکم و قوی دادند و با انتقاد از اینکه در دوران مشروطیت، این برخوردها را با علمای طراز اول نکردند، اعلام کردند شورای‌نگهبان باید حفظ شود و از اسلام و قانون‌اساسی حراست کند.

آیت‌الله جنتی مبانی و چهارچوب نظارت شورای‌نگهبان را "قانون" دانست و خاطر‌نشان کرد: قانون شرایطی را برای انتخاب شوندگان معین کرده که از نظر علمی و معلومات باید چگونه باشد، از نظر اعتقاداتی که ایمان دارد و از نظر سیاسی که باید قانون‌اساسی را قبول داشته باشد، حسن سابقه داشته باشد و همه این موارد را مشخص کرده است.

وی با اشاره به هیأت‌های اجرایی انتخابات و وظیفه آنها در بررسی صلاحیت‌ها گفت: وظیفه هیأت‌های اجرایی انتخابات است که راجع به افرادیکه در وزارت کشور ثبت‌نام کرده‌اند بررسی و اظهار‌نظر کنند و نتیجه اقدامات خود را به شورای‌نگهبان ارسال کنند . متأسفانه در رد و تأییدها دقت نمی‌شود و این کار به‌عهده شورای‌نگهبان قرار می‌گیرد.

آیت‌الله جنتی افزود: فراوان داشته‌ایم و در همه سوابق و پرونده‌ها موجود است افرادیکه واقعاً هیچ صلاحیتی نداشته‌اند براحتی از هیأت‌های اجرایی عبورکرده‌اند چون تأیید کردن برای آنها مؤونه ای نداشته و یا نتوانسته‌اند و یا آماده تحقیق نبوده‌اند.

وی از اینکه هیأت‌های اجرایی در گذشته می‌گفتند ما تأیید می‌کنیم آن وقت شورای‌نگهبان هر کاری می‌خواهد انجام دهد و مسئولیت رد صلاحیت‌ها به گردن شورای‌نگهبان می‌افتاد، ابراز تأسف کرد و گفت: شورای‌نگهبان موظف است تحقیق کند و از مراجع قانونی استعلام بگیرد و اگر هم لازم بود تحقیقات محلی انجام دهد و پس از اطمینان از صحت تحقیقات انجام گرفته درباره افراد اظهار‌نظر کند. لذا معیار، ضابطه و چهارچوب و مبانی کار ما در حوزه نظارت "قانون" است.

دبیر شورای‌نگهبان در خصوص چگونگی "احراز علمی" کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری گفت: برای داوطلبان انتخابات خبرگان شرط علمی گذاشتند که آنهم "اجتهاد" است. در اینجا هیأت‌های اجرایی جهت بررسی صلاحیت نیز در کار نیست و این مسئولیت فقط بر‌عهده فقهای شورای‌نگهبان است.

وی مسئولیت شورای‌نگهبان در احراز صلاحیت‌ها را یک مسئولیت شرعی، قانونی و مردمی دانست و افزود: افرادیکه شناخته شده هستند و یا اجتهاد آنها مورد تأیید حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده، نیاز به شرکت در آزمون کتبی ندارند. مثل حضرت آیت‌الله جوادی آملی که خبرگان نیز بوده اند. امثال ایشان احتیاج به بررسی ندارند.

آیت‌الله جنتی مطمئن‌ترین راه برای اثبات "اجتهاد" کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان را برگزاری آزمون کتبی اعلام کرد و افزود: در حوزه و دانشگاه وقتی می‌خواهند مقدار معلومات افراد را سنجش کنند، امتحان می‌گیرند.

وی اظهار داشت: اگر کسی در حد "تجزی" باشد یعنی حداقل اجتهاد را داشته باشد و بتواند به سئوالات درست جواب دهد صلاحیت علمی وی تأیید می‌شود.

آیت الله جنتی گفت : البته برخی افراد که آثار علمی دارند و کتابهایی نوشته اند و تحقیقاتی دارند اگر آثار علمی آنها بررسی و تایید شود آنها نیز نیازی به شرکت در آزمون کتبی ندارند.

آیت‌الله جنتی در بخش پایانی این گفتگو تصریح کرد: من علاقمندم که مردم عزیزمان با شورای‌نگهبان بیشتر آشنا شوند و بدانند نقش شورای‌نگهبان چیست و بدانند اگر شورای‌نگهبان نبود چه بلایی بر سر این مملکت آمده بود.

وی افزود: این شورای‌نگهبان بود که راه ورود افراد مخالف اسلام و نظام را به مجلس سد کرد و نگذاشت آنها بر این ملت مسلط شوند. اگر اینها وارد مجلس می‌شدند، راه باز می‌شد و وضع مجلس و نظام دگرگون می‌شد.

آیت‌الله جنتی با تأکید بر اینکه شورای‌نگهبان هیچ‌گاه درباره افراد افشاگری نخواهد کرد گفت: برخی افراد سیاسی ناباب و ناسالم که پرونده‌های آنها در شورای‌نگهبان وجود دارد با پول و قدرت می‌خواستند وارد نهادهای ارکان نظام شوند که شورای‌نگهبان ایستاد و نگذاشت این افراد بر مردم مسلط شوند. لذا این از خصوصیات شورای‌نگهبان است که قاطع می‌ایستد و گوش به حرف هیچ‌کس هم نمی‌دهد.

دبیر شورای‌نگهبان، قانون‌اساسی را محصول زحمات و خدمات بسیار و حاصل خون شهیدان دانست و گفت: اگر شورای‌نگهبان نبود، مصوباتی که خلاف اسلام و خلاف قانون اساسی بود، ریشه اسلام و قانون‌اساسی را در کشور می‌زد که ما از اساس و پایه نظام حراست کردیم.

آیت‌الله جنتی وعده داد اگر روزی فضا مهیا شود به تفصیل برای مردم خدمات ارزشمند شورای‌نگهبان را از ابتدا تاکنون بازگو خواهد کرد.

آیت‌الله جنتی در ابتدای این گفتگو، با تبریک سالروز میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) به همه مردم کشورمان و همه امت اسلامی،‌ ابراز امیدواری کرد که همه مشکلات نظام اسلامی و مردم مسلمان به احسن‌وجه حل شود.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی