کد خبر: ۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۳- 22 July 2007
آیت الله جنتی:

ناظران انتخابات باید توطئه‌های دشمن را بشناسند

دبیر شورای نگهبان با اشاره به اهمیت صیانت از آرای مردم در انتخابات، ویژگی‌های ناظران را تبیین کرد.
دبیر شورای نگهبان با اشاره به اهمیت صیانت از آرای مردم در انتخابات، ویژگی‌های ناظران را تبیین کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان آیت الله جنتی در همایش جمعی از ناظران این نهاد ضمن تاکید بر اهمیت و جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی گفت: شورای نگهبان جایگاه رفیع و سنگینی دارد. پایه ها و ارکان این نظام را این جایگاه حفظ می‌کند. هیچ کشوری چنین قانون اساسی‌ای ندارد و در قانون اساسی هیچ کشوری نهادی مانند شورای نگهبان منظور نشده است.
وی تصریح کرد: در برخی کشورها نهادی به نام «دادگاه قانون اساسی» وجود دارد که حافظ قانون اساسی این کشورهاست اما این نهادها، ظرفیت‌ها و امتیازهای شورای نگهبان را ندارد و ما افتخار می‌کنیم که چنین نهادی در ایران و چنین قانون اساسی‌ای در جمهوری اسلامی وجود دارد.
آیت الله جنتی ضمن تجلیل از تلاش بنیانگذار انقلاب اسلامی (ره) و مردم کشورمان برای تاسیس جمهوری اسلامی گفت: مردم نقش تعیین کننده در این نظام دارند و حتی رهبر خود را هم که ولایت الهی و اسلامی دارد به واسطه خبرگان رهبری انتخاب می‌کنند. 
وی با اشاره به سیطره احزاب بر آرای مردم در برخی کشورهای مدعی دموکراسی، افزود: در جمهوری اسلامی ایران، هیچ حزبی بر آرای مردم حاکمیت نمی‌کند.
آیت الله جنتی با اشاره به توجه مردم ایران به شعائر اسلامی و اهمیت پیاده شدن اسلام از دیدگاه مردم کشورمان گفت: مردم می خواهند نظام رنگ اسلامی داشته باشد و در همه شئون این مملکت با رنگ و لعاب اسلامی حاکمیت قوانین الهی باشد. بنابراین همانطور که در قانون اساسی هم آمده است قانون مصوب مجلس شورا نیز باید اسلامی باشد حتی هر دستورالعمل و بخشنامه‌ای باید رنگ اسلامی داشته باشد. مدیریت کشور باید رنگ اسلامی داشته باشد.
دبیر شورای نگهبان منزلت و جایگاه شورای نگهبان را در پاسداری از آرای مردم و نیز نگهبانی از شرع مقدس و قانون اساسی مورد تاکید قرار داد و یادآور شد:
با درایت و حکمت حضرت امام (ره) قانون اساسی تدوین شد و با رای مردم به تصویب رسید و در مردم قانون اساسی خواستار آن شدند که شورای نگهبان از این مردمی بودن و اسلامی بودن نظام جمهوری اسلامی پاسداری کند. آیت الله جنتی بعد از تبیین کارکرد شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس و نیز تصویب‌نامه‌های دولت افزود: شورای نگهبان باید با نظارت بر انتخابات مردمی بودن انتخابات و جمهوریت نظام را هم تضمین کند و تلاشش این باشد که در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، کسانی که ذی‌صلاح نیستند این مشاغل را اشغال نکنند. بنابراین شورای نگهبان هم جنبه مردمی بودن نظام را تضمین می‌کند و هم جنبه اسلامی بودن آن را .
دبیر شورای نگهبان یادآور شد: ناظران انتخابات در سراسر کشور بار سنگینی بر دوش دارند؛ چرا که تنها 12 عضو شورا نمی توانند، بر انتخابات نظارت کنند.
آیت الله جنتی با تشریح ویژگی‌های ناظران انتخابات گفت: اگر ناظران ما وظیفه شناس ، قانون شناس و دارای شرایط لازم باشند این نظارت به خوبی انجام می گیرد و افراد واجد شرایط به مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری راه می یابند. اما اگر در کار نظارتی ما عیبی پیدا شود به اسلام و قانون اساسی و مردمی بودن نظام، آسیب وارد می‌شود.
وی با اشاره به محدودیت‌ها و فشارهایی که جریانهای سیاسی از آغاز برای شورای نگهبان ایجاد می‌کردند گفت: حضرت امام (ره) بالاترین حمایت‌ها را از شورا داشتند همان اوایل عده‌ای می‌خواستند هر کسی را که دلشان می‌خواهد به مجلس بفرستند یا هر قانونی که خود می‌پسندند تصویب کنند امام دیدند که توطئه به انزوا کشاندن مجتهدان تراز اولی که در قانون اساسی مشروطیت بنا بود ناظر بر مجلس شورای ملی باشند، ممکن است تکرار شود بنابراین در برابر این فشارها محکم ایستادند و فرمودند: «هیچکس حق ندارد نظر شورای نگهبان را رد کند » حتی به صراحت می‌فرمودند: «تو که می گویی این نظر شورا درست نیست تو درست نیستی ».
وی افزود: امام(ره) به دلیل اهمیت این جایگاه از آن، چنین حمایت می‌کردند چون می‌دیدند اگر این نهاد آسیب ببیند جمهوری اسلامی آسیب می بیند. با حمایت‌های حضرت امام (ره) در برابر این مخالفت‌ها، شورای نگهبان از بدو تاسیس محکم و استوار ایستاد .
وی با تاکید مجدد بر حسن فعالیت نظارتی شورای نگهبان در امر انتخابات گفت: باید تلاش شود، خدای نکرده بی جهت کسی رد یا تائید نشود. ناظران ما باید مسلط به قانون و در سطح بالایی از آموزش، اخلاق، تعهد و هماهنگی باشند تا بتوانند به درستی از آرای مردم پاسداری کنند.
وی با خوب توصیف کردن امر نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان گفت: اگر ناظران مسلط به قوانین انتخاباتی باشند و شرایط اخلاقی لازم و تعهد را دارا باشند مورد اعتماد مردم و مسئولان انتخاباتی خواهند بود؛ چنانکه در انتخابات خبرگان بخش قابل توجهی از مجریان انتخابات به دلیل جدید بودن دولت سابقه کاری نداشتند و قوانین را از ناظران ما می‌پرسیدند.
وی یادآور شد: ناظران باید به مسائل کاری شورا و اهمیت جایگاه آن در قانون اساسی، مومن باشند، همکاری که ایمان به کارش نداشته باشد، با علاقه و تعهد کار نمی‌کند. همچنین باید با شرایط زمان آشنا باشند و توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان را بشناسند و از تلاش دشمن برای اعمال تفرقه بین اقوام و فرقه‌ها غفلت نکنند.
آیت‌الله جنتی با مروری بر تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه بین فرق و مذاهب اسلامی در یمن، عربستان، عراق و پاکستان گفت: آنان در یمن شیعه‌ها و سنی‌ها را به جان هم انداخته‌اند در عربستان سلفی‌ها را تقویت می‌کنند و به زوار ایرانی توهین می‌کنند. در عراق با حربه سلفی‌گری فعالیت می‌کنند و شیعه را تحقیر می‌کنند تا شیعیان نیز خونشان به جوش آید و درگیری درست شود. طبق خبری که شنیدم می‌خواهند در مدینه سقیفه بنی ساعده را از نو بسازند تا مرکزی برای ایجاد عداوت نسبت به شیعه کنند. کسانی که  با اسرائیل هم فالوده می‌خورند برادران فلسطینی خود را می‌کشند؛ در داخل ایران هم تلاش برای تقویت این اختلاف‌ها جدی است و مردم و مهمتر از آحاد مردم ناظران ما باید بدانند که چگونه در چهارچوب قانون فعالیت کنند تا این اختلافات هم تشدید نشود.
وی افزود: به روز بودن ناظران هم لازم است. دشمنان در انتخابات ممکن است نقشه‌هایی داشته‌ باشند تا افراد ناباب را به مجلس بفرستند.
وی تصریح کرد: شورای نگهبان به جناح‌های چپ و راست کاری ندارد و همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند این دسته‌بندی‌ها ساختگی است ناظران باید به گونه‌ای باشند که این جناح بندی‌ها برای آنان مهم نباشد و همه جریانهایی که مسلمانند و به قانون اساسی و نظام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه پایبند هستند و نامزدهایشان شرایط لازم و قانونی را برای حضور در انتخابات دارند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و برای ما هم تفاوتی ندارد کدامیک وارد مجلس می‌شوند.
وی افزود: ناظران شورای نگهبان باید دارای، حسن سابقه و خوشنامی و پرهیز از حب و بغض ها باشند؛ چرا که بخشی از اعتبار شورای نگهبان به موقعیت مردمی همکارانش است. مردم شورای نگهبان را تا حدودی در چهره ناظران می‌بینند. اگر ناظرانی انتخاب شوند که امین مردم باشند و موقعیت مردمی خوبی داشته باشد مردم به شورای نگهبان بیشتر اعتماد می‌کنند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی