کد خبر: ۵۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴- 17 June 2019
دکتر کدخدایی در نشست خبری:

مشکلی با الکترونیکی شدن انتخابات نداریم/قانون ملاک بررسی صلاحیت‌ها

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تا هرجایی که وزارت کشور امکانات و آمادگی لازم را برای برگزاری الکترونیکی انتخابات داشته باشد و امنیت انتخابات تأمین شود، ما هم آماده هستیم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ با اصحاب رسانه اظهارنظر‌های شورای نگهبان در خصوص مصوبات ارسالی از سوی مجلس و دولت را تشریح کرد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره دیدار خود با پگاه آهنگرانی اظهار کرد: او به همراه آقای کریمی یکی دیگر از همکاران رسانه‌ای جهت تهیه مستندی به شورای نگهبان مراجعه کرد و درخواست مصاحبه داشت بنده نیز قبول کردم و در پایان مصاحبه با توجه به سؤالاتی که مطرح شد به وی پیشنهاد حضور در شورای نگهبان در زمان انتخابات را دادم لذا شورای نگهبان، چون وظایف خود را در چارچوب قانون انجام می‌دهد در این خصوص نگرانی ندارد و هر کسی می‌تواند بیاید ناظر باشد و ما پیشنهاد کردیم به صورت سمبلیک خود ایشان هم می‌تواند به عنوان ناظر حضور پیدا کند.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با نقل قولی از وی با مضمون اینکه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزد‌ها در انتخابات پیش‌رو سه مبحث «فساد مالی»، «فساد اخلاقی» و «مقابله با اصل نظام» را در اولویت قرار دارد و شورای نگهبان با دست بازتری به صلاحیت‌ها رسیدگی خواهد کرد، در خصوص صحت یا عدم صحت این نقل قول گفت: البته شورای نگهبان همیشه این معیار‌ها و اولویت‌ها را داشته و همیشه مورد تأکید بوده است؛ به هر حال مباحث مفاسد اقتصادی یا اخلاقی که در قانون انتخابات فعلی است یا بحث‌هایی که در چارچوب نظام سیاسی ما است، افرادی که ضدیت با نظام یا حاکمیت داشته باشند، باز این‌ها نیز در قانون انتخابات فعلی وجود دارد؛ لذا مطلب جدیدی از این جهت نیست، اما از این جهت که سؤال می‌شود معیار چیست من این را به صورت دسته‌بندی در قالب این سه معیار و اصل کلی در مصاحبه‌ها اعلام و بیان کردم و طبیعتاً ملاک و معیار برای شورای نگهبان همیشه قانون است. انشاءالله در این انتخابات هم به جز قانون ما روش دیگری را نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که در توئیتی عنوان کرده‌اید که راه تخلفات انتخاباتی در قوانین انتخاباتی ایران باز است، آیا راهی برای کمتر شدن ایرادات قانون انتخابات وجود دارد؟ گفت: این موضوع از معضلاتی است که بار‌ها گفته‌ایم چرا که قانون انتخابات فعلی، قانونی کارآمد و منطبق با نیاز‌های امروز ما نیست و تلاش‌هایی برای اصلاح آن هم صورت گرفت که متأسفانه به نتیجه نرسید؛ امیدواریم که بالاخره اصلاح قانون انتخابات انجام شود تا نظام انتخاباتی ما نیز از این مشکلات نجات پیدا کند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که سخنگوی کمیسیون شورا‌ها اخیراً اعلام کرده است که با توجه به اینکه شورای نگهبان ایرادات متعددی به طرح اصلاح قانون انتخابات وارد کرده است، قرار شده کارگروهی متشکل از شورای نگهبان، مجلس و وزارت کشور برای رفع ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات تشکیل شود، گفت: هر زمان که مجلس دعوت کند کارشناسان ما در این کارگروه حضور می‌یابند.
دکتر کدخدایی در رابطه با اینکه آیا از ناحیه افراد و چهره‌های سیاسی دیگر مانند خانم پگاه آهنگرانی درخواستی برای دیدار در شورای نگهبان وجود داشته است؟ و اینکه آیا رفع ابهام در خصوص موضوعات مختلف اعم از انتخابات سال ۸۸، نظارت استصوابی و... وجود داشته؟ تصریح کرد: بله خیلی از دوستان درخواست دادند و ملاقات‌ها انجام می‌شود، و خیلی از دوستان می‌آیند گفتگو می‌کنیم و توضیحات لازم را هم می‌دهیم و نیازی هم نیست که رسانه‌ای شود. علت رسانه‌ای شدن حضور خانم آهنگرانی ساخت مستند ایشان بود در رابطه با سایر موارد نیازی نیست که اسامی ذکر شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای آن افرادی که ابهام داشتند رفع ابهام پذیرفته است، گفت: اگر بخواهند بپذیرند بله و اگر نخواهند بپذیرند، خیر.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤالی در مورد نظر شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی گفت: تا جایی که دوستان در وزارت کشور آمادگی داشته باشند، امکانات لازم فراهم باشد و امنیت انتخابات تأمین شود، آماده هستیم.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: هماهنگی‌های خوبی بین شورای نگهبان و وزارت کشور وجود دارد و در مورد امنیت و تأیید دستگاه‌های الکترونیکی رأی‌گیری هم کارشناسان ما بررسی‌ها لازم را انجام خواهند داد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه آیا شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس مغایر اصل ۸۶ قانون اساسی نیست؟ گفت: شکایت ما به مجلس و به هیأت نظارت بر عملکرد نمایندگان بوده است و از طرفی او افترایی به شورای نگهبان زده است، ما خواستیم که او در مجلس پاسخ دهد، این امر مغایر با اصل ۸۶ قانون اساسی نیست و نماینده مجلس نمی‌تواند مرتکب جرم شود.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در خصوص تأثیر عدم اثبات ادعای مطرح شده از سوی همان نماینده در بررسی صلاحیت این فرد در انتخابات پیش‌رو گفت: اگر نتواند ادعای خود را ثابت کند، قطعاً در بررسی صلاحیت او تأثیر دارد، چون دروغ می‌شود.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه نظارت موثر شورای نگهبان از سوی برخی جریانات سیاسی و اصلاح طلبان تندرو مورد هجمه قرار گرفته و برخی‌ها با گروکشی از نظام، سخن از مشارکت مشروط در انتخابات به زبان می‌آورند، نظر شما در این باره چیست؟ گفت: شورای نگهبان بر انجام وظایف قانونی خودش تأکید دارد و فقط وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد و بر اساس اختیارات قانونی خود عمل می‌کند؛ مردم هم به این حرف‌ها توجه نمی‌کنند و گوششان بدهکار به این مسائل نیست.
وی افزود: بیان این حرف‌ها «قُرم قُرم‌های» انتخاباتی است و نزدیکی‌های انتخابات از این حرف‌ها می‌زنند، اما مردم توجهی ندارند، انشاءالله انتخابات پرشوری در اسفندماه خواهیم داشت.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در شورای شهر بیله‌سوار شاهد بازداشت چهار نفر به دلیل رشوه بودیم، آیا شورای نگهبان قصد نظارت بر این انتخابات را دارد، گفت: ما هیچ وقت شوق و میلی برای گسترش اختیارات و وظایف قانونی خود نداشته‌ایم و قانون نیز چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد.
وی درباره افزایش اختیارات رئیس‌جمهور گفت: این موضوع به شورای نگهبان ارتباطی ندارد، اما اگر درخواستی قانونی در این راستا صورت گیرد، از سوی ما مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما فعلاً این موضوع در دستور کار ما قرار ندارد.
دکتر کدخدایی افزود: اختیارات همه نهاد‌ها در قانون اساسی آمده است؛ اگر در چارچوب همان اختیاراتی که در قانون اساسی همه مسئولین اقدام کنند، فکر می‌کنم که کشور گلستان خواهد شد.
وی درباره حضور نیرو‌های بازنشسته در نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی که برخلاف قانون منع بکارگیری بازنشستگان است آیا استعفای برخی از آن‌ها برای حضور در انتخابات مجلس در بررسی صلاحیت آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود یا خیر، تصریح کرد: اگر تخلف قانونی صورت گرفته باشد و به دست شورای نگهبان برسد طبیعتاً نسبت به آن بر اساس قانون عمل خواهیم کرد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه توصیه‌اش به افرادی که این روز‌ها بحث تقلب در انتخابات سال ۸۸ را مطرح می‌کنند چیست، اظهار داشت: ما که نمی‌توانیم در این حوزه دخالت کنیم، مملکت ما آزاد است و هر کسی هر روز حرفی می‌زند و خیلی هم ظاهراً معیار مشخصی ندارد که این حرف‌ها توهین یا افترا باشد و گوش ما خیلی این حرف‌ها را نمی‌شنود، آنچه که مسلم است انتخاب ۸۸ یک انتخابات سالمی بود و اعلام‌نظر هم شد و این اعلام‌نظر پایان‌بخش همه مسائل بود، اگر هم گاهی اوقات ما مطالبی را منتشر می‌کنیم در جهت تقویت آگاه‌سازی مردم است؛ بنابراین ما خیلی توجهی به اظهارنظر افراد که گاه و بی‌گاه مطرح می‌کنند، نداریم.
وی در خصوص اجرای قانون رسیدگی به اموال مسئولان گفت: ضمن اینکه این حوزه مربوط به حوزه قوه قضائیه و قوه مجریه است، اما در مجموع این قانون، قانون خوبی در راستای شفاف‌سازی و کار خوبی است و اگر جایی هم شورای نگهبان مسئولیتی دارد و باید اقدامی انجام بدهد، حتماً ما تابع قانون هستیم و اقدام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر راهبرد شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات پرشور، با توجه به اظهارات برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر کاهش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو گفت: مردم گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست و این‌ها حدس و گمان برخی سیاسیون است که در آستانه انتخابات مطرح می‌شود.
دکتر کدخدایی تأکید کرد: در زمان انتخابات، مردم، چون نظامشان را دوست دارند و برای این نظام ایثار کرده‌اند، مشارکتشان پرشور و گسترده خواهد بود.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که اکثر حقوقدانان در خصوص «لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان» تأکید دارند وقتی شورای نگهبان این لایحه را رد می‌کند، یعنی دیدگاه مالکانه اولیاء را تأیید کرده است، گفت: توجهی به دلیل ایراد شرعی که گرفته شده است، نداشته‌اند؛ در ماده (۹) این لایحه صرفاً به سهل‌انگاری یا بی‌توجهی اشاره شده و به عمد اشاره‌ای نشده است؛ حالا اگر والدینی عامداً جرحی وارد کنند چه می‌شود؟ مفهوم این مصوبه این می‌شود جرح عمد هیچ مجازاتی ندارد؛ لذا شورای نگهبان چند قدم جلوتر را می‌بیند.
وی در خصوص ایراد اصل ۱۵ قانون اساسی در خصوص واژگان غیرفارسی گفت: غالب مصوباتی که به شورای نگهبان می‌آید، اگر واژه‌ای که معادل فارسی داشته باشد و مجلس واژه فارسی را به کار نبرده باشد مغایرت اصل ۱۵ قانون اساسی گرفته می‌شود؛ به همین دلیل برخی آقایان نیز بابت این موضوع از شورای نگهبان به خاطر پاسداشت زبان فارسی تشکر کرده‌اند.
سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با موضع‌گیری ایشان نسبت به مواضع ترامپ و تشریح پروژه ایران‌هراسی، گفت: تکلیف در حوزه بین‌الملل روشن است؛ این گفته فقط برای ما نیست، اگر نظر سیاسیون داخل آمریکا را هم ملاحظه کنید می‌بینید که رویکرد آقای ترامپ در مدیریت جدید رویکرد غیرقابل قبول بوده است. در گذشته هم همین وضعیت را به شکل‌های دیگری شاهد بوده‌ایم؛ آنچه موجب موضع‌گیری‌ها می‌شود پایداری جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران بر حقوق خودشان است؛ جمهوری اسلامی اعلام می‌کند من می‌خواهم مستقل باشم و مردم هم می‌گویند که ما به دنبال حق خودمان هستیم و عده‌ای از یک گوشه دیگر دنیا در سرنوشت این مردم دخالت می‌کنند. طبیعی است که اینگونه اقدامات هیچ‌گاه موفق نبوده و با پاسخ محکم مردم جمهوری اسلامی ایران روبرو می‌شود.
وی افزود: رقبای سیاسی آقای ترامپ را در موقع انتخابات ببینید، در کتابی که خانم کلینتون به نام «What Happened» چاپ کرده است، ببینید که راجع به آقای ترامپ چه گفته است؛ وقتی چنین فردی در داخل کشورش اینگونه روسیاه است طبیعتاً تکلیفش در حوزه بین‌الملل روشن است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات محمدرضا خاتمی با بیان اینکه خیلی مایل نیست صحبت کند، خاطرنشان کرد: خیلی هم این حرف‌ها برای ما اهمیتی ندارد. ایشان حرف‌های خود را ثابت بکنند، ما هم همیشه پاسخگو هستیم؛ ایشان باید مدارک متقن خود را ارائه بدهند و دادگاه هم به این موضوع رسیدگی می‌کند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود