کد خبر: ۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۱- 17 July 2007
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر رهنمودهای مقام معظم رهبری :

جز قانون ملاک دیگری در بررسی صلاحیت‌ها نداریم

سخنگوی شورای نگهبان اظهارداشت : در بررسی صلاحیت‌ها شورای نگهبان جز قانون هیچ ملاک دیگری ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکترعباسعلی کدخدایی، در نشست خبری امروز که در سالروز تشکیل این نهاد برگزار شد، با اشاره به دیدار اعضای شورای نگهبان با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: در ملاقات مذکور بیانات ایشان مثل همیشه برای همه اعضاء و دست‌اندرکاران راهگشا بود و جا دارد از سوی کلیه اعضای شورای نگهبان و اعضای دفاتر نظارتی از ایشان تشکر کنیم . فرمایش مقام معظم رهبری مسئولیت ما را بیشتر کرد و ما باید در بحث بررسی صلاحیت‌ها دقت بیشتری داشته باشیم.
وی افزود: بیانات مقام معظم رهبری در سه محور جایگاه، وظایف و توصیه‌هایی بود که در جهت انجام وظایف شورا به عنوان معیارهای لازم به کار ببندیم.
کدخدایی گفت : درباره‌ جایگاه شورای نگهبان ایشان مثل همیشه شورا را تضمین‌کننده شرعی و اسلامی بودن نظام قلمداد کردند و تاسیس نهاد شورای نگهبان را اقدامی حکیمانه، صحیح و متین خواندند. ایشان هم‌چنین برعقلایی بودن آن تأکید کرده و وجود شورا را جهت اطمینان از حرکت نظام در مسیر اصول و ارزش‌های اسلامی دانستند.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد : در بخش وظایف، نظارت بر تطبیق قوانین با شرع مقدس و قانون اساسی و نیز نظارت بر انتخابات و نظارت بر صلاحیت کسانی که قصد ورود به انتخابات را دارند بیان شد و هم‌چنین‌ تفسیر شورای نگهبان قانون اساسی را مانند قانون اساسی توصیف کردند.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به محور سوم بیانات مقام معظم رهبری، گفت: در این مورد معیارها تبیین شدکه بسیار راهگشا بود و بیان داشتند که عمل شورا باید بر اساس قانون و ضابطه باشد و به هیچ توصیه‌ای در بررسی صلاحیت‌ها عمل نشود و این که شورا نباید به جوسازی‌هایی که از سوی سیاسیون مطرح می‌شود، توجه داشته باشد. ایشان مصلحت‌اندیشی را به عنوان یک معیار از گردونه‌ شورای نگهبان خارج کردند و بیان کردند که فقط باید در معیار قانون عمل شود.
کدخدایی یادآور شد: مقام معظم رهبری بیان داشتند کسانی که قصد ورود به قوه‌ مجریه و مقننه را دارند باید از رفتار صحیح برخوردار باشند و اعتقاد به نظام اسلامی داشته و در نهایت انطباق نظرات شورا را با قوانین بیان کردند که باید مطابق با ضوابط شرعی و قانون اساسی باشد.
سخنگوی شورای نگهبان به بیان گزارشی اجمالی از فعالیت این شورا در سه سال اخیر- از تیرماه 1383 تا تیرماه 1386 - پرداخت و اظهار داشت: در این مدت 257 مصوبه دریافت شد که عدم مغایرت با شرع مقدس و قانون 214 مصوبه مشخص شد و در بقیه‌ موارد ایراداتی وجود داشت که به مجلس اعلام شده که بخشی اصلاح و بخشی دیگر در حال اصلاح است.
قائم مقام شورای نگهبان با اشاره به اساسنامه‌هایی که در این مدت از سوی هیأت وزیران برای شورای نگهبان ارسال شده، گفت: اساسنامه‌ مذکور 112 مورد بوده که 103 مورد آن تصویب شده و 9 مورد دیگر دارای ایراد بوده است.
وی هم‌چنین گفت: 67 نامه از سوی دیوان عدالت اداری برای شورای نگهبان ارسال شد که 47 مورد آن خلاف موازین شرع تشخیص داده نشد، 14 مورد آن خلاف موازین شرع بوده و 6 مورد آن در حال بررسی است. در 3 سال گذشته 7 مورد نسبت به اصول 141، 138، 102، 112، 138 و 2 مورد 170 نظرات تفسیری خواسته شده که شورای نگهبان نظر خود را اعلام کرد.
کدخدایی در بعد نظارت بر انتخابات، گفت: در این مدت انتخابات مجلس هفتم، انتخابات نهمین دوره‌ ریاست‌جمهوری را داشتیم و در سال گذشته نیز انتخابات چهارمین دوره‌ مجلس خبرگان برگزار شد.
وی با اشاره به بهره‌مندی شورا از آراء و نظرات اندیشمندان اسلامی و اساتیددانشگاهها گفت: مرکز تحقیقات شورای نگهبان دارای دو مجمع مشورتی فقهی در قم و مجمع مشورتی حقوقی در تهران است و نظرات شورا در این مدت در 13 جلد چاپ و منتشر شده و اخیرا نیز در لوح‌های فشرده آماده‌ی ارائه است.
وی هم‌چنین با اشاره به انتشار نظرات تفصیلی شورای نگهبان، نظرات را برای صاحب‌نظران و اندیشمندان و محققان راهگشا خواند و از راه‌اندازی و آغاز به کار رسمی سایت مرکز تحقیقات شورای نگهبان از امروز خبر داد.
خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان درباره‌ بیانات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر عمل کردن شورا بر اساس قانون و ضابطه سوال کرد و این که اخیرا شاهد هستیم که برخی از گروه‌های سیاسی در بحث بررسی صلاحیت‌ها و نظارت استصوابی جوسازی را شروع کرده‌اند، شورای نگهبان برای هرچه بهتر اجرایی کردن این تأکیدات چه اقداماتی را در دست دارد؟
کدخدایی پاسخ داد: وارد مصادیق نخواهم شد. در طول مدتی که بنده با شورای نگهبان همکاری داشتم می‌توانم شهادت دهم که کلیه‌ اعضاء به جز قانون و ضابطه هیچ ملاک دیگری نداشتند و فرمایش مقام معظم رهبری مسؤلیت ما را بیشتر کرد و ما باید در بحث بررسی صلاحیت‌ها دقت بیشتری داشته باشیم.
وی افزود: فرمایشات ایشان ناظر بر این است که افرادی که رفتار و عقاید آن‌ها خلاف اسلام است نباید وارد دستگاه تقنینی و اجرایی کشور شوند و این اطمینان را می‌دهم که کلیه‌ی اعضاء تمام محورهای مقام معظم رهبری را حتما در آینده مدنظر خواهند داشت.
کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مکانیزه شدن انتخابات اظهار داشت: قانون اخیر وزارت کشور را موظف کرده که در ظرف 6 ماه مکانیزه شدن انتخابات را انجام دهد که در این باره آن‌ها طرح‌هایی را به شورا ارسال کرده‌اند و مجدانه به دنبال این کار هستند. یکی، دو مورد از طرح‌هایی که داشته برای شورا نیز ارسال کرده‌اند.
قائم مقام شورای نگهبان گفت: چنان‌چه وزارت کشور بتواند امنیت آراء شهروندان را تضمین کند ما نیز نظر نهایی خود را اعلام خواهیم کرد.
خبرنگاری با بیان این مطلب که با توجه به تأیید نشدن طرح رسیدگی به دارایی مقامات و مسؤلان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران افزود: در سال 67 و 73 مصوبات مشابهی در این مورد وجود داشت که نظرات شورا در خصوص آن بیان شد. در اصل مذکور موارد را مشخص کرده و ظاهر امر نشان داده که حصری است. زمانی ما می‌توانیم بگوییم که حصری نیست که مثلا از لفظ «از جمله»، «از قبیل» استفاده شده باشد. حصری بودن را نیز قبول داریم ولی با توجه به مصلحت جامعه و این‌که خدای ناکرده به وسیله‌ مسؤلان سوء استفاده‌ای نشود این مصوبه از طرف مجلس ارائه شد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ارزیابی شورای نگهبان در خصوص تبلیغات نامزدهای انتخاباتی، گفت: در این مورد دیدگاه خاصی نداریم مصوبه‌ای است که در مجلس تصویب شده و ما اقدام خاصی در این مورد نمی‌توانیم انجام دهیم اما اگر مجلس قصد اصلاح داشته باشد قول می‌دهیم در کوتاه‌ترین فرصت نظر خود را بیان کنیم.
وی هم‌چنین درباره‌ لایحه‌ی جامع ایثارگران، گفت: لایحه‌ مذکور بار مالی زیادی داشته که اکنون به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و تاکنون از مجلس برای ما ارسال نشده است و ما در این مورد چیزی دریافت نکرده‌ایم.
کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا‌ «سران دو قوه و شورای نگهبان، در خصوص لایحه‌ مدیریت خدمات کشوری جلسه‌ای خواهند داشت؟» گفت: صحبت اولیه با برخی اعضاء شده است که مجلس قصد دارد چنین جلسه‌ای را داشته باشد اما در مورد زمان و نحوه‌ آن بحثی نشده است.
خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد که یکی از انتقاداتی که به شورا وارد است این که وارد مصادیق و جزئیات نمی‌شود اما اگر این کار را بکند بهتر است و این که با توجه به این‌که متحصنین مجلس ششم یا عقبه فکری آنها، احتمالا از کسانی باشند که برای انتخابات مجلس هشتم وارد شوند آیا تحصن آنها در حکم مخالفت با نظام محسوب می‌شود؟
کدخدایی پاسخ داد: نسبت به جزئیاتی که مطرح می‌کنید مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات مجلس تمام جزئیات را مطرح کرده است. در تمام ادوار که شورا بحث انتخابات بوده در بررسی صلاحیت‌ها به تمام این بندها استناد کرده است. به عنوان مثال وقتی فردی در مصاحبه‌ای بیان می‌کند که ولایت فقیه را قبول ندارد شما از آن چه برداشت می‌کنید؟
وی یادآور شد: مستندات در پرونده مضبوط است و هنگامی که افراد مراجعه کنند ما دلایل ردصلاحیت را به خود آنان اعلام می‌کنیم. شورای نگهبان این روش را داشته و بر همین اساس نیز عمل خواهد کرد و هرکس اعتراض دارد را دعوت کرده و توضیحات را برای آنان بیان می‌کنیم.
کدخدایی گفت: شورای نگهبان باید به وظیفه قانونی خود عمل کند و اگر این کار را نکند شما به عنوان یک شهروند باید به آن اعتراض کنید. کلیه‌ این پرونده‌ها در خصوص افراد باید در زمان قانونی خود برای شورا ارسال شود و اکنون هیچ‌گونه اظهارنظری نخواهیم داشت و در مورد همه‌ کسانی که قبلا رد صلاحیت شده و یا تأیید صلاحیت شده‌اند نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه وضعیتی دارند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد