کد خبر: ۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰- 30 March 2019
یادداشت دکتر کدخدایی؛

گام دوم و ضرورت‌های حقوقی

گام دوم و ضرورت‌های حقوقی
به نظر می‌رسد جامعه ما بتواند در گام دوم انقلاب، تصویری از دولت اسلامی را نمایان سازد و خود را یک گام به تمدن اسلامی نزدیک‌تر نماید. در این مجال برای تحقق دولت اسلامی سه ضرورت حقوقی را می‌توان برشمرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در یادداشتی در نشریه کیهان فرهنگی نوشت:
هدف غایی انقلاب اسلامی ایران تحقق حکومت حق و عدل و آماده سازی زمینه طلوع خورشید ولایت عظمی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه است که مسیر آن از رهگذر ایجاد تمدن نوین اسلامی می‌گذرد و اینک در گام دوم انقلاب اسلامی و در دهه پنجم جمهوری اسلامی همگان باید با عزمی راسخ و همتی بلند خود را برای پیمودن این مسیر آماده سازند.
رهبر معظم انقلاب مدظله العالی پیش از این بار‌ها نقشه راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی را ترسیم فرمودند و عبور از مرحله انقلاب اسلامی و سپس تشکیل نظام اسلامی، دولت اسلامی و جامعه اسلامی را در این مسیر ضروری خواندند.
اکنون که به تعبیر ایشان ما از مراحل انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی گذر کرده‌ایم و در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم باید به دور از رکود و خموشی، الزامات و اقتضائات تحقق این مهم را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، علمی، دفاعی و ... با جدیت دنبال کرده و موانع موجود بر سر راه پیشرفت را از میان برداریم.
به نظر می‌رسد جامعه ما بتواند در گام دوم انقلاب، تصویری از دولت اسلامی را نمایان سازد و خود را یک گام به تمدن اسلامی نزدیک‌تر نماید. در این مجال برای تحقق دولت اسلامی سه ضرورت حقوقی را می‌توان برشمرد.
اولاً دولت اسلامی در ساختار و عملکرد خود باید اسلامی باشد. ساختار دولت اسلامی بگونه‌ای است که «منافذ فساد، بسته»؛ «تشکیلات‏ غیر ضرور، حذف»؛ «اقتصاد، در دست مردم»؛ «تقسیم ثروت و امکانات، عادلانه»؛ «محیط جامعه برای رشد فضائل اخلاقی، مساعد»؛ «سیاست خارجی، عزتمندانه»؛ «بنیان خانواده، مستحکم»؛ «مستضعفان و ستم دیدگان، مورد توجه» و «همدلی و وحدت در میان امت، جاری» است. اگر در برخی موارد اکنون به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم باید با آسیب شناسی دقیق، اصلاحات ساختاری یا عملکردی را دنبال و راه را برای تحقق دولت اسلامی هموار نماییم.
ثانیاً کارگزاران و مسئولان دولت اسلامی باید در طراز شایسته آن و برای جامعه در همه زمینه‌ها الگو و سرآمد خوبی‌ها باشند. به تعبیر مذکور در مقدمه قانون اساسی در این دولت بر اساس تلقی مکتبی، صالحان عهده‌دار حکومت و اداره مملکت می‌گردند (ان الارض یرث‌ها عبادی الصالحون) و ناشایستگان در مصادر امور قرار نمی‌گیرند. بر همین اساس باید زمینه‌های شایسته گزینی – آنگونه که در سیاست‌های کلی انتخابات نیز ذکر شده – فراهم گردد و برای تمام مدیریت‌های کلان، صالح بودن و کارآمدی مدیر احراز گردد.
ثالثاً در دولت اسلامی قانون گذاری که مبیّن ضابطه‌های مدیریت اجتماعی است بر مدار قرآن و سنت، جریان می‌یابد و قوانین باید منبعث از اسلام و سازگار با افق تمدن اسلامی باشند. نظام قانونگذاری بر این اساس سه اصلاح عمده لازم دارد: یکم آنکه برای قانونگذاری باید منظومه‌ای تدوین شود و هر ماده قانونی در آن منظومه تمدنی قرار گیرد و نسبت قوانین با یکدیگر سنجیده تا خلاء‌ها و تزاحمات و تعارضات قانونی برطرف گردد. دوم آنکه از ابتدای پیروزی انقلاب برخی قوانین مصوب قبل از انقلاب به حسب ضرورت مسکوت مانده و طبق روال سابق تا کنون نیز استمرار دارد که ممکن است بر اساس موازین اسلام یا روزآمد نباشد، این قوانین نیازمند پالایش سریع و فوری است. سوم آنکه هیچ قانونی بدون در نظر گرفتن ملاحظات اجرایی یا فرآیند نظارتی بهینه به تصویب نرسد و حتماً پیش از تصویب نظارت بر چگونگی اجرای آن نیز به نحو مطلوب پیش بینی گردد.
تحقق سه گانه ضرورت‌های حقوقی، می‌تواند زمینه ساز عبور از سومین مرحله تمدن سازی یعنی «دولت اسلامی» باشد و جامعه برای تشکیل کشور و جامعه اسلامی آماده شود.
*منتشر شده در نشریه کیهان فرهنگی - شماره بهمن و اسفند ۱۳۹۷
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۱ آبان ۱۴۰۴

آیت‌الله جنتی: میراث موشکی شهید طهرانی‌مقدم عامل اقتدار ایران در برابر رژیم صهیونیستی است

مهلت ثبت نام در چهارمین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان تمدید شد

مسئولان شهری خدمت به مردم را عبادت بدانند/شهرداران صرفاً مدیر عمرانی نیستند

گزارش تصویری دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهید ناظر «حسین کریمی‌دوست»

شهید «حسین کریمی‌دوست»؛ فعال جهادیِ محرومیت‌زدا و همکار دغدغه‌مند شورای نگهبان که «همواره روحیه جهادی و انقلابی داشت» / سخنگوی شورای نگهبان: نوزاد ۲۲ روزه‌اش نشانه مظلومیت شهدای جنگ ۱۲ روزه است

برخی کشور‌ها با سلطه بر پلتفرم‌ها اهداف خود را پیاده می‌کنند/ باید از این استعمار نوین رهایی پیدا کنیم

سیاست‌های کلی قانون‌گذاری «نقشه راه نظام تقنین» است/ ضرورت تدوین قانون جامع و راهکار‌های اجرایی

مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان با حضور معاون علمی ریاست جمهوری برگزار شد

دکتر پروین: قانون اساسی بر تمام مقررات پیش و پس از انقلاب برتری دارد/ نظارت شرعی شورای نگهبان «فاقد محدودیت زمانی» است

پربازدید ها

تایید طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ایثارگران

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان: آمریکا مظهر استکبار و حامی جنایت صهیونیست‌هاست/ جوانان امروز ادامه‌دهنده مسیر استقلال‌طلبی و مقابله با ظلم هستند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

سخنگوی شورای نگهبان: «حذف چهار صفر از پول ملی» قانونی و لایحه «حمایت از ایرانیان خارج از کشور» تایید شد/ نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا برعهده شورای نگهبان نیست

دکتر پروین: مبنای تصمیم شورای نگهبان در بررسی مصوبات، «عدم مغایرت با شرع» است نه «انطباق» / تحقق سیاست‌های کلی قانون‌گذاری مستلزم قانون جامع و هماهنگ است

گرامیداشت ۲۵ سال خدمت انتخاباتی شهیده «الهه‌سادات میرشفیعیان» در شب شهادت حضرت زهرا (س)؛ بانویی که دغدغه‌اش دین و وطن بود/ سخنگوی شورای نگهبان: خون شهدا پرده از ریاکاری غرب برداشت

تایید لایحه اصلاح بند «الف» ماده (۵۸) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هم صیانت از حقوق ملت وظیفه حقوقدان ایرانی است و هم صیانت از عرصه‌ای که تحقق و بسط این حقوق را ممکن ساخته است

آیت‌الله جنتی: انقلاب اسلامی، تجلی حقیقت‌طلبی مکتب فاطمی در ملت ایران است/ تسخیر لانه جاسوسی، هیمنه آمریکا را در هم شکست

تایید لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور