کد خبر: ۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۰- 15 July 2007

اقدام حکیمانه

شورای نگهبان به عنوان نهادی موثر در ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی رفیع قرار دارد که وظایف بسیار مهم آن ضامن مشروعیت این نظام است.

نهادی که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «اقدامی کاملاً صحیح، حکیمانه و متین» می باشد. اهمیت و منزلت قانون اساسی خود گویای جایگاه رفیع نهادی است که نگاهبان قانون اساسی است.
در همه نظامهای سیاسی نهادی برای پاسداری از قانون اساسی وجود دارد و در کشور ما شورای نگهبان با پاسداشت شرع مقدس و قانون اساسی ناظر حرکت قوای کشور بر مدار ارزشها و آرمانهای ملت مسلمان ایران و صیانت از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.
به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب با عنایت به اعتبار نظرات آن با اصول قانون اساسی ایجاد آن را امری عقلائی خواندند که «برای اطمینان از حرکت نظام در مسیر اصول و ارزشهای اسلامی» اهمیت بسیاری دارد.
برتری جایگاه این نهاد مقدس را در پاسداری از آرمان های ملت ایران می‌توان با نگاهی به تجربه تاریخ معاصر بیش از پیش مشاهده کرد چه بسا اگر متمم قانون اساسی مشروطیت به ویژه نظارت فعال مجتهدان طراز اول بر روند قانونگذاری کشور، اجرایی می‌شد ثمره ملت ایران زیر چکمه های استبداد رضاخانی قربانی نمی‌شد.
افق نگاه حکیمانه معظم له به وظایف نظارتی این شورا مندرج در اصل 99 قانون اساسی آنچنان است که اداره کشور و سرنوشت ملت را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن رفتار، اخلاق، عقاید، دانش و صلاحیت‌های افراد به آنها واگذار نمود.
کسانی که اعتقاد به مبانی یک نظام سیاسی از جمله نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران ندارند نمی‌توانند در مسند قانونگذاری و یا در رأس دستگاه اجرایی نیز قرار گیرند. به همین خاطر بررسی دقیق صلاحیت نامزدها و صیانت از آرای مردم در انتخابات در جریان برگزاری انتخابات گوناگون از مهمترین اقدامات شورای نگهبان طی سال‌های اخیر بوده است.
آنچه که در دیدار روز چهارشنبه بر آن تاکید شد وظیفه شمردن بررسی صلاحیت ها بود که چنانچه به درستی انجام نپذیرد تخلف از اهداف شورا خواهد بود و از این رو نمی‌توان گوش به سخنانی داد که شورای نگهبان باید مصلحت را در نظر بگیرد و نه قانون را. قانون در تعبیر داهیانه رهبر حکیم انقلاب معیار اصلی در ادای وظایف شورای نگهبان باید باشد ولاغیر، معیاری که تخطی از آن جایز نیست و نباید در انجام آن غفلت و کوتاهی شود. همانگونه که در استنباط های فقهی و حقوقی نیز باید قانون ملاک عمل قرار گیرد.
امید آن که فقهای معظم و حقوقدانان محترم شورای نگهبان بتوانند در آینده نیز بیش از گذشته در دفاع از شرع مبین اسلام و میثاق ملی مردم شریف ایران موفق باشند و کوشش و تلاش آنان موجبات رضای خداوند متعال را فراهم کند. 

قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت