کد خبر: ۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۸- 14 July 2007
عضو حقوقدان شورای نگهبان :

قطعا انتظار نمی‌رود شورا مصلحت‌سنجی کند

عضو حقوقدان شورای نگهبان، گفت: شورا در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات بین دو مساله‌ی مهم قرار دارد که نباید هیچکدام را فدای دیگری کنند یکی اصل داشتن صلاحیت و دیگری بی‌تفاوت نبودن آن فرد به سرنوشت کشور که هر دوی این شرایط در قانون لحاظ شده اما آنچه مهم است ارزیابی نهایی است که باید با محور قانون انجام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از ایسنا ، دکتر محسن اسماعیلی درباره‌ی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با اعضای این شورا، اظهار داشت: آنچه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر فرمودند و تشریح کردند تاکیدی بر مطالبی بود که در دیدارهای پیشین بیان کرده بودند. در حقیقت ایشان به طور کامل وظایف شورا را بیان و بر اجرای مطلوب و قانونی آن تاکید کردند.
وی افزود: نظارت بر انتخابات طبق قانون اساسی بر عهده‌ی شورای نگهبان است که به صورت عام در تمام مراحل و به صورت استصوابی انجام می‌شود و شامل بررسی صلاحیت کاندیداها نیز خواهد شد. همچنین قانون شورا را موظف کرده که در مورد ردصلاحیت افراد دلایل را به صورت شفاف اعلام کند چرا که اطلاع از دلیل ردصلاحیت حق داوطلبان به شمار می‌رود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان، تاکید کرد: تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس هشتم راهبرد اساسی نظام است که برای تحقق آن نیاز داریم تا همه‌ی کسانی که در خود احساس شایستگی می‌کنند از همه‌ی سلایق در این انتخابات حضور پیدا کنند تا در پی حضور آنها شرکت گسترده‌ی مردم را در این انتخابات شاهد باشیم.
وی یادآور شد: در قانون اساسی آمده که تمام قوانین کشور باید بر اساس شرع و قانون اجرا شود پس ما به مرجعی احتیاج داریم که این تطبیق را انجام دهد و در صورت عدم تطبیق، مصوبات را به مراجع تصویب کننده برگرداند. قطعا انتظار نمی‌رود که این مرجع مصلحت‌سنجی کند بلکه باید تنها شرع و قانون را در نظر بگیرد چرا که تشخیص مصلحت به عهده‌ی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و هر کدام از نهادها باید به وظیفه‌ی قانونی خود عمل کنند.
اسماعیلی در ارزیابی خود از نحوه‌ی عملکرد شورای نگهبان، تاکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری شورای نگهبان مجموعا در فعالیت خود موفق بوده و توانسته به اندازه‌ای که انتظار می‌رفته عمل کند. البته این به معنای نبود نقص در کار شورا نیست چرا که ممکن است شورای نگهبان نیز مثل هر نهاد دیگری اشتباه کند اما مهم جبران اشتباهات در مدت زمان کم و بدون ضایع شدن حق افراد است.
وی در پایان اظهار کرد: درست است که نظرات شورا از نظر قانونی قاطع و تعیین‌کننده و نهایی است اما این به معنای نقدناپذیر بودن آرای ما نیست و به نظر می‌رسد توجه به نقدهای منصفانه راه را برای رشد و تکامل و انجام بهتر وظایف باز می‌کند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات