کد خبر: ۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۸۶ - ۰۹:۱۷- 05 July 2007
رهبر معظم انقلاب :

مهمترین مسئولیت زنان ، نقش مهم آنان در خانواده است

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از زنان نخبه و فعالِ در عرصه های مختلف علمی – اجتماعی – اقتصادی – سیاسی – فرهنگی و هنری تأکید کردند: در نگاه جامع اسلام به مسئله زن، مسئولیت اداره و پیشرفت جامعه و کشور بر عهده همه افراد اعم از زن و مرد است اما مهمترین مسئولیت و نقش زنان، در هر سطحی از توانایی و فعالیت اجتماعی، نقش بسیار مهم آنان در خانواده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ، ایشان با تبریک میلاد با سعادت بانوی بزرگ تاریخ بشریت، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و تقارن این روز خجسته با سالروز ولادت امام خمینی (ره) تصریح کردند: تأکید اسلام بر اهمیت بی نظیر نقش زن در خانواده، به هیچ وجه به معنای مخالفت با حضور زنان در عرصه های مختلف نیست بلکه به معنای اصالت و اولویت «نقش مادری و همسری» در مقابل دیگر فعالیتها و نقشهاست چرا که «بقا و رشد و تعالی» بشر و حفظ آرامش و سلامت جامعه در گرو تحقق این نقش است.
رهبر انقلاب اسلامی وجود مجموعهء عظیم بانوان نخبه را در کشور، نشان دهنده حقانیت و موفقیت نگاه اسلام و جمهوری اسلامی به «مسئله زن» دانستند و خاطرنشان کردند: در هیچ دوره ای مانند امروز، زنانِ محقق، دانشمند، متفکر، ادیب، هنرمند و فعال در عرصه های مختلف سیاسی – اجتماعی در کشور وجود نداشته است و این واقعیت نشان می دهد که نگاه اسلامی به امر حجاب ، برخلاف بی بند و باری نه تنها مانع رشد و تعالی زنان نیست بلکه رعایت حدود اسلامی و شرعی می تواند زمینه ساز و شتاب دهنده شکوفایی استعدادهای زنان باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از نگاه غلط غربی که تلاش می کند زنان را از ویژگیهای فطری خود دور سازد و آنان را به کپی دوم مردان تبدیل کند افزودند: این نگاه، در واقع کسر شأن زنان است چرا که «زنِ کامل بودن» در مواردی از «مردِ کامل بودن» هم بالاتر و پرارزش تر است.
رهبر انقلاب اسلامی مسئولیت زنان نخبه کشور را در تصحیح نگاه غلط غربی به مسئله زن یادآور شدند و افزودند: از دید اسلام «زن بودن»، اصالتاً نوعی ارزش است و زنان و مردان در آفرینش حکیمانه الهی، هرکدام جایگاه و طبیعت و نقش خاصی دارند.
ایشان نگاه ابزاری غربی ها به زنان را ظلم به جامعه بشری و خیانتی بزرگ به حقوق زنان برشمردند و خاطرنشان کردند: زن، بخش زیبا، لطیف و مستور آفرینش است و بزرگترین گناهی که غربی ها باید پاسخگوی آن باشند این است که زن را در حد وسیله ای برای «تبلیغات کالا، پول درآوردن بیشتر و ارضاء «بی نظم و قانون» مسائل جنسی» تنزل داده اند و از این طریق جوامع بشری را به دردهای غیرقابل علاجی مبتلا کرده اند.
ایشان با انتقاد از برخی تلاشها برای انطباق دادن اجباری احکام اسلامی با کنوانسیونهای خارجی مرتبط با زنان، افزودند: البته برخی مسائلی که در فقه درباب احکام زنان وجود دارد سخن آخر نیست بلکه ممکن است با تحقیقِ یک فقیه ماهر و مسلط بر «مبانی و متد» فقاهت، نکات جدیدی استنباط شود اما تلاش برخی مرعوب شدگان در مقابل غرب، برای کم و زیاد کردن احکام اسلامی و انطباق دادن آنها با بعضی معاهدات جهانی، کاملاً غلط است.
حضرت آیت الله خامنه ای، تلاش دستگاههای تحقیقاتی، دانشگاهها و حوزه ها برای تقابل صحیح و کیفی با دیدگاهها و تبلیغات فمینیستی را، ضروری خواندند و افزودند: این کار خدمتی حقیقی به همه زنان جهان است.
رهبر انقلاب اسلامی، از برخی بی عدالتی ها در ارتباطات خانوادگی زن و مرد در کشورهای مختلف، انتقاد و ابراز تأسف کردند و افزودند: مردان نباید با سوءاستفاده از توانایی جسمی و برخی خصوصیات دیگر، در درون خانواده به زنان زور بگویند و به آنان ظلم کنند.
ایشان در همین زمینه تأکید کردند: رعایت اخلاق اسلامی در خانواده، درک مبانی اسلامی و تهذیب مردان، عامل اصلی جلوگیری از زورگویی به زنان خواهد بود اما بهرحال چه با نصیحت و چه با استفاده از قانون، باید زمینه روابط سالم و صحیح خانوادگی فراهم شود.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان جلسه با زنان نخبه را بسیار خوب و مفید خواندند و افزودند: هدف از تشکیل این جلسه، شنیدن برخی مسائل از زبان جمعی از برگزیدگان و نخبگان جامعه زنان و نیز نگاه نمادین به مجموعه فعالیتهای درخور تحسین زنان در جامعه اسلامی بود که برخی مطالب بیان شده نیز بسیار پرمغز و جالب توجه بود.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی