کد خبر: ۵۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱- 02 March 2019
دکتر کدخدایی:

شورای نگهبان ابزار شایسته‌سنجی ندارد/ استقبال از پیشنهادها فارغ از هر گروه و جناح

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: ما از هر پیشنهادی فارغ از هر گروه و جناح استقبال می‌کنیم، همچنین جلساتی را به صورت جسته و گریخته با افراد داشته‌ایم که آنها می‌توانند خودشان در صورت صلاحدید اعلام کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز (شنبه 11 اسفند) با اصحاب رسانه، ضمن عرض تسلیت ارتحال آیت‌الله مؤمن عضو فقید فقهای شورای نگهبان به جامعه روحانیت، علما، حوزه علمیه قم و همه مردم، گفت: فقدان ایشان خسران بزرگی برای جامعه علمی و دینی و هم برای شورای نگهبان است؛ آیت‌الله مؤمن یکی از ارکان این نهاد بودند.
دکتر کدخدایی با اشاره به مصوبات بررسی شده در شورای نگهبان، اظهار داشت: تعداد هشت مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و اظهارنظر شده است. (لینک گزارش کامل اظهارنظرهای شورای نگهبان)
وی با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال 1398 کل کشور خاطرنشان کرد: به دلیل بررسی مصوبات مفصل در جلسات گذشته شورای نگهبان که وقت زیادی به آنها اختصاص یافت، هنوز شورای نگهبان به طور کامل به بررسی بودجه ورود نداشته است.
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان افزود: البته در هفته گذشته بررسی کلیات و قسمت‌هایی از لایحه بودجه سال 98 کل کشور را آغاز کرده‌ایم و این هفته جلسات فوق‌العاده‌ای برای بررسی لایحه بودجه سال آتی داریم و امیدواریم این هفته در مورد این لایحه اعلام نظر کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در تشریح نظرات این شورا در خصوص مصوبات بررسی‌شده، گفت: «لایحه ادغام شرکت‌ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیرو‌های مسلح»، « طرح دوفوریتی اصلاح ماده (13) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران» و «طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف» مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشدند.
دکتر کدخدایی افزود: اعضای این شورا در جلسه 10 بهمن ماه نیز ضمن بررسی لایحه حفاظت از خاک دو ایراد به این لایحه گرفتند، ایرادات شورای نگهبان درباره مبهم بودن بندهایی از این لایحه بود و تا زمانی که ابهامات آن برطرف نشود، مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند اصرار کند تا این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.
وی اظهار داشت: دو مصوبه مفصل یعنی لایحه «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» با 11 ایراد و طرح «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» نیز تقریباً با 20 ایراد جهت اصلاحات مورد نیاز به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
دکتر کدخدایی در خصوص طرح اصلاح قانون بودجه سال 1397 کل کشور گفت: اعضای شورای نگهبان این طرح را به دلیل تغییرات زیادی که در درآمدها و هزینه‌های دولت از سوی مجلس ایجاد شده بود، ایرادات گذشته را کماکان به قوت خود باقی دانست و آن را مغایر اصل 52 قانون اساسی و نظریه تفسیری شماره 287 مورخ 1374/3/17 اعلام کرد؛ از این‌رو در صورت لزوم متمم یا اصلاح بودجه سال 97، باید از طریق لایحه دولت تهیه و ارسال گردد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: در نهایت لایحه «موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تأسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا»، از آنجا که متن رسمی اساسنامه مورد اشاره در ماده 2 و سایر مواد این لایحه به ضمیمه آن به شورای نگهبان ارسال نشده بود، اظهارنظر نسبت به آن ‌پس از وصول اساسنامه فوق‌الذکر انجام خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور در صحبت‌های اخیر خود اعلام کرده‌اند که نهادهای مختلف از جمله شورای نگهبان موافقت خود را با لایحه پالرمو اعلام کرده‌اند، آیا واگذاری تصمیم‌گیری در این خصوص به مجمع تشخیص از سوی شورای نگهبان را می‌توان به معنای موافقت شورای نگهبان تعبیر کرد؟ گفت: این را من شنیدم اما فکر می‌کنم تسامحی در فرمایشات ایشان بود؛ چون هر دو لایحه مربوط به پالرمو و CFT با ایراداتی از سوی شورای نگهبان برای مجلس ارسال شده است و چون اختلافی بوده است در مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است.
دکتر کدخدایی افزود: ایرادات محتوایی شورای نگهبان به پالرمو مرتفع شده بود اما اشکالات هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت هم درباره آن مطرح شد و در نتیجه ما ایراداتی به این لایحه وارد کردیم و به دلیل اختلافی شدن مجلس و شورای نگهبان، این موضوع در مجمع در حال بررسی است و همچنین عمده ایرادات ما درباره CFT هم در مجلس مرتفع نشده و مجمع در حال بررسی این مسأله هم است.
وی در واکنش به اینکه برخی درباره این لوایح درخواست رفراندوم دارند، بیان کرد: هراسی از این موضوع وجود ندارد، اما تا زمانی که مراجع قانونی وظایف خود را انجام نداده‌اند بیان این مسأله موضوعیت ندارد و باید دید مجمع تشخیص مصلحت چه تصمیمی می‌گیرد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا موضوع هزینه انتخابات برای کاندیدا‌ها و همچنین بحث رجل سیاسی در لایحه جامع انتخابات مدنظر قرار گرفته است، گفت: مجلس و دولت در حال بررسی قوانین مربوط به انتخابات هستند و امیدواریم موارد اصلاحی در مجلس مدنظر قرار بگیرد، البته اکنون در مراحل ابتدایی است و به احتمال بسیار بررسی لایحه جامع انتخابات به سال آینده موکول شود.
وی درباره وظایف شورای نگهبان در اعلام شاخص‌ها و معیارهای رجل سیاسی طبق سیاست‌های کلی انتخابات، گفت: مواردی که در سیاست‌های کلی انتخابات بر عهده شورای نگهبان بوده همچون بحث رجل سیاسی، انجام و به مجلس اعلام شده است.
دکتر کدخدایی در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه برخی‌ها به عملکرد شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعتراض دارند؛ آیا عدم اقناع افکار عمومی درباره ردصلاحیت‌ها و همچنین نظارت استصوابی شورای نگهبان می‌تواند در حضور مردم در انتخابات آتی تأثیرگذار باشد، گفت: شورای نگهبان طبق قانون وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد و وقتی وظیفه قانونی ما است باید آن را انجام دهیم و افکار عمومی نیز آن را قبول می‌کنند مگر اینکه برخی‌ها قانون را قبول نداشته باشند.
سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با موضوع توئیت اخیرش و در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتقادات چهره‌های اصلاح‌طلب نسبت به نظارت استصوابی و اینکه آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند نشستی با شورا در این مورد داشته باشند، بیان کرد: ما از هر پیشنهادی فارغ از هر گروه و جناح استقبال می‌کنیم، همچنین جلساتی را به صورت جسته و گریخته با افراد داشته‌ایم که آنها می‌توانند خودشان در صورت صلاحدید اعلام کنند. 
دکتر کدخدایی ادامه داد: ما از شنیدن حرف حسابی هراسی نداریم ولی به شرط اینکه حرف حسابی باشد. وقتی که برخی افراد هر روز و در سه نوبت صبح، ظهر و شب علیه شورای نگهبان بیانیه صادر می‌کنند، بالاخره باید پاسخی برای این افراد وجود داشته باشد که این توئیت هم پاسخی به این افراد بود که هر روز مطالب خود را تکرار می‌کنند.
وی در واکنش به درخواست برخی رسانه‌ها برای حضور در جلسات بررسی مصوبات و صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان اظهار کرد: مشروح مذاکرات شورای نگهبان در خصوص بررسی مصوبات منتشر می‌شود و بعضاً خبرنگاران و تصویربرداران از جلسات شورا عکس و فیلم‌هایی نیز تهیه می‌کنند، اما شورای نگهبان مانند مجلس شورای اسلامی الزام قانونی برای پخش مستقیم مذاکرات ندارد؛ از طرفی جلسات بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی با توجه به اینکه مربوط به حریم خصوصی افراد است، امکان منتشر کردن مشروح مذاکرات و پخش آن اصلاً وجود ندارد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درباره لایحه جامع انتخابات و طرح استانی شدن انتخابات نیز اظهار داشت: بنده در حال حاضر نمی‌توانم درباره این طرح و لایحه اظهارنظر کنم اما ای کاش مجلس و دولت زودتر از این به فکر اصلاح قانون انتخابات می‌افتادند اما باز هم خوشحالیم که وارد کار شدند و امیدواریم اصلاحات آنها هر چه زودتر انجام شود و به انتخابات بعدی برسد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بسیاری از فعالان سیاسی معتقد هستند نظارت استصوابی راه را بر غیرشایستگان باز می‌کند و منشأ ناکارآمدی، مریدپروری و فساد گستری است و برای این مسأله هم به فساد برخی نمایندگان در دوره‌های مختلف و مصوباتی که کارآمدی ندارد، اشاره می‌کنند؛ برای حل این معضل چه راهکاری دارید، بیان کرد: شورای نگهبان براساس قوانین انتخابات مجلس و دولت، شرایط حداقلی را برای بررسی صلاحیت کاندیداها دارد و بر اساس حداقل‌ها کاندیداها را بررسی می‌کند. ما ابزار شایسته‌سنجی نداشته و نداریم و این کار بستگی به انتخاب مردم و معرفی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی دارد. اگر گروه‌های سیاسی در این جهت گام بردارند و افراد شایسته معرفی کنند، این مشکل هم رفع می‌شود.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در لایحه جامع انتخابات به نظر می‌رسد دولت به دنبال دولتی کردن انتخابات است و دست شورای نگهبان را در انتخابات کاملاً بسته از جمله موضوع هیأت نظارت بر انتخابات کاملاً از دست شورای نگهبان خارج شده، نظر شما به عنوان سخنگوی شورای نگهبان درباره این لایحه چیست؟ توضیح داد: این موارد لایحه است و هر لایحه و طرحی در حد پیشنهاد است و تا زمانی که به تصویب مجلس نرسد نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم و بعد از اعلام نظر مجلس شورای نگهبان هم اظهارنظر می‌کند.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در جریان تدوین لایحه جامع انتخابات توسط دولت چقدر با شورای نگهبان مشورت شده است؟ گفت: هیچ مشورتی در جریان تدوین این لایحه با شورای نگهبان انجام نشده است.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه اکنون شورا‌های شهر دارای مشکلات بسیاری هستند و آیا بهتر نیست نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا هم بر عهده شورای نگهبان قرار گیرد، بیان کرد: بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات شورا‌ها با شورای نگهبان نیست و ما هم مایل نیستیم و توان آن را هم نداریم، اما پیشنهاد داده‌ایم تا سازمان مستقلی برای این منظور ایجاد شود که فکر می‌کنم مجلس به فکر تدوین این موضوع است.
دکتر کدخدایی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظر شما نسبت به برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی چیست و آیا با قانون مغایرت دارد؟ گفت: برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی به عدالت نزدیک‌تر است، اما تصمیم‌گیری درباره چگونگی این موضوع بر عهده مجلس است اگرچه شورای نگهبان هم پیشنهادات خود را ارائه کرده است؛ در مجلس هم پیشنهادات متعددی مطرح شده که باید ببینیم مجلس چه مصوبه‌ای برای این منظور خواهد داشت تا ما هم درباره آن اظهارنظر کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی درباره اظهاراتش در زمینه بررسی صلاحیت‌ها، گفت: شورا بر اساس قانون تنها می‌تواند شکایت خود را از نمایندگان به هیأت نظارت بر عملکرد نمایندگان ارائه دهد و این موضوع در هیأت نظارت بر نمایندگان در حال پیگیری است؛ اما بنده از آخرین اخبار آن اطلاعی ندارم.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره زمان معرفی سه حقوقدان شورای نگهبان به مجلس گفت: ۲۶ تیر ماه هر سه سال یک بار، نیمی از حقوقدانان شورای نگهبان به مجلس معرفی می‌شوند.
-----------------
گزارش تصویری نشست خبری دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان - شنبه یازدهم اسفند 97
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی