کد خبر: ۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۰- 16 July 2006

گزارش عملکرد شورای‌نگهبان در بررسی 2354 مصوبه مجلس و نظارت بر 18 انتخابات سراسری

سخنگوی شورای‌نگهبان در گفتگو با خبرنگاران داخلی و خارجی گزارش عملکرد شورای‌نگهبان از ابتدا تاکنون را تشریح کرد.

سخنگوی شورای‌نگهبان در گفتگو با خبرنگاران داخلی و خارجی گزارش عملکرد شورای‌نگهبان از ابتدا تاکنون را تشریح کرد.

به گزارش دفتر ارتباطات‌ و اطلاع‌رسانی شورای‌نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدائی روز شنبه 1385/4/25 در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: شورای‌نگهبان از زمان تأسیس(1359/4/25 تا 1385/4/25) طی هفت دوره مجلس شورای‌ اسلامی درباره 2354 مصوبه مجلس اظهار‌نظر کرده که از این تعداد 844 مصوبه در چند مرحله مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: از تعداد 2354 مصوبه مجلس 1620 مورد لایحه و 734 مورد طرح بوده است که 2085 مصوبه عادی، 143 مصوبه یک فوریتی، 144 مصوبه دو فوریتی و 9 مصوبه سه فوریتی می‌باشد.

دکتر کدخدائی ادامه داد: در این مدت تعداد 248 مورد اساسنامه به شورای‌نگهبان ارسال شده که از این تعداد 226 مورد مغایر موازین شرع و قانون‌اساسی شناخته نشده و از 22 مورد نیز ایراد گرفته شد.

وی بررسی و اعلام نظر در مورد 279 نامه دیوان عدالت اداری را از دیگر اقدامات شورای‌نگهبان دانست و افزود: از این تعداد 203 مورد خلاف موازین شرع شناخته شد و 69 مورد مغایر شرع و 7 مورد نیز در دست بررسی است.

سخنگوی شورای‌نگهبان گفت: تعداد 70 اصل از اصول قانون‌اساسی در 151 مورد توسط شورای‌نگهبان تفسیر شده است که بیشترین آمار تفسیر قانون‌اساسی مربوط به اصل 141 و اصل 77 است.

وی نظارت بر 18 انتخابات سراسری را از دیگر اقدامات شورای‌نگهبان برشمرد و گفت: شورای‌نگهبان از ابتدا تاکنون نظارت بر سه انتخابات خبرگان، 8 دوره انتخابات ریاست جمهوری، 6 دوره مجلس شورای اسلامی و یک دوره همه‌پرسی قانون‌اساسی را در کارنامه افتخارات خود دارد.

سخنگوی شورای‌نگهبان در‌ابتدای این نشست خبری، با‌تبریک سالروز میلاد با‌سعادت حضرت‌فاطمه‌زهرا (س) و سالروز تولد حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، 26 آبان سالروز تأسیس شورای‌نگهبان را گرامی داشت.

دکتر کدخدائی افزود: شورای‌نگهبان نهادی است که ضرورت آن در تمام نظام‌های سیاسی دینی به اثبات رسیده است و در قانون‌اساسی در اصول مختلفی، وظایف بسیار مهمی نظیر تطبیق قوانین با احکام شرع و قانون‌اساسی، نظارت بر انتخابات و ... برای این نهاد مشخص شده است.

سخنگوی شورای‌نگهبان همچنین در بخشی از این نشست خبری جنایات اخیر صهیونیست‌ها در لبنان و کشتار مردم بی‌دفاع و مظلوم را محکوم کرد و ابراز امیدواری نمود که سازمانهای بین‌المللی به وظایف خود در این جهت عمل کنند.

خبرنگار یک رسانه خارجی از دکتر کدخدائی در خصوص نفوذ ایران در حزب‌الله لبنان و تلاش برای برقراری آرامش در خاورمیانه سؤال کرد که وی در پاسخ گفت: شورای‌نگهبان مسئولیتی در خصوص مسائل خارجی ندارد. اما وقت آن رسیده است که مراجع بین‌المللی به احقاق حقوق مردم فلسطین تن بدهند.

خبرنگاری در خصوص ضرورت عضویت یکی از اعضای شورای‌نگهبان در کمیسیون نظارت بر تجمعات قانونی سؤال کرد که دکتر کدخدائی در پاسخ گفت: شورای‌نگهبان در تدوین مصوبات نقشی ندارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت: شورای‌نگهبان همانطور که در انتخابات‌های گذشته تحت تأثیر فشارها قرار نگرفته و بر‌اساس مصوبه‌های قانون‌اساسی عمل کرده است، در این دوره نیز همین گونه عمل خواهد کرد.

سخنگوی شورای‌نگهبان در ادامه افزود: شورای‌نگهبان از همزمانی انتخابات شوراها و مجلس خبرگان به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها استقبال می‌کند.

وی گفت: این همزمانی مشکلی برای انجام نظارت بر انتخابات خبرگان توسط شورای‌نگهبان و بر انتخابات شوراها توسط مجلس شورای اسلامی ایجاد نمی‌کند.

دکتر کدخدائی در پاسخ به سؤالاتی گفت: کسانی که حضرت امام (ره) و یا رهبر معظم انقلاب صراحتاً و یا به‌طور ضمنی اجتهاد آنها را تأیید کرده باشد، نیازی به "احراز صلاحیت علمی" ندارند.

سخنگوی شورای‌نگهبان از اظهار نظر در خصوص مصوبه مجلس برای افزایش سن رأی دهندگان انتخابات شوراها از 15 سال به 18 سال خودداری کرد و گفت: تا این مصوبه به شورای‌نگهبان نیاید نمی‌توان اظهار نظر کرد.

وی با اشاره به تشکیل هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات و هیأت‌های نظارت استانها گفت: در حال حاضر هیأت‌های نظارت شهرستانها در حال شکل‌گیری است که از معتمدین و افراد شناخته شده هستند.

دکتر کدخدائی با اشاره به جایگاه شورای‌نگهبان در قانون‌اساسی و نظام اسلامی گفت: همه اذعان دارند که دولت‌ها و مجالس مدیون شورای‌نگهبان هستند چرا که وظیفه اساسی شورا، پاسداری از موازین اسلام و اصول قانون‌اساسی بوده است.

وی افزود: شورای‌نگهبان هیچ برنامه‌ای برای گسترش تشکیلات خود ندارد.

دکتر کدخدائی اظهار داشت: سیاست‌های کلی نظام که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد اصل 44 قانون‌اساسی ابلاغ شده در تطبیق مصوبات مد‌نظر قرار می‌گیرد.

یک خبرنگار آمریکایی درباره نظارت شورای‌نگهبان که آنرا "انتصابی" خواند بر پارلمان "انتخابی" سؤال کرد که دکتر کدخدائی در پاسخ گفت: 6 نفر از فقهای شورای‌نگهبان توسط رهبر معظم انقلاب که به‌صورت غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود، معرفی می‌گردند و 6 نفر حقوقدان نیز توسط مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

وی به روند انتخاب قضات دیوان ‌عالی کشور آمریکا اشاره کرد و افزود: قضات دیوان عالی کشور توسط رئیس‌جمهور آمریکا منصوب می‌شوند و همین قضات در انتخابات گذشته ریاست جمهوری آمریکا، رأی به بوش دادند که رئیس‌جمهور شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در‌صورت ارائه برنامه شمارش رایانه‌ای آراء توسط وزارت کشور، شمارش آراء در انتخابات خبرگان رایانه‌ای می‌باشد.


ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی