کد خبر: ۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۰- 30 June 2007
دکترکدخدایی در گفتگو با خبرنگاران:

هیچکس حق ندارد حریم خصوصی افراد را تهدید کند

دکترکدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ضمن تشریح آخرین طرح‌ها و لوایح بررسی شده در این نهاد به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان وی در ابتدا ضمن گرامیداشت و تبریک ولادت حضرت فاطمه‌زهرا(س) و روز زن به حوادث خونین سال 1360 اشاره کرد و افزود: در این سال ماه تیر، با خون در آمیخت و حوادث ناگواری در کشور رخ داد.
وی با یادآوری حادثه ترور رهبرمعظم انقلاب در ششم تیرماه و همچنین حادثه هفتم تیر و شهادت آیت‌الله دکتربهشتی و 72تن از یاران انقلاب اسلامی، شهادت آیت‌الله صدوقی و در نهایت حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس در سال1366 افزود: ملت ایران بیش از همه از تروریسم و به ویژه تروریسم دولتی رنج برده است.
یکی از خبرنگاران درباره سرانجام «طرح یک فوریتی اصلاح قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند» سوال کرد و دکتر کدخدایی پاسخ داد: هیچکس حق ندارد حریم خصوصی افراد را تهدید کند.
وی افزود: این طرح یکی از طرح‌های بسیار خوب مجلس بود. با توجه به گسترش وسائل ارتباط جمعی در کشور ما هم مانند بسیاری از کشورها اقدامات غیرقانونی شیوع پیدا کرده و ما در سالهای اخیر با تهدید غیراخلاقی حریم خصوصی افراد مواجه بودیم که به صورت توزیع نوار و سی.دی غیر مجاز شدت گرفته است.
وی یادآور شد: ما برای این منظور قوانینی داشتیم اما محاکم قضائی و مجریان قانون اذعان می‌کردند که این قوانین کافی و پاسخگو نیست. به همین منظور دولت لایحه‌ای تهیه کرد و مجلس نیز در قالب طرحی به این مساله پرداخت.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: این طرح طرح بسیارخوبی است اما دارای اشکالات جزئی بود. که ان‌شاءالله با همکاری نمایندگان برطرف شود و مراحل نهایی اجرایی شدن را طی کند.
وی گفت: شورای نگهبان طی دو جلسه بحث مفصلی درباره این طرح داشته ولی هنوز پاسخ نهایی را به مجلس اعلام نکرده است.
دکترکدخدایی یادآور شد: در این طرح مجازات‌ها با جرایم متناسب نیستند. شرع مقدس و قوانین برای حریم خصوصی افراد احترام بسیاری قائل است و هیچکس حق ندارد به حریم خصوصی افراد تعرض کند. بنابراین باید مجازات‌های سنگین‌تری برای جرایمی از این دست اعمال شود.
وی تصریح کرد: مجلس، دولت، قوه قضائیه در این خصوص کاملا هماهنگ هستند و ما امیدواریم این طرح هرچه سریعتر با اصلاحات لازم به مرحله اجرا برسد.
خبرنگار درباره صندوق مهررضا سوال کرد و سخنگوی شورای نگهبان گفت: مواردی را که مجلس قبلا تصویب کرده است تا نهاد و سازمانی ایجاد شود باید تغییرات آن هم در مجلس صورت بگیرد. اما سازمانهایی که توسط مصوبات هیات وزیران تشکیل شده ایجاد تغییر در آن نیاز به مصوبه مجلس ندارد.
یکی از خبرنگاران درباره بررسی صلاحیت احزاب در انتخابات سوال کرد و دکترکدخدایی در پاسخ گفت: شورای نگهبان قانون انتخابات را مبنا قرار می‌دهد و رویه هم‌چنین نبوده‌است که صلاحیت افراد را به دلیل وابستگی به احزاب تائید نکند.
وی تصریح کرد: تنها ماده30قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی صراحت دارد که افرادی که عضو یا هوادار احزاب غیرقانونی هستند صلاحیت نامزدی ندارند. درمورد احزاب قانونی ما چنین بحثی نداریم نظام ما هم نظام حزبی نیست. بنابراین صلاحیت خود نامزد مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی درباره رایانه‌ای شدن انتخابات گفت: شورای نگهبان با اصل رایانه‌ای شدن انتخابات موافق است. اما لازمه اجرایی شدن آن این است که وزارت کشور نسبت به امنیت آراء و صحت شمارش آراء تضمین‌های لازمه را بدهد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات