کد خبر: ۵۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲- 26 December 2018
دکتر کدخدایی در گفتگو با مهر:

آیت الله شاهرودی در حوزه مسائل فقهی نظرات نو و راهگشایی داشت

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه مرحوم آیت الله شاهرودی نظرات نو و راهگشایی در حوزه مسائل فقهی ودینی داشت گفت: از ویژگی های بارز شخص آیت الله هاشمی شاهرودی تبعیت ایشان از ولی فقیه بود.
به گزارش اداره روابط عمومی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر کدخدایی پیرامون ابعاد علمی آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: حضرت آیت الله شاهرودی از علمای برجسته ای بودند که علوم اولیه را در محضر افرادی چون مرحوم شهید صدر و حضرت امام(ره) فرا گرفتند. از شاگردان برجسته این بزرگواران بودند و از شاگردان پرتلاش و مبرّز و متبحر. در قبل از انقلاب که ایشان در عراق بودند از شاگردان برجسته مرحوم آقای صدر بودند و ایشان هم عنایت ویژه به حضرت آیت الله شاهرودی داشتند و ایشان را یکی از امیدهای آینده جهان اسلام می دانستند. این آثار در سایر سمت ها و سال های بعد خودش را نشان داد. ایشان هم به عنوان فقیه، عضو شورای نگهبان بودند و هم دو دوره به عنوان رئیس قوه قضائیه و همچنین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت عالی حل اختلاف از سوی مقام معظم رهبری منصوب شده بودند.
وی همچنین گفت: در سال هایی که من توفیق داشتم در خدمت ایشان باشم نظرات بسیار بلند و نویی را در حوزه های فقهی و دینی از ایشان می دیدم. ایشان نگاه بلندی به حل مشکلات داشتند. ارتباطی که با علمای جهان اسلام داشتند کمک می کرد که از ایشان یک فقیه کارشناس و آگاه به مسایل روز ارائه کند. فقیهی که حل مشکلات را صرفاً درون کتاب ها جستجو نمی کرد، بلکه با نگاه به ابعاد مختلف مسایل سیاسی و اجتماعی نظرات را ارائه می کرد. در زمانی که در قوه قضائیه حضور داشتند و قانون مجازات اسلامی در حال اصلاح بود، نظرات نو و نظرات راهگشای ایشان در تدوین قانون مجازات اسلامی، خیلی کمک کرد و اگر عمرشان باقی می ماند، من مطمئن هستم که تحولات عظیم تری را در عرصه های فقه و مباحث دینی از ایشان شاهد می بودیم.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تأسیس دانشگاه عدالت به عنوان یکی از اقدامات علمی آیت الله شاهرودی عنوان کرد: زمانی که در قوه قضائیه بودند فکر راه اندازی این دانشگاه به ذهن شان رسیده بود که بعدها پیگیری کردند و با راه اندازی دانشگاه عدالت برای تربیت جوانان در حوزه های جدید با روش های جدید دانشگاهی به طوری که دستی هم در مباحث دینی و اسلامی داشته باشند، اقداماتی را انجام دادند. یعنی یک دانشگاه با رویکرد اسلامی که دانشجویان خوبی را هم تربیت نمودند.
وی پیرامون تحولاتی که آیت الله شاهرودی در قوه قضائیه انجام دادند نیز گفت: از آن جا که نظرات نو و نگاهی جدید به مباحث جزایی و مسأله جرایم و ... داشتند تحولات مختلفی را در قوه قضائیه رقم زدند. مثلاً بخشی که بنده هم خیلی شاهد بودم، راه اندازی همین شوراهای حل اختلاف بود که هدف شان این بود که حل و فصل بخشی از دعاوی را بر عهده خود مردم قرار دهند. با این کار اولاً بار دادگستری را سبک کردند و ثانیاً کاری کردند تا با روش های ساده تری اختلافات مردم حل شود. این اثر همچنان از ایشان باقی است و در حل مشکلات مردم کمک زیادی به قوه قضائیه می کند.
کدخدایی همچنین اظهار کرد: تبعیت ایشان از مقام معظم رهبری زبان زد بود. من بارها این را شاهد بودم که هر وقت مقام معظم رهبری نکته ای را مدنظر داشتند، ایشان بلافاصله همان نظر را اعمال و اجرا می کردند و از ویژگی های بارز شخص آیت الله هاشمی شاهرودی با جایگاهی که داشتند  این بود که در تبعیت از ولی فقیه هیچ کوتاهی نمی کردند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد