کد خبر: ۵۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷- 19 December 2018
دکتر ره‌پیک :

بررسی مصوبات مجلس در پژوهشکده و مجمع مشورتی فقهی قبل از طرح در شورای نگهبان

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: مصوبات مجلس شورای اسلامی قبل از طرح در شورای نگهبان در پژوهشکده و مجمع مشورتی فقهی بررسی می‌شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر ره‌پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان طی سخنانی در همایش نکوداشت هفته پژوهش که بعداز ظهر امروز چهارشنبه در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، با اشاره به هدف برگزاری این همایش، گفت: شورای نگهبان تلاش می‌کند از طریق ارائه کارهای پژوهشی و معرفی این فعالیت‌ها با دستگاه‌ها و سایر نهادهای اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین با پژوهشگران و دانشگاهیان ارتباط بیشتری برقرار کند.
وی ادامه داد: در جلسه‌ای که سال پیش نیز برگزار شد، نشان داد که این ارتباط با سایر نهادها و پژوهشگران مفید بوده و آثار و برکات زیادی داشته است که امیدواریم برگزاری این همایش نیز این ارتباط را مفیدتر کند.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به اینکه همه نظام‌های سیاسی ساختارهای خود را بر ارزش‌های اساسی و بنیادین مبتنی می‌کنند که محل ظهور این ارزشها، قانون اساسی است، تصریح کرد: همه مجموعه‌ها و حتی نهاد جامعه نسبت به رعایت و مراقبت از ارزش‌ها و قانون اساسی وظایفی دارند.
دکتر ره‌پیک افزود: در قوانین اساسی کشورهای مختلف مکانیزم خاصی برای مراقبت از ارزشها پیش بینی می‌شود و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان برای رعایت و نگهبانی از شرع مقدس و قانون اساسی ایجاد شده است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: سایر دستگاه‌ها نظیر مجلس نیز موظف به رعایت قانون اساسی هستند، اگرچه مرجع تشخیص شورای نگهبان است.
دکتر ره‌پیک با طرح سئوالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان چگونه به وظیفه خود در حفاظت از قانون اساسی عمل می‌کند با بیان اینکه در اینجا تشخیص مهم است، اظهار داشت: تشخیص یعنی نسبت‌سنجی بین مصادیقی که در بیرون به قانون وجود دارد با اصول قانون اساسی و شرع مقدس.
وی با اشاره به اینکه تحلیل صحیح ارزش‌ها و در طرف مقابل نسبت‌سنجی بیرونی کار بسیار سنگینی است، گفت: شورای نگهبان در بخش حقوقی و فقهی برای بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی، استفساریه‌ها، سئوالات و پرونده‌های دیوان عدالت اداری لازم است موضوعات را تحلیل کند تا کار خود را انجام دهد و از طریق پژوهش این کار را انجام می‌دهد.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان درباره لوایح چهارگانه (FATF) ابراز داشت: برخی‌ها طوری مطرح کردند که این موضوع با کم دقتی و سطحی مورد بررسی قرار گرفته است، در حالیکه یکی از نهادهایی که بیشترین بررسی را انجام داد، شورای نگهبان بود. درباره کنوانسیون پالرمو هم همینطور بود. حتی برخی از مسئولان دولتی هم که در جلسات ما شرکت کردند به اشراف شورای نگهبان اذعان داشتند. مطالعات حقوقی و فقهی زیادی در قم و تهران انجام شد. با موافقان و مخالفان CFT جلساتی هم برگزار شد.
دکتر ره‌پیک تاکید کرد: روش بررسی شورای نگهبان درخصوص مسائل، متن خوانی است و اینگونه نیست که درخصوص مسائل اظهارنظر کلی صورت گیرد.
وی با اشاره به نقش پژوهشکده شورای نگهبان در بررسی مصوبات، آن را پیشینی عنوان و خاطرنشان کرد: مصوبات ابتدا در پژوهشکده و نیز مجمع مشورتی فقهی بررسی و سپس در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد که تا امروز 1200 گزارش در بررسی پیشینی مصوبات در پژوهشکده تهیه شده است.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان افزود: از سال گذشته ارتباط پژوهشکده با مجلس افزایش یافته که نمونه بارز آن همکاری برای اصلاح قانون انتخابات بود. البته نباید کارهایی که انجام شد ناتمام بماند باید از آن زحمات استفاده شود.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به عملکرد پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه سامانه نظرات شورای نگهبان که سال قبل رونمایی شد روزانه ۱۲ هزار بازدیدکننده دارد، اظهار داشت: در 2 یا 3 سال اخیر نیز بیش از 90 کارگاه آموزشی برای آشنایی با نظرات و عملکرد شورای نگهبان با حضور بیش از 3 هزار نفر از دانشجویان تشکیل شده است.
دکتر ره‌پیک همچنین درباره بودجه گفت: انشاالله همکاری مناسبی صورت گیرد تا با کمترین مشکل این لایحه در مجلس بررسی شود.
-----------
گزارش تصویری برگزاری همایش نکوداشت هفته پژوهش
گزارش تصویری برگزاری نمایشگاه فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشکده شورای نگهبان
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی