کد خبر: ۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۰- 25 June 2007
دیدارسفیر اوکراین با دبیرشورای نگهبان

گسترش همکاری‌های ایران و اوکراین مورد تاکید قرار گرفت

یگار لاگینوف سفیر اوکراین با آیت‌الله جنتی دبیرشورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان آیت الله جنتی در این دیدار گفت: امیدواریم مشکلات داخلی اوکراین کاهش یابد و ناآرامی‌های این کشور پایان یافته و مردم به آرامش و آسایش دست یابند.
وی با اشاره به برخی مصوبات مجلس درخصوص روابط تهران-کی‌اف که در شورای نگهبان بررسی شده است، گفت: اعضای شورای نگهبان همواره در جریان روابط ایران و اوکراین هستند و ما امیدواریم روابط حسنه بین دو کشور افزایش یابد.
دبیر شورای نگهبان گفت: رقم600میلیون دلاری صادرات و واردات بین دو کشور، از روابط بسیار خوب ایران و اوکراین حکایت دارد و ما امیدواریم در تراز تجاری ایران و اوکراین هم تعادلی برقرار شود.
آیت‌الله جنتی ضمن تشریح اجمالی جایگاه شورای نگهبان در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران از برکناری رئیس و اعضای دادگاه قانون اساسی اوکراین ابراز تاسف کرد و گفت: دادگاه قانون اساسی اوکراین منزلتی مانند شورای نگهبان دارد و اقدام رئیس‌جمهور در برکناری قضات عضو این دادگاه مایه نگرانی است و ما ناچاریم سفارش کنیم که دولت اوکراین موقعیت نهادی که حافظ قانون اساسی این کشور است را پاس بدارد.
آیت‌الله جنتی با اشاره به تحصیل جمعی از دانشجویان ایرانی در اوکراین خواستار تامین امنیت آنها شد و گفت: امنیت دانشجویان ایرانی رضایت بخش نیست؛ تا کنون چند تن از این دانشجویان کشته شده‌اند در آخرین مورد سه هفته قبل یک دانشجوی ایرانی کشته شد و در مواردی هم دانشجویان ایرانی ضرب و شتم شده‌اند.
وی خواستار تحقیق در این خصوص شد و گفت: سفارت اوکراین گزارشی از علت این ناامنی‌ها به وزارت خارجه ایران بدهد و خانواده‌های آنان را از نگرانی درآورد و دولت کی‌اف امنیت ایرانیان مقیم اوکراین را تضمین کند.
سفیر اوکراین نیز ضمن تقدیر و تشکر از حسن توجه شورای نگهبان به مصوبات مجلس در خصوص قراردادهای اوکراین و ایران تصریح کرد: امیدواریم سطح همکاری‌های دو کشور افزایش یابد.
وی درخصوص وضعیت «دادگاه قانون اساسی اوکراین» گفت: این نهاد مانند شورای نگهبان در ایران است. اما دموکراسی در کشور ما جوان است البته وضعیت کشورما چندان که ارباب رسانه‌ها می‌نویسند بد نیست.
وی افزود: اوکراین در سال1991به استقلال دست یافت در حالی که از 1930تحت اشغال شوروی بود. در زمان استالین با اعمال قحطی مصنوعی و خارج کردن غله از اوکراین هفت میلیون از مردم این کشور کشته شدند.
وی افزود: قانون اساسی اوکراین برای نخستین بار در 1994تصویب شد و در 2004مجددا مورد بازنگری قرار گرفت.
سفیر اوکراین ضمن ابراز امیدواری برای بهبود اوضاع سیاسی کشورش گفت: در قانون اساسی جدید از اختیارات رئیس جمهور کاسته شده و نخست‌وزیر اختیارات بیشتری یافته است.
وی درباره وضیعت ایرانیان مقیم اوکراین گفت: هم اکنون حدود 4هزار ایرانی در اوکراین زندگی می‌کنند و حدود 3800تن آنان دانشجو هستند و در مواردی با زنان اوکراینی ازدواج کرده و زندگی خوبی دارند.
وی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از ضرب و شتم و قتل دانشجویان ایرانی در کشورش گفت: این مساله را پیگیری می‌کنم ولی گمان نمی‌کنم وضعیت دانشجویان ایرانی بدتر از وضعیت دیگر خارجیان مقیم اوکراین باشد. برخوردهای احتمالی با دانشجویان ایرانی نیز جنبه‌های سیاسی ندارد.
وی افزود: تاکنون مدارک 15دانشگاه اوکراینی از سوی وزارت علوم ایران مورد تائید قرار گرفته و ما امیدواریم تعداد بیشتری از دانشگاههای ما مورد تائید وزارت علوم قرار گیرند.
وی با تشریح اجمالی روابط صنعتی و اقتصادی بین دو کشور در ساخت هواپیمای ایران140، واگن‌سازی، و ... خواستار افزایش همکاری فرهنگی بین دو کشور شد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی