کد خبر: ۵۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷- 20 November 2018
بررسی کارنامه مبارزاتی آیت‌الله جنتی از لابه‌لای اسناد ساواک(3)

در تحلیل کارشناسان ساواک عنوان شد: عدم مشارکت مردم به علت سخنان شیخ احمد جنتی

بخشی از کتاب «آیت‌الله احمد جنتی» جلد شصت و یکم از مجموعه کتاب‌های «یاران امام به روایت اسناد ساواک»، کتابی که در بهار 1397 اولین چاپ آن توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات وارد بازار نشر شد.
در سند دیگری، ساواک سخنرانی آیت‌الله جنتی را چنین گزارش کرده‌ است:
«روز گذشته شخصى که خود را جنتى و محصل علوم دینى قم معرفى مى‏نمود در رهنان منبر رفت و یک منبر تبلیغاتى که هیچ جنبه روضه خوانى و عزادارى نداشت به شرح زیر طى نمود: امروز روزى است که چوب به روى علماء مدرسه فیضیه مى‏زنند. امروز روزى است که قرآن شما را مى‏سوزانند و مى‏گویند بروید امام زمان خود را بگوئید از پرده غیب خارج شود. امروز روزى است که سرنیزه به روى شما مى‏کشند. امروز روزى است که آقاى خمینى که من چند سال است تحت نظر او شاگرد هستم و چقدر کتاب و رساله منتشر نموده و چنین مردى که در تمام کشور[های] اسلامى یگانه شخصیت است و براى دین زحمت مى‏کشیده حالیه حاضر شده در زندان بماند و زیر بار اجانب نرود. ... جهت دین اسلام باید به حال این اشخاص که نشسته و خاموشند و قیام نمى‏کنند گریست. باید به حال مسلمین که روحانیون آنها تحت شکنجه و زندان هستند گریه کرد. باید دبستان و دبیرستان و حوزه‏هاى تحصیلى تحت نظر علما باشد که بتوانند در تمام دستگاههاى دادگسترى، مجلس شوراى ملى و سنا و در تمام طبقات باشند ولى مخالفت نمودند مردم باید در تمام قیام‏ها شرکت کنند. امروز نباید براى حسین بن على گریه کرد من معتقدم امروز هر گوینده‏اى که روی منبر رفت از وضع آن روز و اجتماع صحبت کند علماء و گویندگان باید به مردم بگویند امروز مردم دچار اجانب و بیگانه اسلام شده‏اند با ناموس شما و علماء و اسلام شما بازى مى‏کنند. امروز اسلام در خطر افتاده و اگر 10 هزار که هیچ یک میلیون هم کشته شوند ارزش دارد ... یک آیه از قرآن خواند و گفت معنى این آیه این است که اگر پدر، پسر، زن، خانه، آشیانه هر که دارد باید قربان دین اسلام نمایند و اگر اندکى مسامحه کرد کافر است.»
پس از ایراد این سخنرانی انقلابی، رئیس ساواک اصفهان از رئیس شهربانی و هنگ مستقل ژاندارمری اصفهان خواستار دستگیری و هدایت ایشان به ساواک شد: «خواهشمند است دستور فرمائید آقاى جنتى را به این سازمان هدایت نمایند.»15 چهار روز پس از ابلاغ احضاریه به آیت‌الله جنتی، ساواک از عدم مراجعه ایشان به ساواک خبر می‌دهد:
«نامبرده بالا تا کنون خود را معرفی نکرده است خواهشمند است دستور فرمایید وی را احضار و به این سازمان معرفی نمایند.»
ساواک پس از مدتی دریافت که آیت‌الله جنتی بدون توجه به درخواست مسئولین امنیتی استان، اصفهان را بسوی قم ترک کرده است. سخنان آیت‌الله جنتی چنان تأثیری در مردم منطقه ایجاد کرده بود که مأمورین ساواک آن را باعث عدم شرکت مردم در انتخابات مجلس شورای ملی تحلیل کرده‌اند.
«از وضعیت ثبت نام دفتر انتخابات که در دبستان رهنان برقرار بوده و تا کنون بیش از پنجاه الی شصت نفر ثبت نام نشده و این خود می‌رساند که تبلیغ در بین زارعان ساده‌لوح بوده است.»
آیت‌الله جنتی در قم فعالیت خود را به همراه اساتید حوزه علمیه قم در قالب ارسال نامه به هیئت دولت ادامه داد و به زندانی شدن حضرت امام (ره) اعتراض و از مهاجرت آیات عظام و مراجع به تهران حمایت کرد. در بخشی از این نامه آمده است:
«حوزة‌ علمیه‌ قم‌ از بازداشت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خمینی‌ مدظله‌ سخت‌ ناراحت‌ و چند هزار طلاب‌ در نگرانی‌ شدید به‌ سر می‌برند و به‌ دولت‌ اخطار می‌کنند که‌ هر چه‌ زودتر باید رفع‌ مزاحمت‌ از معظم‌له‌ بشود و نیز حضرت‌ آیت‌الله‌ محلاتی و حضرت‌ آیت‌الله‌ قمی دامت‌ برکاتهم‌ و سایر افرادی‌ را که‌ در نتیجه‌ حمایت‌ از دین‌ و آزادی‌ بازداشت‌ شده‌اند، آزاد کند و بیش‌ از این‌ احساسات‌ مسلمانان‌ را جریحه‌دار نسازد. حوزه‌ علمیه‌ قم‌ انتظار دارد هر چه‌ زودتر حضرات‌ آیات‌ الله‌ آقای‌ میلانی و آقای‌ شریعتمداری آقای‌ نجفی ادام‌ الله‌ ظلهم‌ با همراهی‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خمینی‌ مدظله‌ به‌ قم‌ تشریف‌ آورده‌ و به‌ اتفاق‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ گلپایگانی ادام‌ الله‌ ظله‌ و سایر علمای‌ اعلام‌ دامت‌ برکاتهم‌ همچنان‌ به‌ دفاع‌ از حریم‌ مقدس‌ قرآن‌ و دین‌ بپردازند.»
آیت‌الله على‌اکبر مسعودى خمینى درباره نقش آیت‌الله جنتی در تهیه و انتشار اعلامیه،‌ خاطراتی را نقل کرده است که گویای تلاش‌ زیاد ایشان در این‌خصوص است.
«یک بار آقاى جنّتى در مجمعى حضور داشتند و بنا شد که درباره موضوعى اطلاعیه‌اى داده شود، در نهایت تنظیم اطلاعیه و رساندن آن به مقصد، به عهده آقاى جنّتى گذاشته شد. ایشان هم متن اوّلیه آن را لاى یک نسخه کتاب مفاتیح‌الجنان گذاشت و از جلسه بیرون رفت. بنده این صحنه را فراموش نمى کنم که ایشان از کنار کوچه آرام آرام عبور مى کرد و سرش را پایین انداخته بود که کسى به ایشان ظنین نشود مفاتیح الجنان هم زیر بغلش بود و هر کس ایشان را مى دید، خیال مى‌کرد براى دعا خواندن به حرم مى‌رود.»
نقش آیت‌الله جنتی در استمرار مبارزه پس از تبعید امام(ره)
پس از تصویب لایحه مصونیت مستشاران و اتباع آمریکا در ایران (کاپیتولاسیون) توسط مجلس شوراى ملى، امام خمینى (ره) در چهارم آبان ماه 1343 شدیداً علیه این اقدام رژیم موضع‌گیری کرده و به همین دلیل در شب 13 آبان 1343 به ترکیه تبعید شدند.
پس از تبعید حضرت امام (ره)، رژیم تضییقاتی را برای طلاب و روحانیون طرفدار ایشان در سراسرکشور بوجود آورد. در چنین فضایی آیت‌الله جنتی به همراه عده‌ای از مدرسین و علماء حوزه علمیه قم با صدور اعلامیه‌ای خطاب به آیات عظام «سید هادی میلانی» و «سید شهاب الدین مرعشی نجفی» خواستار تعیین خط مشی برای روحانیون و تجلیل از حضرت امام خمینی (ره) شدند:
«به عرض عالی می‌رساند نظر به این‌که ماه مبارک رمضان در پیش است و طلاب و محصلین حوزه علمیه قم برای ترویج و تبلیغ عازم مسافرت هستند پیوسته به اینجانبان مراجعه کرده، سؤال می‌کنند چنانچه از طرف دولت تضییقاتی نسبت به مسائل روز و هدف عالی روحانیت و تجلیل از مقام حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی مدظله واقع شود، وظیفه چیست؟
لازم دانستیم از مراجع عالیقدر کسب تکلیف کنیم مستدعی است حضرت عالی صریحاً وظیفه را تعیین فرمایید. ادام الله ظلکم»
منبع: روزنامه کیهان
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی