کد خبر: ۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۰- 16 June 2007

گزارش دکتر کدخدایی از آخرین نظرات شورای نگهبان

دکتر کدخدایی آخرین نظرات اعضای شورای نگهبان را در خصوص طرح‌ها، لوایح و استفساریه‌های دیوان عدالت اداری تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، سخنگوی این شورا صبح امروز(شنبه 26 خردادماه 1386) در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص «طرح دوفوریتی اعاده بودجه خدماتی حمایتی زنان سرپرست خانوار و معلولان به سازمان بهزیستی کشور» گفت: شورا خواستار رفع ابهامات این طرح شد.
وی تصریح کرد:«در ردیفهای اعتباری مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) مندرج در قانون بودجه سال1386 عنوان «خدمات حمایتی زنان سرپرست خانوار و معلولان» وجود ندارد، بنابراین شورا پس از رفع ابهام در این خصوص اعلام نظر می کند. همچنین در این طرح مشخص نشده است که آیا کسر اعتبار به معنای سلب وظیفه ارائه خدمات حمایتی توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) به زنان سرپرست خانوار و معلولان می باشد یا خیر؟» 


طرح کنکور
وی درباره «طرح پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور»گفت: این طرح به طرح حذف کنکور معروف شد در حالی که مفادش حاکی از این امر نیست.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: مرجع قانونی و محمل قانونی ضوابط موضوع ماده(4) این طرح روشن نیست؛ چنانچه یک امر «تقنینی»باشد مغایر با اصل85 قانون اساسی است و چنانچه آئین نامه باشد، مغایر با اصل 138 قانون اساسی است و اگر از امور اجرایی باشد با اصل60 مغایرت دارد.
وی افزود:همچنین تبصره‌های (1)، (2)، (3) و (4)همین اشکال را دارد. 


اساسنامه قطارشهری
دکترکدخدایی گفت: از دیگر مباحث مورد بررسی در شورای نگهبان، «اصلاحیه اساسنامه شرکت
مادر تخصصی قطار شهری کشور» مصوب هیات وزیران بود که در آن تنها یک اصلاح جزئی صورت گرفته بود و این اصلاح هم مغایرتی با موازین شرع و قانون اساسی نداشت. 


شغل بودن اعضای شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان افزود: رئیس مجلس طی استفساریه‌ای از شورای نگهبان خواسته بود تا این شورا نظر خود را درباره اینکه «آیا عضویت در شورای نگهبان شغل محسوب می شود و مصداق اصل141قانون اساسی می باشد یا خیر؟ »بیان کند. اعضای شورا به نظر تفسیری نرسیدند که عضویت در شورا شغل است و مصداق اصل141می شود.
وی تصریح کرد: در استفساریه قبلی شورای نگهبان عضویت در این نهاد را شغل ندانسته است. 


طرح تسهیل اعطاء تسهیلات بانکی برای طرح‌های تولیدی
وی درباره «طرح تسهیل اعطاء تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های طرح و تسریع در اجراء طرح‌های تولیدی و افزایش منابع مالی و کارایی بانکها» گفت: قبلا در این طرح سازمان اوقاف نیز مشمول این مصوبه می‌شد. از آنجایی که این سازمان متکفل اوقاف کشور براساس مفاد وقف‌نامه‌هاست، نمی توان شرعا این سازمان را مکلف به رعایت این مصوبه کرد. لذا شورای نگهبان آن را مغایر با موازین شرع دانست. در اصلاحیه طرح کلمه «سازمان اوقاف» حذف شده است اما از آنجایی که از «دستگاههای اجرایی» نام برده شده و سازمان اوقاف نیز یک دستگاه اجرایی است بازهم موجب ابهام در مصوبه مجلس می شد، بنابراین شورا خواستار رفع این ابهام شده است. 


چند استفساریه از دیوان عدالت اداری
سخنگوی شورای نگهبان به بررسی پنج درخواست دیوان عدالت اداری از این نهاد درخصوص اظهارنظر شرعی اشاره کرد و گفت: این دیوان درباره بخشنامه‌ای از بانک مرکزی، یک بخشنامه از سازمان خدمات درمانی و تصویب نامه ای از هیات وزیران نظر شورا را جویا شده بود و شورا این موارد را خلاف شرع ندانست.
وی تصریح کرد: یک مورد از استسفاریه‌ها موضوع مربوط به صورتجلسه کمیسیون ماده(5) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری در شهر کرمان بود و شورا این صورت جلسه را خلاف موازین شرع تشخیص داد. 


موضوع تعیین نرخ سود بانکی
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه درباره سوال رئیس کل بانک مرکزی از این شورا درباره نرخ سود بانکی گفت: این مساله به اشتباه در رسانه ها به «تعیین نرخ سود بانکی از سوی شورای نگهبان» عنوان شد که درست نیست. تعیین نرخ سود بانکی توسط قوه مقننه یا قوه مجریه انجام می‌گیرد. رئیس کل بانک مرکزی روشی را برای تعیین نرخ سود بانکی مطح کرده بود و از شورا سوال کرده بود که آیا این روش شرعی هست یانه؟
وی افزود: روشی که رئیس بانک مرکزی مطرح کرده بود نه مصوبه مجلس بود و نه تصویب‌نامه دولت و نه سوال شرعی که از سوی دیوان عدالت اداری مطرح شده باشد، لذا شورای نگهبان از جهت قانونی نمی تواند به سوال رئیس کل بانک مرکزی پاسخ دهد.
وی با اشاره به بخشی از ماده20آئین نامه داخلی شورای نگهبان گفت:این شورا مصوبات مجلس، تصویب نامه‌ها و بخشنامه‌های دولت و یا سوالات فقهی دیوان عدالت اداری را بررسی می کند و سوال رئیس کل بانک مرکزی شامل هیچ یک از این موارد نبود. ضمن اینکه نامه رئیس کل بانک مرکزی ابهاماتی دارد. 


پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران
وی در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. یکی از خبرنگاران اذعان کرد که پیشتر شورای نگهبان برای موارد مشابه حتی با روسای بانکها نشست مشترک داشته است؟ چرا اکنون برای تعیین نرخ سود بانکی چنین اقدامی نمی‌کند؟ سخنگوی شورای نگهبان گفت: این موارد برای بررسی مصوبات مجلس بود. اکنون هم اگر مساله‌ای به صورت مصوب مجلس یا تصویب هیات وزیران به شورا ارسال شود، شورای نگبهان آن را بررسی می‌کند.
یکی از خبرنگاران موضع وی را در خصوص بداخلاقی‌های انتخاباتی برخی گروهها و جریانهای سیاسی علیه شورای نگهبان سوال کرد و سخنگوی شورای نگهبان ضمن دعوت گروههای سیاسی به انصاف و اخلاق‌مداری گفت: بداخلاقی‌ها باید به خوش اخلاقی تبدیل شود و رسانه‌ها باید در این خصوص کمک کنند.
یکی از خبرنگاران پرسید: اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح تجمیع انتخابات را تصویب کند شورای نگهبان آمادگی اجرای آن را دارد؟ وی پاسخ داد: اجرای انتخابات وظیفه وزارت کشور است و فکر نمی کنم آمادگی اجرای آن در کشور وجود داشته باشد.
وی درباره شمارش رایانه‌ای آرا در انتخابات آینده گفت: طرح های پیشنهادی وزارت کشور در شورا بررسی می‌شود و اگر از نظر فنی تائید شود آرا به صورت رایانه‌ای شمارش می‌شود.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد