کد خبر: ۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۱- 01 September 2018
دکتر کدخدایی در جمع نمایندگان پارلمان عراق؛

از آشنایی با نظام حقوقی ایران و شورای نگهبان تا تبیین وظایف مهم نمایندگی مجلس

دکتر عباسعلی کدخدایی با حضور در جمع نمایندگان پارلمان جدید عراق به معرفی نظام حقوقی ایران و شورای نگهبان پرداخت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در این کارگاه که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: عراق و ایران از جهات مختلف پیوندهای عمیقی دارند و ملت های دو طرف در کشور یکدیگر هیچ گاه احساس غربت ندارند و هر دو بخشی از امت بزرگ اسلامی‌اند.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: قانون اساسی هر کشور با نظر مردمی که اهداف و باورهای مشترک دینی و مذهبی و سیاسی دارند شکل می‌گیرد که هم از حقوق مردم سخن می‌گوید و هم از تکالیف و رابطه صاحبان مناصب با یکدیگر پرده بر می‌دارد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه اساس و پایه قانون اساسی ایران، افغانستان و عراق به عنوان سه کشور اسلامی و همسایه در منطقه غرب آسیا از اسلام نشأت می‌گیرد، افزود: شما در ماده دوم قانون اساسی خودتان اعلام کرده اید که همه قوانین مبتنی بر احکام اسلامی باید باشد، همان چیزی که در اصل چهارم قانون اساسی ایران و در ماده سوم قانون اساسی افغانستان تأکید شده است و این باعث می شود که اسلام به شکل پویا و مبتنی بر نیازهای زمان، در اداره حکومت نقش داشته باشد.
این استاد حقوق دانشگاه تهران با اشاره به نقش شورای نگهبان در انطباق قوانین عادی با احکام اسلامی و موازین شرعی توسط فقها، گفت: تحقق انطباق احکام اسلامی در قوانین بدون نظارت امکانپذیر نیست و با توجه به اینکه در نظام حقوقی عراق، نهاد نظارتی برای انطباق قوانین با احکام اسلامی پیش بینی نشده، مسئولیت نمایندگان پارلمان عراق در این خصوص سنگین تر است.
دکتر کدخدایی نقش نظارتی نمایندگان را از قانونگذاری مهم‌تر دانست و با اشاره به نظارت پارلمانی در نظام حقوقی عراق، سئوال از رئیس جمهور و وزرا و استیضاح آنان را ابزارهای مهمی برشمرد و افزود: نباید از صلاحیت های نظارتی خودتان غافل نشوید زیرا بسیاری از قوانین خوب و درست در مقام اجرا از هدف اساسی خود منحرف شده و یا درست اجرا نمی شوند و همین امر زمینه بروز برخی مشکلات و مفاسد را فراهم می کند.
عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان نقش پژوهش در قانونگذاری را مهم برشمرد و با اشاره به وجود مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و پژوهشکده شورای نگهبان در این خصوص، توصیه کرد حتماً کلیه طرح ها و لوایح پشتوانه پژوهشی و مطالعاتی داشته باشد و هیچ طرحی بدون بررسی کارشناسانه و دقیق توسط نمایندگان پیشنهاد دهنده، امضا یا رأی داده نشود و چنانچه در این زمینه ها همکاری هایی لازم باشد می تواند تفاهم نامه همکاری میان نهادهای پژوهشی دو کشور در زمینه قانونگذاری منعقد گردد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری افزود: در موضوعات واحد و مرتبط به جای قانونگذاری متعدد و پراکنده به قوانین جامع توجه ویژه شود و قوانینی تصویب شود که ناظر بر همه اجزای موضوع باشد تا از سرگردانی و ابهام پرهیز شود.
دکتر کدخدایی پاسداری از قانون اساسی عراق را وظیفه مهم نمایندگان پارلمان عراق برشمرد و گفت: قانون اساسی عاملی برای پاسداری و حراست از وحدت و هویت مردم عراق است و نمایندگان باید مراقب باشند قوانینی تصویب شود که ضامن شرافت، عزت و استقلال ملت عراق باشد.
سخنگوی شورای نگهبان تصویب قوانین شفاف را یک ضرورت مهم ارزیابی کرد و گفت: با تصویب قوانین شفاف و بدون ابهام، مانع تفسیرهای احتمالی غلط و نادرست مجریان شوید.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد همبستگی ملت های دو کشور باعث اعتلای آرمان های مردم دو کشور شود و همکاری دولت‌ها پاسخی به دشمنی های آمریکا و صهیونیست ها و زمینه ای برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی دو کشور گردد.
در انتهای این جلسه نیز دکتر کدخدایی به سئوالات نمایندگان پارلمان عراق پاسخ داد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات