کد خبر: ۵۱۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵- 20 May 2020

یادمان سالروز درگذشت مرحوم آقای حاج محمدرضا علیزاده

به مناسبت ایام سالگرد درگذشت مرحوم آقای حاج محمدرضا علیزاده قائم مقام فقید شورای نگهبان یادمان ایشان منتشر شد.
یادمان سالروز درگذشت مرحوم آقای حاج محمدرضا علیزاده
 
محمدرضا علیزاده به سال ۱۳۳۰ در شهرستان سوادکوه استان مازندران به دنیا آمد. وی پس از اخذ دیپلم ریاضی به عنوان سپاهی عدالت در دادگستری به انجام خدمت وظیفه عمومی پرداخت.

پس از آن با قبولی در دانشگاه، دوره لیسانس حقوق را در دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) گذراند. ایشان همزمان با تحصیل در دانشگاه به استخدام دادگستری نیز درآمد. اولین شغل وی در دادگستری، دادرسی علی‌البدل بخش مستقل سوادکوه بود.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و به دلیل سابقه و فعالیت‌های انقلابی، در اردیبهشت ۱۳۵۸ به عنوان سرپرست دادسرای انقلاب قائمشهر که شامل شهر‌های سوادکوه، جویبار و کیا کلا (شهرستان سیمرغ) می‌شد، انتخاب گردید.

به فاصله‌ی کمی و در تابستان همان سال به دلیل وضعیت خاصی که در دادسرای انقلاب ساری به وجود آمده بود، به جهت سر و سامان دادن وضع موجود به سمت «دادستان انقلاب اسلامی ساری» منصوب شد.
پس از مدتی و با درخواست انتقال به تهران در دفتر رئیس دیوان عالی کشور مرحوم آیت‌الله شهید دکتر بهشتی مشغول فعالیت شد. با شهادت دکتر بهشتی و انتصاب مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی به جای ایشان از سوی حضرت امام (ره)، به ادامه خدمت در دفتر آن مرحوم پرداخت.

در پاییز سال ۱۳۶۰ و با تشکیل سازمان بازرسی کل کشور به ریاست حجت‌الاسلام دکتر سید مصطفی محقق داماد از سوی وی دعوت به همکاری شده و پس از مدتی نیز به عنوان معاون این سازمان برگزیده شد.

محمدرضا علیزاده در تیرماه سال ۱۳۶۵ و به هنگام تصدی معاونت سازمان بازرسی کل کشور از سوی شورای عالی قضایی به عنوان حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌گردد که در ۲۲ تیر ۱۳۶۵ و با رأی نمایندگان دومین دوره مجلس شورای اسلامی، در سن ۳۵ سالگی به همراه آقایان مهرپور و افتخارجهرمی به عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب می‌شود.
 

ایشان همچنین دو بار در دوره ریاست آیت‌الله یزدی بر قوه قضائیه، یک بار در دوره ریاست آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی و دوبار دیگر از سوی آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس بعدی قوه قضائیه به مجلس معرفی و با رأی نمایندگان مجلس به عنوان حقوقدان شورای نگهبان برگزیده شد.

عضویت وی در شورای نگهبان به مدت ۳۲ سال و تا ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد؛ از همین‌رو، وی باسابقه‌ترین حقوقدان شورای نگهبان محسوب می‌شود.

محمدرضا علیزاده همچنین به مدت ۱۱ سال و از تیرماه ۱۳۸۶ تا اردیبهشت ۱۳۹۷ به عنوان قائم مقام دبیر شورای نگهبان مشغول خدمت در این نهاد بوده است.

وی در مقاطع مختلف انتخابات اعم از ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی عضو هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز بوده است.

محمدرضا علیزاده مشاغل دیگری نیز در قوه قضائیه بر عهده داشت؛ از جمله در دوره ریاست آیت‌الله یزدی بر قوه قضائیه، مدتی به صورت همزمان و بعد به صورت مستقل، رئیس ارزشیابی قضات و عضو کمیسیون نقل و انتقالات بوده است. مهمترین سمت قضایی وی معاونت قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دوره آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی بوده است.

از جمله ویژگی‌های شاخص ایشان ذوق ادبی، تاریخی و حافظه‌ی بسیار قوی‌ای بود که به اذعان برخی اعضای شورای نگهبان در بررسی مصوبات، کار را برای سایر اعضا راحت می‌کرد.

وی پس از سال‌ها مجاهدت و تلاش خالصانه در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی به خصوص در نهاد شورای نگهبان و بعد از گذران دوران سخت بیماری در غروب پنجشنبه اولین روز ماه مبارک رمضان (۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) جان به جان آفرین تسلیم کرد و به ملکوت اعلی پیوست.

روحش شاد و یادش گرامی باد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود