کد خبر: ۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹- 20 January 2018

دعوت دکتر کدخدایی از منتقدان بودجه شورای نگهبان به رعایت انصاف

سخنگوی شورای نگهبان گفت: منتقدان با مراجعه به سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات، درباره‌ی بودجه شورای نگهبان منصفانه انتقاد کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری امروز خود، ضمن تسلیت فاجعه غرق شدن نفتکش ایرانی و جان باختن جمعی از هموطنانمان در این حادثه دلخراش؛ در توضیح مصوبات دریافتی از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت، اظهار داشت: ۸ مصوبه از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال شده بود که ۴ مورد آن بدون مغایرت با شرع و قانون اساسی بوده و ۴ مورد دیگر دارای ابهام و ایراد بوده است.
در ادامه دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر محدوده‌ی اختیارات مجلس در تغییر لایحه بودجه که ماهیت سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت را تغییر می‌دهد، گفت: اتفاقاً یکی از ایرادهای ما در «طرح اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور» همین بود، چون متمم بودجه به صورت طرح آمده بود، ایراد گرفته شد که این متمم حتماً باید از طریق هیأت وزیران ارائه شود؛ لذا به صورت طبیعی مجلس اختیاراتی در قانون بودجه دارد، کما اینکه پیش از این اصلاحاتی در لایحه بودجه انجام داده است؛ تفسیر میزان این تغییرات نیز به عهده شورای نگهبان است یعنی این تغییرات نباید مغایر با شاکله‌ی اصلی بودجه باشد؛ و در صورت تغییرات متعارف، شورای نگهبان ایرادی به آن وارد نمی‌داند.
دکتر کدخدایی در پاسخ به اینکه شهردار فعلی تهران گزارشی مبنی بر تخلفات مالی شهردار وقت و صرف هزینه‌های عمومی در امر انتخابات، ارائه کرده است، آیا شورای نگهبان با وجود گذشت شش ماه از انتخابات، این موضوع را به مراجع قضایی ارسال می‌کند؟ و این موضوع در تأیید صلاحیت فرد مورد نظر مؤثر خواهد بود، گفت: اگر گزارش‌ها و مستندات موثق باشد در رسیدگی به پرونده‌ها و صلاحیت افراد مدنظر قرار می‌گیرد و بخش مربوط به قوه قضائیه نیز به دستگاه قضا ارسال می‌شود و البته در این زمینه شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین، گفت: شورای نگهبان سعی می‌کند نظراتش منطبق با نیازهای مردم باشد. البته اخباری که من شنیده‌ام دولت و مجلس هر دو به این جمع‌بندی رسیده‌اند که چنین افزایشی نباشد.
دکتر کدخدایی راجع به گزارشی که از سوی دستگاه قضا به شورای نگهبان ارسال شده که برخی مدیران، منفصل از خدمت شده‌اند، آیا می‌شود جزئیاتی در خصوص این گزارش که این مدیران چه تعدادی و در چه رده‌ای بوده‌اند، و تخلفات در چه حوزه‌هایی بوده است، ارائه شود، گفت: گزارش رسیدگی به تخلفات چون در صلاحیت قوه قضائیه است، حتماً باید دستگاه قضا این جزئیات را ارائه کند. اما آنچه که به شورای نگهبان ارسال شده در سه بخش است، که بخشی از اینها رسیدگی و منجر به صدور حکم شده که احکام متفاوتی صادر شده است؛ برخی از اینها نیز منجر به صدور قرار تبرئه شده‌اند، برخی‌ها هم همچنان در حال رسیدگی می‌باشد. چون مسیری است که در حال انجام است و هنوز رسیدگی‌ها ادامه دارد، اجازه می‌خواهم بیشتر از این وارد جزئیات نشوم. انشاءالله اگر قوه قضائیه، سخنگوی محترم یا هر بخش دیگری از این دستگاه صلاح دیدند، می‌توانند جزئیات را اعلام کنند؛ چون این موضوع از مسئولیت شورای نگهبان خارج است، اما گزارش‌ها به صورت موردی برای این شورا ارسال می‌شود.
 
 
دکتر کدخدایی درباره‌ی بحث چند برابر شدن بودجه‌ی شورای نگهبان اظهار داشت: بودجه‌ی شورای نگهبان مانند همه‌ی دستگاه‌ها در لایحه‌ی دولت پیش‌بینی و در مجلس تصویب می‌شود، بعد از اجرا، از سوی دیوان محاسبات مورد بازبینی و نظارت دقیق قرار می‌گیرد و علاوه بر آن، چند دیوان محاسبات بالقوه هم در داخل شورای نگهبان از جمله آقایان فقها در جزءجزء هزینه‌های شورای نگهبان نظر می‌دهند.
وی اضافه کرد: در مقایسه‌ی بودجه‌ی شورای نگهبان در سال ۱۳۹۶ با سال ۱۳۹۷، هفت درصد افزایش پیش‌بینی شده است و این در حالی است که بخشی از بودجه‌ی مصوب، تخصیص داده نمی‌شود و یا بودجه تخصیص‌یافته را نیز خزانه پرداخت نمی‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از برخی از دوستان داخل کشور که انصاف را رعایت نمی‌کنند و حرف یک فرد ضدانقلاب را تکرار می‌کنند، اضافه کرد: بودجه‌ شورای نگهبان چند بخش دارد که یکی از آنها پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی و نظارت بر قوانین و مصوبات است و بخش عمده‌ی دیگر بحث حوزه‌ی انتخابات و امر نظارت به صورت کلی است. اما در سال‌هایی که انتخابات برگزار می‌شود بودجه‌ی برگزاری انتخابات یعنی نظارت موردی بر انتخابات به صورت جداگانه در نظر گرفته می‌شود.
دکتر کدخدایی با اشاره به بودجه‌ی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ که جداگانه پرداخت و تأمین اعتبار شده است، افزود: برخی، بودجه‌ی نظارت بر اجرای انتخابات را یک رقم ۵۰ میلیارد تومانی را اعلام و متأسفانه برخی رسانه‌ها نیز این سئوال را مطرح کرده‌اند چرا سال آینده که انتخاباتی نیست شورای نگهبان بودجه‌ی انتخاباتی می‌گیرد و این در حالیست که بودجه‌ی سالانه‌ی شورای نگهبان جدا از بودجه اختصاصی برای نظارت بر اجرای انتخابات است.
وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه، دولت و مجلس نیز در جریان بودجه شورای نگهبان هستند، تأکید کرد: مگر امکان‌پذیر است در سالی که شورای نگهبان انتخابات ندارد بودجه‌ای برای نظارت بر اجرای انتخابات اختصاص بدهند و این نظرات توهین به کارشناسان سازمان برنامه و بودجه است.
سخنگوی شورای نگهبان با اظهار تعجب از فردی که خود را حقوقدان می‌داند و بودجه‌ی سال ۱۳۹۷ را با بودجه‌ی سال ۱۳۶۷ مقایسه می‌کند، گفت: آیا حقوقی که در سال ۱۳۶۷ می‌گرفتید با حقوق سال ۱۳۹۷ برابر است؟ قیمت منزل شما در بالای شهر از سال ۱۳۶۷ تا الان یک قیمت است؟ بودجه‌ی سال ۱۳۶۷ چقدر بود؟ بودجه‌ی شورای نگهبان چقدر؟ شما که ادعای حقوقدان بودن دارید، باید توجه داشته باشید که در مقایسه، مقارنه و تطبیقِ شرایط دو موضوع لازم و ضروری است.
دکتر کدخدایی با اشاره به فردی که به خاطر نسبتش با برخی افراد معروف در یک خبرگزاری مسئولیت دارد گفته چرا بودجه سال آینده شورای نگهبان ۵۰ میلیارد تومان است، افزود: این در حالی است که چرا آن نهاد باید خبرگزاری داشته باشد و از بودجه‌ی دولت هزینه کند؟ در حالی که شورای نگهبان خبرگزاری ندارد و مثل آن نهاد سریع از منتقدین شکایت نمی‌کند و برای شکایت از منتقدان هم بودجه‌ای ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان با توصیه‌ی همه به انصاف، خطاب به مسئولی که مقایسه‌ای کرده و گفته است شورای نگهبان با ۱۲ نفر چرا این همه بودجه می‌گیرد، گفت: بیان این موضوع مثل این است که بگوییم بودجه‌ی قوه‌ی مجریه فقط برای رئیس‌جمهور و هیأت وزیران است؛ یا بودجه‌ی آن سازمانی که شما مشغول دعا کردن در آن هستید فقط به شما اختصاص دارد!!! این مقایسه صورت درستی ندارد و منطقی پشت آن نیست، بلکه مجادله و سفسطه است.
دکتر کدخدایی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بودجه‌ی شورای نگهبان برای پالایش پرونده‌ها در بحث نظارت، ساماندهی شبکه‌ی نظارت، آموزش ناظران و بازبینی سالانه پرونده‌هاست، افزود: پشتیبانی از دفاتر استانی که سال ۱۳۷۹ با فرمایشات مقام معظم رهبری شکل گرفت و مرکز تحقیقات شورای نگهبان از دیگر محل‌های هزینه‌کرد شوراست؛ اما با این وجود کل بودجه‌ی شورای نگهبان چیزی بیشتر از پول توجیبی برخی از مسئولان نیست.
سخنگوی شورای نگهبان ضمن دعوت به انتقاد منصفانه، گفت: از منتقدان می‌خواهیم با مراجعه به سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات، از رقم بودجه آگاهی یابند و ببینند که آیا این بودجه‌ی اختصاصی، در جای خودش هزینه شده است یا خیر؟ و ما استقبال می‌کنیم که اگر جایی اشتباه داریم با انتقاد دوستان اصلاح بشویم.
دکتر کدخدایی در پاسخ سئوالی مبنی بر اینکه آیا از نظر قانونی رئیس یا هیأت رئیسه مجلس این اختیار را دارند که درخواست و امضای تعداد زیادی از نماینده‌ها برای سئوال از رئیس‌جمهور را مسکوت بگذارند، گفت: باید آیین‌نامه‌ی مجلس شورای اسلامی را دید و در این زمینه به آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس عمل کرد.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تعیین مصادیق رجل سیاسی-مذهبی گفت: در شورای نگهبان عمده‌ی این بحث‌ها به پایان رسیده و شرایط و معیارهای لازم جهت تشخیص رجل سیاسی-مذهبی احصاء شده است که در حوزه‌ی مذهبی، افراد باید آگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشیع داشته باشند، تدین و تقیدشان به شعائر و مناسک دینی در زندگی فردی و اجتماعی از برجستگی ویژه‌ای برخوردار باشد و در حوزه‌ی سیاسی نیز، افرادی که قدرت تحلیل و درک آنها از مسائل و پدیده‌هایی سیاسی عمیق باشد و توانمندی آنان در درک مسائل سیاسی-اجتماعی اعم از داخلی و بین‌المللی به اثبات رسیده و حضورشان در صحنه‌های سیاسی به نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملکرد آنها لحاظ شده باشد.
وی افزود: در زمینه مدیریت، رجل سیاسی باید از شایستگی‌های ذاتی و اکتسابی لازم از نظر دانش و مهارت، شخصیت و نگرش‌های فردی و در زمینه مدبر بودن نیز باید از توانایی پیش‌بینی و عاقبت‌اندیشی نسبت به امور مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره‌ی امور کشور برخوردار باشد.
سخنگوی شورای نگهبان، سن متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری، صلاحیت علمی لازم جهت ایفای وظایف ریاست‌جمهوری، توانایی ارائه‌ی برنامه‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه‌ی مجریه را مبتنی بر اسناد بالادستی (قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام)، معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها و توان مدیریتی برنامه‌ها، از جمله موارد یازده‌گانه‌ای اعلام کرد و گفت: اجمالاً نسبت به این موارد توافق شده که پس از ویرایش و جمع‌بندی نهایی به مجلس ابلاغ خواهد شد. در زمینه جنسیت (زن یا مرد بودن) نیز هنوز جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است.
وی افزود: رئیس محترم مجلس شورای اسلامی نیز کمیسیونی برای پیگیری این موضوع تعیین کرده که امیدواریم تا انتخابات سال ۱۳۹۸ بتوانیم قانون مناسبی در این زمینه داشته باشیم.
دکتر کدخدایی در پاسخ به اینکه آیا مجمع تشخیص مصلحت، مجوزی برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ دارد گفت: این موضوع در آیین‌نامه‌ای برای این مجمع پیش‌بینی شده است و در این زمینه مجمع تشخیص چندین سال است که کمیسیون نظارتی را تعیین می‌کند و این کمیسیون، نظراتش را نسبت به انطباق بودجه یا برنامه‌ی توسعه به شورای نگهبان و مجلس اعلام می‌کند و برای مجلس شورای اسلامی لازم‌الاجراست و اگر عمل نکند، شورای نگهبان در قالب اختیاراتش از مجلس می‌خواهد که این نظرات اعمال شود و این رویه‌، بیش از چند دوره در حال اجرا است.
دکتر کدخدایی در پاسخ سؤال مجددی درباره بودجه ۵۰ میلیاردی شورای نگهبان گفت: بودجه‌ی برگزاری هر انتخابات جداگانه در ردیف دیگری اختصاص می‌یابد و به عنوان مثال خواهید دید بودجه‌ی انتخابات سال ۱۳۹۸ به‌طور جداگانه تخصیص داده می‌شود و در این زمینه نیز در سال ۱۳۹۶ بودجه‌ی انتخابات به‌طور جداگانه تخصیص داده شد و از آن بودجه‌ حدود ۷۰ درصد به شورای نگهبان اختصاص یافته و بیش از ۳۰ درصد آن هنوز تخصیص داده نشده است.
------------------
گزارش تصویری نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان - سی‌ام دیماه ۹۶
 
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات