کد خبر: ۵۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱- 30 December 2017
سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با جام‌جم:

9 دی ادامه دارد

دکتر کدخدایی در گفت‌وگویی با جام‌جم ضمن بررسی عبرت‌های سال 88، به برخی افراد که این روزها در حال هنجارشکنی هستند هشدار داده است که واکنش مردم را در نظر داشته باشند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان به نقل از روزنامه جام‌جم، حوادث سال ۸۸ و حماسه نهم دی، درس‌های فراوانی دارد که می‌تواند در آینده نظام بسیار تاثیرگذار باشد. حماسه نهم دی را می‌توان به عنوان نمادی از مقابله مردم با هنجارشکنی دانست و خشم مردم در آن واقعه را همیشه به هنجارشکنان یادآوری کرد ؛ هنجارشکنانی که صرفا به همان مقطع انتخابات و سران فتنه محدود نیستند و در هر مقطعی ممکن است در قامتی دیگر، خودنمایی کنند.
دکتر کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با جام‌جم ضمن بررسی عبرت‌های سال ۸۸، به برخی افراد که این روزها در حال هنجارشکنی هستند هشدار داده است که واکنش مردم را در نظر داشته باشند. مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

حوادث سال ۸۸ را اگر بخواهیم به لحاظ منشأ آن بررسی کنیم، عوامل داخلی و خارجی چقدر در این حادثه دخیل بودند؟

ما قبل از انتخابات سال ۸۸،زمزمه‌هایی می‌شنیدیم مبنی بر این‌که ممکن است انتخابات سالم نباشد، ممکن است در انتخابات تقلب شود و باید مراقبت بکنیم و این شبهه و تردیدها به صورت مکرر از سوی رسانه‌های بیگانه پمپاژ می‌شد و متاسفانه در داخل هم برخی آن را دامن می‌زدند. خب انتخابات ریاست جمهوری و بلکه همه انتخاباتی که جمهوری اسلامی ایران با حضور گسترده و مشارکت عظیم مردم برگزار کرده است از افتخارات کشورمان بوده و همیشه مردم، مسئولان و نظام جمهوری اسلامی ایران به خودشان می‌بالیدند که انتخاباتی آزاد و سالم دارند. دشمن هم بخوبی می‌دانست که انتخابات در ایران یک انتخابات مردمی و آزاد بوده است. در سال ۸۸ روش دشمن تغییر یافت و به جای تهدیدهای سخت که قبلا داشت، تلاش کرد با سرمایه‌گذاری در این بخش کاری ‌کند که انتخابات نه به عنوان یک افتخار برای جمهوری اسلامی ایران که به یک ابزاری برای تهدید و در صورت لزوم برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.

اقدامات برخی عناصر داخلی چقدر در پیشبرد این سناریوها موثر بود؟

طبیعتا چنین سناریویی نمی‌توانست بدون همراهی برخی ساده‌لوحان و برخی کینه‌توزان در داخل شکل بگیرد. ما در داخل هم شاهد بودیم برخی افرادی که قبلا دارای مسئولیتی بودند و ادعایی در حوزه انقلاب و اسلام داشتند، از زبان آنها برخی شبهه‌ها منتشر و در جامعه ترویج می‌شد. قبل از انتخابات، تدابیری اندیشیده شد از جمله این‌که شورای نگهبان، نمایندگان نامزدها را برای حضور در شورای نگهبان و نظارت بر روند برگزاری انتخابات دعوت کرد.

تا آن موقع که شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌ها را داشت کسی در این جهت اعتراضی نکرد، اما وقتی انتخابات برگزار و مشخص شد که فرد دیگری برنده احتمالی انتخابات است، ما شاهد یک هنجارشکنی برای اولین‌بار در تاریخ انتخابات بعد از انقلاب اسلامی و در نظام جمهوری اسلامی ایران بودیم. آن هنجارشکنی این بود که نتیجه انتخابات را از قبل پیش‌بینی کنند و بعد اعلام کنند که اگر نتیجه این‌گونه نبود (یعنی ما برنده انتخابات نشدیم) انتخابات سالم نیست و باید ابطال شود. این‌که عرض می‌کنیم از قبل چنین برنامه‌ای داشتند به دلیل ادعای اولشان در قبل از روز برگزاری انتخابات در سال ۸۸ بود که مدعی بودند باید کمیته صیانت از آرا را داشته باشیم که البته به دلیل خلاف قانون بودن با مخالفت شورای نگهبان روبه‌رو شدند. ما در ساعات اولیه بعد از انتخابات شاهد بودیم که یک نفر از نامزدها مصاحبه و اعلام می‌کند که من با فاصله زیاد برنده انتخابات هستم و این اولین گام برای هنجارشکنی و نادیده گرفتن قوانین و مقررات بود. تا به حال نداشته‌ایم نامزدی این‌گونه تهدیدآمیز نتیجه انتخابات را پیش‌بینی و بعد اعلام کند که من برنده انتخابات هستم. از کجا؟ ما در شورای نگهبان دقیقا نمی‌دانستیم. بعد از این رفتار هنجارشکنانه اگر آن را فرض بگذاریم بر این‌که یک پیش‌بینی ساده و اولیه است انتظار این بود که با اعلام نتایج انتخابات، قانون را بپذیرند و تابع قانون حرکت کنند. حتی اگر اعتراضی داشتند، می‌توانستند از طریق شورای نگهبان و مراجع قانونی پیگیری کنند. دومین گام در این جهت این بود که ضمن عدم پذیرش نتایج رسمی انتخابات، نهاد اصلی نظارت بر انتخابات و نتایج انتخابات یعنی شورای نگهبان را نادیده گرفته و پیشنهاد هنجارشکنانه دیگری مبنی بر تشکیل شورای حکمیت مطرح کردند. خب چه کسی این گونه می‌توانست مجوز بدهد؛ حتی خود شورای نگهبان. آیا شورای نگهبان می‌توانست اعلام کند که من وظیفه‌ام را انجام نمی‌دهم و شورای حکمیت موهومی شکل بگیرد و این کار را انجام بدهد؟ طبیعتا با این پیشنهاد خلاف قانون و هنجارشکنانه هم مخالفت شد، اما راه‌های جایگزین، شورایی که مورد قبول آنها باشد و حکم‌هایی که مورد قبول آنها باشد را ما پذیرفتیم که در چارچوب شورای نگهبان اقدام کنند، اما چنین مساله‌ای مورد قبول آنها قرار نگرفت و در نهایت با دعوت از مردم به اردوکشی خیابانی، آن اتفاقات رقم خورد.

حضور مردم در حماسه نهم دی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مردم خوب ما و همیشه در صحنه این وقایع و این رفتارهای هنجارشکنانه را ملاحظه می‌کردند و شاهد بودند. خودشان در انتخابات شرکت کرده بودند. خود مردم بهتر می‌دانستند چه کسی رای آورده و چه کسی رای ندارد. صبر مردم در نهم دی در آن سال به پایان رسید. تمام تلاش‌هایی که صورت گرفت از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، از سوی شورای نگهبان، از سوی قوه قضاییه و نهادهای ذی‌ربط مورد مخالفت دو نفر از نامزدهای انتخابات قرار گرفت و طبیعتا آنها بر طبل هنجارشکنانه تقلب و ابطال انتخابات همچنان می‌کوبیدند. مردم مثل دوران جنگ تحمیلی مثل برخورد با غائله منافقین و مثل ده‌ها توطئه دشمن که با حضور خودشان آن را شکست داده بودند و به تعبیری باطل‌السحر آنها بودند به‌صورت خودجوش در نهم دی به خیابان‌ها آمدند و پاسخ محکمی را به این افراد هنجارشکن و طرفداران ساده‌لوح دادند. پاسخی که یک نه محکم بود به این‌که این رفتارهای غیرقانونی، این رفتارهای هنجارشکنانه را ما مردم نمی‌پذیریم و طبیعتا این حماسه حضور مردم در نهم دی بود که پایان‌بخش فتنه ۸۸ بود.

با توجه به این‌که این‌ روزها شاهد برخی هنجارشکنی‌های جدید از سوی بعضی مسئولان سابق هستیم، فکر می‌کنید با درس‌هایی که از حوادث سال۸۸ گرفته شده است چطور می‌توان از گسترش این هنجارشکنی‌ها جلوگیری کرد؟

اکنون باید مراقبت کرد، باید درس گرفت، باید از این حوادث و وقایع سال ۸۸ چه شروع و چه پایان آن آموخت. این‌که ما اگر سابقه‌ای در انقلاب و در مسئولیت‌ها داریم به خودمان حق بدهیم هرگونه که تشخیص دادیم عمل بکنیم، کاملا یک امر خلاف قانون و خلاف انتظار و هنجارشکنانه می‌تواند باشد. اگر به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ما انقلابی هستیم که البته کاری سخت است، باید ببینیم منافع ملی چه چیزی ایجاب می‌کند؟ حقوق مردم چه چیزی ایجاب می‌کند؟ آیا می‌توانیم به هر شکل مدعی حقی برای خود بشویم و مهم‌تر از آن در جهت احقاق آن حق به هر راه و روش هنجارشکنانه متوسل بشویم؟

نهم دی در واقع پاسخ روشنی بود به این‌که رفتارهای هنجارشکنانه و ساختارشکنانه، حمله به اصل انقلاب و حمله به مردم و حمله به حقوق مردم است و باید پایان بپذیرد. به تعبیر ایشان شیشه شکستن می‌تواند کار بچگانه باشد و هنر نیست. ما باید ببینیم چند شیشه را در این نظام توانستیم با هم پیوند بزنیم. مطالبی که این روزها هم می‌شنویم از قول برخی مسئولان سابق بر همین نسق و بر همین روش دارد جلو می‌رود؛ این‌که ما نقش اپوزیسیون را داشته باشیم. در انتخابات ۸۸ خود نامزد انتخابات، شده بود اپوزیسیون انتخابات و برخلاف رای مردم انتظار داشت که انتخابات ابطال شود. این کاری بود که دشمن داشت انجام می‌داد و برخی شده بودند عامل دست دشمن. مراقبت کنیم که در مسائل امروز هم عامل دست دشمن نباشیم. باید بصیرت لازم و کافی را داشته باشیم و ببینیم در کجای این میدان قرار داریم و آیا به نفع دشمن و علیه نظام داریم کار می‌کنیم یا به نفع نظام و علیه دشمن. مرحوم شهید مدرس، تعبیری داشت و رابطه بین دین و سیاست را این‌گونه تعریف کرد که دین ما عین سیاست و سیاست ما عین دین ماست. اما امروز به تعبیر رهبر معظم انقلاب، این رابطه از سوی بعضی‌ها قلب شده و دین را عامل سیاسی کردند و دینشان سیاسی شده به‌جای این‌که سیاستشان دینی باشد و در این جهت مردم ما باید هوشیار باشند. کوبیدن بر طبل ناامیدی مردم و اصرار بر ترویج و انتشار شبهات، موضع‌گیری از جایگاه یک مدعی به جای پاسخگویی، اینها می‌تواند دوباره خدای ناکرده فتنه‌ای را رقم بزند و مردم ما باید هوشیار و آگاه باشند و بدانند که این‌گونه رفتارها مورد قبول هیچ عقل سلیمی نیست و قطعا اگر مردم با اتفاقات مشابه سال ۸۸ مواجه شوند دوباره یک نهم دی دیگری به وجود خواهد آمد و مردم خوب ما از حقوق خودشان و حقوق نظام جمهوری اسلامی ایران به شایسته‌ترین نحو، دفاع خواهند کرد.

منبع: روزنامه جام جم
 
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات