کد خبر: ۵۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱- 26 December 2017
دکتر کدخدایی:

حضور مردم در ۹ دی همانند حضور مردم در جنگ تحمیلی بود

سخنگوی شورای نگهبان: همانطور که مردم در جنگ تحمیلی با جانفشانی، جانبازی و اعتقاد راسخ به انقلاب اسلامی به میدان آمده و پیروز شدند، در ۹ دی نیز به صورت خودجوش در صحنه حاضر شده و فتنه را سرکوب کردند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی به مناسبت مراسم گرامیداشت سالروز حماسه‌ی نهم دیماه با دعوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در سالن آمفی‌تئاتر این دانشگاه حاضر شده و به ایراد سخنرانی پرداخت.
دکتر کدخدایی با اشاره به دو مناسبت مهم پیش‌رو یعنی ۹ دی و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی فراتر از انقلاب‌های متعارف جهان است؛ چرا که در انقلاب اسلامی صرفاً حوزه‌های سیاسی یا اقتصادی تغییر نکرد، بلکه انقلاب فرهنگی رخ داد و منجر به تحول بنیادین گردید. یعنی هدف از انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی، رشد دادن انسان در حرکت به سوی نظام الهی می‌باشد (و الی الله المصیر).
سخنگوی شورای نگهبان افزود: هدف از تشکیل حکومت این نیست که یک نظام سیاسی بوجود آید و عده‌ای حکومت کنند؛ بلکه حکومت، وسیله‌ای برای رسیدن به جامعه‌ی متعالی و متکامل است؛ به تعبیر شهید مطهری اگر استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی داشته باشیم اما استقلال فرهنگی نداشته باشیم، شکست خواهیم خورد. به همین خاطر انقلاب اسلامی، انقلابی با زیربنای فرهنگی است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: واقعه‌ی عاشورا به عنوان مکتب انسان‌ساز، و بحث انتظار فرج به عنوان مکتبی که روح امید در جامعه می‌دمد، مانند موتور محرک باعث شده تا مردم هرجا که انقلاب را در خطر دیدند، در حفظ آن پیشرو و پیشقدم باشند. هشت سال جنگ تحمیلی را چه کسانی اداره کردند؟ همین اقشار مردم بودند که با مدیریت عالی حضرت امام(ره) در صحنه‌ی مبارزه‌ی حق علیه باطل حضور یافته و پیروز شدند. در حالی که تمام دشمنان پشت رژیم بعث عراق ایستاده بودند و او را کمک می‌کردند؛ اما پیروزی نصیب که شد؟
وی همچنین با یادآوری حضور خودجوش و پرشکوه مردم در ۹ دی، گفت: حضور مردم در ۹ دی مثل حضور مردم در جنگ تحمیلی بود. چنانچه در جنگ تحمیلی مردم با جانفشانی، جانبازی و اعتقاد راسخ به انقلاب اسلامی به میدان آمده و پیروز شدند، در ۹ دی نیز مردم به صورت خودجوش، بدون اینکه هماهنگی اداری، سیاسی یا حکومتی شده باشد، هنگامی که احساس کردند نظامی که بر اساس اعتقادات آنها شکل گرفته در خطر افتاده است، در صحنه حاضر شده و فتنه را سرکوب کردند.
دکتر کدخدایی ادامه داد: به صرف اینکه انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی است، نباید جامعه را به حال خود واگذاشت؛ چرا که حفظ و استمرار انقلاب اسلامی، نیاز به فرهنگ انقلابی دارد. با فرهنگ انقلابی می‌توان از انحرافات احتمالی نظام جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کرد. بارها شاهد بوده‌ایم که مقام معظم رهبری به انقلابی‌گری نه‌تنها اقشار مختلف مردم بلکه مؤکداً بر انقلابی‌گری مسئولین تأکید داشته و دارند؛ برای اینکه فرهنگ انقلابی نیاز به انقلابی فکر کردن، انقلابی عمل کردن و انقلابی ماندن دارد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: نکته‌ای که به عنوان انتقاد می‌توان مطرح کرد این است که بعد از انقلاب اسلامی، دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی زیادی وجود داشته‌اند؛ چرا در برخی از بخش‌های جامعه آن‌طور که باید آثاری از فرهنگ انقلابی دیده نمی‌شود؟
وی در ادامه گفت: به‌نظر می‌رسد انسجام لازم بین دستگاه‌ها و بخش‌هایی که متولی فرهنگ انقلابی هستند، وجود ندارد. شاید گفته شود جامعه‌ی ما در مسیر جهانی شدن است؛ لذا با توجه به اینکه اقتصاد و سیاست اقتضائاتی دارد، ایران نیز با هم‌رنگ شدن با جامعه‌ی جهانی، دیگر نیاز نیست در جهت فرهنگ انقلابی گام بردارد؛ یا احتمالاً با توجه به وجود افرادی در این مسیر، خود را به نوعی کنار می‌کشند.
دکتر کدخدایی با ارائه‌ی راهکار چند مرحله‌ای برای رفع مشکل فرهنگی، افزود: اولین گام این است در جایی که غلبه‌ی سیاست و اقتصاد بر فرهنگ است باید این رابطه عکس شود. باید فرهنگ غلبه بر سیاست و اقتصاد داشته باشد. اگر طرح اقتصادی یا سیاسی ارائه می‌شود باید پیوست فرهنگی نیز داشته باشد. باید دید نقش مساجد، دانشگاه، روحانیت معظم ونخبگان دانشگاهی چیست؟ در گام دوم نیز ضرورت انسجام منطقی و پیوسته‌ی بیشتر بین دستگاه‌های فرهنگی و بخش‌های مختلف است. به عنوان مثال، پیوند حوزه و دانشگاه نقطه‌ی عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است که رفته‌رفته بین این پیوند فاصله افتاده که باید این فاصله‌ها از بین برود. محور سومی که برای راه‌حل مطرح می‌شود این است که نباید از آموزه‌های دینی فاصله گرفت. اسلام مکتب انسان‌ساز و برای هدایت جامعه آمده است. نمی‌توان از آموزه‌هایی که در جوامع دیگر بر اساس مکاتب دیگر مطرح می‌شود، استفاده کرد. اسلام در حوزه‌های انسان‌سازی مطالب بسیاری دارد؛ چرا نباید به ریشه‌های اصیل فرهنگ غنی اسلامی برگردیم.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به گسترش فضاهای دانشگاهی و علم‌آموزی پس از انقلاب اسلامی گفت: اگر به فرمایشات حضرت امام(ره) راجع به دانشگاه‌ها و مراکز عالی دقت و محورهای فرمایشات ایشان دسته‌بندی گردند، سه محور اصلی در بیانات ایشان وجود دارد: ۱ـ انسان‌سازی؛ حضرت امام(ره) بسیار به تعلیم و تهذیب تأکید داشتند. متأسفانه بُعد تهذیب و پرورش بسیار کمرنگ شده است. اگر امام(ره) می‌فرمایند: «دانشگاه مبدأ تحولات بزرگ یا همه‌ی تحولات است»؛ یعنی آن دانشگاهی که «انسان‌ساز» است. ۲ـ رسیدن به استقلال و خودکفایی کشور؛ جوانان نخبه در کشور بسیارند، چرا در بسیاری از نیازهای اقتصادی، فنی و پزشکی خودمان موفق نیستیم. البته الحمدالله نسبت به ۴۰ سال پیش پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم اما تا نقطه‌ی مطلوب فاصله وجود دارد. ۳ـ استمرار انقلاب اسلامی؛ انتظاری است که حضرت امام(ره) از دانشگاه دارد.
دکتر کدخدایی ضمن تأکید بر ادامه‌دار بودن دشمنی‌ها با نظام جمهوری اسلامی، گفت: دشمنان انقلاب اسلامی رسماً و آشکارا اعلام می‌دارند که جهت براندازی این انقلاب هزینه‌های بسیاری را صرف می‌کنند؛ آیا می‌توان به این دشمنان اعتماد کرد؟ آنها پس از شکست در جنگ تحمیلی، هنگامی که دیدند از راه سخت، کاری از پیش نمی‌برند متوسل به جنگ نرم شده‌اند.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: دشمن تا سال ۱۳۸۸ یک روش داشت و آن اینکه مردم را ناامید کند و انتخابات را نامشروع جلوه دهد؛ یعنی به اعتبار و مشروعیت انتخابات خدشه وارد کند. اما هنگامی که دید در هر انتخابات حضور مردم پرشورتر از دوره‌ی پیش است، از راه دیگری وارد شد. سال ۱۳۸۸، آغاز روش جدید دشمن بود که همچنان ادامه دارد؛ و آن، ایجاد تردید بر صحت برگزاری انتخابات است.
وی با تأکید بر عدم امکان تقلب در انتخابات افزود: همه‌ی افراد مربوط به حوزه‌های هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارتی از اقشار مردم هستند. همه‌ی مردم شاهد و ناظر هستند که هیچ‌کس نمی‌تواند در انتخابات تقلب کند، آن هم تقلبی که بر سرنوشت انتخابات تأثیرگذار باشد. ممکن است تخلفی صورت بگیرد چرا که تخلف، یک کنش اجتماعی-سیاسی است. بیش از ۵۰ میلیون نفر شرکت‌کننده در انتخابات وجود دارد؛ احتمال تخلف با این حجم از جمعیتِ شرکت‌کننده دور از ذهن نیست چنانچه قانونگذار جرایم و مجازاتی برای متخلفان تعیین و راهکارهایی پیش‌بینی کرده است.
دکتر کدخدایی در ادامه تأکید کرد: آنچه که در انتخابات سال ۱۳۸۸ مدعی بوده و هستیم و برای خیلی‌ها به اثبات رسیده این است که هیچ تقلبی که سرنوشت انتخابات را تغییر بدهد صورت نگرفته است.
وی در پایان ضمن اشاره به کینه‌توزی‌های دشمن انقلاب اسلامی گفت: دشمن کینه‌توز انقلاب اسلامی، ساکت ننشسته است؛ باید آگاه باشیم و باید قدر نظام جمهوری اسلامی ایران که به خاطرش خون‌های شهدا ریخته شده را بدانیم و در جهت حفظ انقلاب اسلامی کوشا باشیم.
-----------------------------
گزارش تصویری سخنرانی دکتر کدخدایی در دانشگاه آزاد اسلامی
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است