سخنگوی شورای نگهبان در گفتوگو با هفتهنامه مثلث:
آنچه شورای نگهبان انجام داده، طبق قوانین موجود بوده است
دکتر کدخدایی تاکید کرد: آنچه شورای نگهبان انجام داده، طبق قوانین موجود بوده است. صلاحیت و اختیار آن را هم داشته و قبل از انتخابات هم انجام داده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، متن مصاحبه دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با هفتهنامه مثلث به شرح زیر است:
ماجرای سپنتا نیکنام همچنان ادامه دارد و با نظری که شورای نگهبان داده است این عضو منتخب شورای شهر یزد از ورود به جلسات باز مانده است. سوال اول من این است که مبنای ایراد شورای نگهبان برای عدم مجوز عضویت یک اقلیت دینی در شورای اسلامی شهر و روستا چیست؟
از جهت قانونی، اصل چهارم قانون اساسی است که به صراحت میگوید تمامی قوانین و مقررات بایستی مبتنیبر موازین اسلامی باشد و تشخیص این مساله را هم بر عهده فقهای شورای نگهبان گذاشته است. در ادامه ماده ۲۰۱ قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در تبصره ۲، وقتی که فرصتهای مذکور در قانون اساسی مطرح شده بود برای اعلام نظر شورای نگهبان؛ آقایان فقها ایراد گرفتند که در مواقعی که خلاف موازین شرع است، نمیتواند محدود به یک زمان خاصی باشد و از این جهت آییننامه اصلاح شده است.
بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اکنون این قانون حاکم است؛ که به فقهای شورای نگهبان اجازه داده است هرگاه یکی از قوانین را خلاف شرع، تشخیص دادند، اعلام نمایند. طریقه آن هم این است که براساس ماده ۱۹ آییننامه داخلی شورای نگهبان، به آقای رئیسجمهور، روزنامه رسمی و مجلس ابلاغ میشود. این مراحل هم تماما در رابطه با تبصره ماده ۲۶ قانون تشکیل شورای اسلامی شهر و روستا انجام شده است.
نکته این است که برخی معتقدند این تصمیم شورای نگهبان از لحاظ زمانی و موقعیت کنونی، «مصلحت» نیست. بحث آنها این است که تصمیمی گرفته شود که ماحصل آن منجر به اخراج عضو زرتشتی شورا، از آنجا نشود. به یک معنا معتقدند حتی اگر این حکم بر مبنای مسائل شرعی گرفته شده باشد میتوان بر مبنای مصلحت جامعه آن رامسکوت گذاشت.
این مساله مربوط به امروز نیست. دقت کنید که شورای نگهبان در تاریخ ۱۳۹۶/۰۱/۲۶ یعنی قبل از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا؛ موضوع را هم برای آقای رئیسجمهور، هم برای رئیس مجلس و هم به روزنامه رسمی، ارسال کرده است. پس نظریه شورای نگهبان، پیش از انتخابات شوراها بوده است.
یک دیدگاه مصلحتاندیشی همواره در نظام ما حاکم بوده است که بارزترین نماد آن را شاید بتوان ایجاد مجمعی با همین عنوان و کارکرد دانست؛ آیا شورای نگهبان، با در نظر گرفتن مصلحت، حکمی در این زمینه صادر خواهد کرد؟
نمیدانم؛ در واقع صلاحیت ندارم تا در این زمینه اظهارنظر کنم. آنچه شورای نگهبان انجام داده، طبق قوانین موجود بوده است. صلاحیت و اختیار آن را هم داشته و قبل از انتخابات هم انجام داده است. نگاه شورای نگهبان، به یک انتخابات یا یک فرد خاص نبوده است و تنها تبصرهای از قانون را خلاف شرع اعلام کرده است. کما اینکه قبلا هم در خصوص قانون مجازات اسلامی چند موردی پیش آمده که برخی از مواد این قانون را بعد از گذشت چند سال، شورای نگهبان خلاف شرع اعلام کرده است و این امر، رویه است.
همزمان برای حل این مشکل، از جانب سران قوای مقننه و مجریه، اقداماتی در دست انجام است. بهطور مثال، رئیس قوه مجریه، کمیتهای را برای رسیدگی به این مشکل، مأمور کردهاند. تکلیف این کمیته چیست؟ آیا این مساله وجاهت قانونی دارد؟
من اصلا اظهارنظری در این زمینه ندارم؛ بالاخره مجلس شورای اسلامی و هر جای دیگری که اختیارات قانونی داشته باشند و ورود پیدا کنند، ما دخالتی در صلاحیت و اختیارات نهادهای دیگر نداریم. اگر طبق قانون است، عمل کنند.
شما این مشکل را بیشتر فقهی میدانید یا حقوقی؟
اصل این ماجرا، که ایراد شرعی است. مبانی شرعی آن بهجای خود؛ مبانی قانونی آن را هم که عرض کردم و آقایان فقهای شورای نگهبان به استناد این قوانین، این اختیار را دارند که اعلام نظر کنند و مجلس هم در جریان بوده است و این اصلاحیه برای سال ۱۳۷۹ است. آییننامه داخلی مجلس در آن سال اصلاح شده است و متعلق به امروز و دیروز نیست.
شما گفتهاید که سپنتا نیکنام میتواند نماینده مجلس شود. تفاوت عضویت فرد غیرمسلمان در مجلس شورای اسلامی با شورای اسلامی شهر در چیست؟
این اشتباهی است که غالب افرادی که انتقادی کردهاند، بیان میکنند و به اساس کار توجه نمیکنند. در بحث مجلس، قانون اساسی صراحتا سهمیهای را برای اقلیتها در نظر گرفته تا در مناطقی که جمعیت پیروان آن اقلیت مذهبی حضور دارند به نماینده خود رای دهند. برای مثال، کلیمیها به نماینده کلیمی، مسیحیها به نماینده مسیحی و زرتشتیان به نماینده زرتشتی رای بدهند. در آن مناطق، مسلمانان به مسیحیان رای نمیدهند. یا کلیمیان به مسلمان رای نمیدهند. ایراد شورای نگهبان هم به قانون مصوب مجلس همین بود که در مناطقی که اکثریت غالب مسلمان هستند، نماینده اقلیت نمیتواند حضور داشته باشند و اگر جمعیت غالب از اقلیت باشند، ایرادی ندارد.
برخی میگویند شورای نگهبان در موضوع سپنتا نیکنام عملا به انتخابات شوراها ورود کرده و خلاف قانون مرتکب شده است، نظر شما در این مورد چیست؟
شوراینگهبان هیچ ورودی به انتخابات شورا نکرده و باتوجه به اصل ۹۹ قانون اساسی، هیچ اصراری هم برای ورود به انتخابات شوراها ندارد. آنچه اتفاق افتاده مانند گذشته است که فقهای شورای نگهبان یک تبصره از یک قانون را خلاف شرع تشخیص دادهاند که این تبصره نیز مربوط به ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراهای شهر و روستاست و این اعلام نظر، مربوط به انتخابات شوراها تلقی شده است.
سوال این است که باتوجه به یک دور سابقه عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد چرا این بار عضویت وی تعلیق شده است؟
چون فرض اولیه این بوده است که اقلیتها در مناطقی که اکثریت جمعیت آنها همان اقلیت دینی باشند برای شوراها انتخاب میشوند، در گذشته به مساله ورود نشد اما در مرحله اجرای قانون عملا مشاهده شده که اقلیتها در منطقهای که اکثریت جمعیت آنها مسلمان است نامزد شوراها شده و بعضا انتخاب هم شدهاند. این امر مورد اعتراض واقع شده بود که آیا چنین برداشتی از تبصره یک ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها میشود؟ فقهای محترم شورای نگهبان در این رابطه اعلام کردند که اگر چنین برداشتی بشود، اطلاق تبصره ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها خلاف شرع است و در نظریه اعلامی تاکید هم کردهاند که انتخاب اقلیتها در شوراهای مناطقی که اکثریت جمعیت آنها مسلمان هستند خلاف شرع است.
این اعلام نظر مربوط به انتخابات شوراهای شهر و روستا بوده وگرنه اگر همین شخص محترم (سپنتا نیکنام) مطابق قانون اساسی نامزد اقلیتهای زرتشتی برای مجلس شورای اسلامی میشد، کاملا صحیح و بلامانع بود.