کد خبر: ۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳- 27 May 2007
در دیدار اعضای شورای‌ ایدئولوژی اسلامی پاکستان با آیت‌الله جنتی تأکید شد؛

ضرورت انطباق قوانین کشورهای اسلامی با قرآن و سنت

اعضای شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان با آیت‌الله جنتی دبیر شورای‌نگهبان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی شورای‌نگهبان، در این دیدار آیت‌الله جنتی با اشاره به ضرورت اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی به ویژه در برابر تهدیدات دشمنان تصریح کرد: جمهوری اسلامی مبنای سیاستهای خود را بر وحدت کشورهای اسلامی استوار کرده است. چرا که هر چه تفرقه داشته باشیم از اسلام و قرآن دور شده‌ایم.
دبیر شورای‌نگهبان ضمن اشاره به منافع کشورهای غربی از تشدید اختلافات در جوامع اسلامی گفت: دشمنان سعی کردند ما را از اسلام جدا کنند ما باید سعی کنیم به حکومت "الله" برگردیم بنابراین قوانین کشورهای اسلامی باید با اسلام منطبق باشد.
وی با تشریح روند تطبیق قوانین موضوعه با اسلام و راهکارهای صیانت از قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران در شورای‌نگهبان گفت: شبهه‌ای که دشمنان القاء کرده بودند این بود که اسلام امروز نمی‌تواند کشورها را اداره کند. بنابراین مسأله جدایی دین از سیاست را مطرح کردند. اما علمای بزرگ اسلام از جمله حضرت امام خمینی‌ (ره) تأکید کردند که اسلام برای همه شؤون زندگی احکام دارد و امکان ندارد دین از سیاست جدا باشد.
دبیر شورای‌نگهبان با تأکید بر مفتوح بودن باب اجتهاد یادآور شد: به نص پیامبر (ص) علما می‌توانند احکام اسلام را با مقتضیات زمان پیاده کنند.
وی ضمن استقبال از برگزاری چنین دیدارهایی، تشکیل محافلی از علمای اسلام برای تطبیق قوانین با فقه اسلامی را موجب استفاده از تجربیات اندیشمندان ارزیابی کرد و گفت: به ویژه فرق مذاهب اسلامی در مسائل بین‌المللی، سیاسی و ... می‌توانند با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. 


در این دیدار محمد خالد مسعود رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان نیز با برشمردن اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور پاکستان و ایران گفت: استعمار سعی کرد دو کشور را از هم دور کند. کشورهای غربی منافع خود را در تحکیم اختلاف کشورهای اسلامی و فرقه و مذاهب اسلامی می‌بینند.
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی به ما این سه نکته را یادآور شد که "قدرت اصلی ما در اسلام است"، "ما تا وحدت نداشته باشیم نمی‌توانیم با دشمنان اسلام مبارزه کنیم"، "بنابراین باید فراتر از توقعات فرقه‌ای به اشتراکات توجه کنیم".
رئیس شورای‌ ایدئولوژی اسلامی پاکستان ضمن تشریح جایگاه این شورا در نظام سیاسی کشورش گفت: این شورا در سال 1962 میلادی ایجاد شد و جایگاه آن مانند شورای‌نگهبان است. اما بیشتر نقش مشاوره‌‌ای برای حکومت پاکستان دارد.
وی افزود: یکی از وظایف این شورا بازنگری در قوانین است و قوانینی را که با اسلام مغایرت دارد را مشخص کرده و نظر خود را هم اعلام می‌کند.
وی گفت: از 1962 میلادی این شورا 30 هزار قانون را بازنگری کرده و طی 72 گزارش، نسبت این قوانین را با احکام اسلامی تشریح کرده است. از سال 2004 این شورا به این نتیجه رسیده که گزارش‌ها و توصیه‌های ارشادی خود را برای اصلاح قوانین و تطبیق آنها با احکام اسلامی به طور علنی، اعلام کند.
وی خواستار تبادل تجربیات شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان و شورای‌نگهبان شد و گفت: خوشحال می‌شویم که از مباحث شما در مسائل فقهی و حقوقی استفاده کنیم.
رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان با اشاره به اندیشه‌های شهید مطهری گفت: خوشبختانه علمای اسلامی در ایران هم با فلسفه غرب آشنا هستند و هم به میراث اسلامی احاطه دارند و به خوبی توانسته‌اند نحوه پیاده شدن احکام اسلامی را در دنیای مدرن تبیین کنند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد