کد خبر: ۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۵- 16 May 2007
آیت‌الله جنتی :

در انتشار اخبار باید منافع مردم و نظام درنظر گرفته شود

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه در انتشار اخبار باید منافع مردم و نظام درنظر گرفته شود، گفت:خبرگزاری جمهوری اسلامی، خبرگزاری نظام است و حتی به دولت‌ها و مجلس‌های مختلفی که سرکار می‌آیند، مربوط نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری ایرنا ، دبیر شورای نگهبان در جمع کارکنان این سازمان گفت : ممکن است یک دولت و مجلس با نظام فاصله داشته‌باشد ودر گذشته هم وجود داشته است ولی ایرنا نمی‌تواند بلندگوی آنان باشد بلکه باید بلندگوی نظام، ولی فقیه، قانون اساسی و پیام رسان شهدا باشدکه این‌بسیار حساس و مهم است.
آیت الله جنتی با اشاره به نقش تعیین‌کننده خبرگزاری ایرنا در رسیدن نظام به اهداف آن ، گفت: کار خبر رسانی بسیار حساس است و کاری نیست که با آن با تسامح برخورد کرد.
دبیر شورای نگهبان گفت : همانگونه که در جهان سازمان‌های خبری زیادی برای حفظ افکار و نظام خودشان نقش بی‌نظیری ایفا می‌کنند باید رسانه خبری ما هم در این زمینه تلاش کند.
آیت الله جنتی با بیان اینکه کار فرهنگی و اطلاع رسانی که در ایرنا انجام می‌شود،بسیار تعیین‌کننده است، افزود : اگر مردم درست تغذیه شوند، سلامت فکری آنان تامین می‌شود ولی اگر این تغذیه درست انجام نشود، کشور با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد.
دبیرشورای نگهبان اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی زیادی از سوی دشمنان در ایران انجام می‌شود تا نظام را از درون متلاشی کند و با تبلیغات خودشان تلاش می‌کنند فضا را مسموم نمایند.
وی با بیان اینکه مردم بسیار خوب و نجیبی داریم ، تصریح کرد: مردم ما تبلیغات دشمنان را نمی‌پذیرند ولی عده‌کمی از مردم گوش و زبانشان را به قلم وحرف دشمن می‌سپارند و هرمطلبی را که‌رسانه‌های خارجی بیان می‌کنند، می‌پذیرند و اخبار رسانه‌های داخلی را با شک و گمان می‌نگرند.
دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد : مردم برای نظام و کشور خون، جان و مال داده‌اند و مهم این است که‌ما بتوانیم حرف نظام را به گوش مردم در داخل و خارج کشور برسانیم.
آیت‌الله جنتی با بیان اینکه عقب‌ماندگی ما به‌خاطر این‌است که نتوانستیم اسلام را خوب معرفی کنیم ، گفت : دشمنان در مقابل با استفاده از ابزارهای گوناگون و ازجمله رسانه‌ها ، اسلام و به خصوص تشیع را بد معرفی کرده‌اند و برخی اتهاماتی را مطرح می‌کنند که در سالهای دور بدلیل عدم وجود ابزار و امکان مناسب در اختیار مسلمانان و شیعیان برطرف نشده است و اکنون آنها را تکرار می‌کنند. 
ایشان بابیان اینکه اکنون فضای خاص اطلاع رسانی در جهان حاکم است، افزود:
اسلام در گذشته بلندگویی نداشت و علما و فقهای شیعه نیز از طریق کتاب‌های خود به‌تنویر افکارعمومی می‌پرداختند ولی‌اکنون این‌وظیفه به‌عهده خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و مطبوعات کشور است.
دبیرشورای نگهبان دربخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:برای انتشار اخبار باید به نفع و ضرر آن و نیز میزان تاثیرگذاری آن در سطح جامعه توجه کرد.
وی افزود : برخی رسانه‌های مکتوب و مطبوعات ، خبری را خوب می‌دانند که برایشان مشتری زیادی بیاورد و آن را "تیتر" می‌کنند بدون اینکه نفع و ضرر آن را درنظر بگیرند و حال اینکه این از غلطهای بزرگ عالم است.
دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه در مواقعی که یک موضوع ، مساله روز کشور می‌شود ، باید تمام نیروها را برای آن بسیج کرد ، گفت : همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کردند ، سال ‪ ۱۳۸۶‬سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی است که این شعار بسیار مهم و حساب شده عنوان شده است.
آیت الله جنتی افزود:شرایط فعلی کشور به گونه‌ای است که ما نیاز حیاتی به اتحاد در داخل و انسجام اسلامی در سطح کشورهای مسلمان داریم.
وی با اشاره به توطئه دشمنان اسلام که تلاش دارند مردم کشورهای فلسطین، عراق، افغانستان و ایران را از داخل به جان یکدیگر بیاندازند، افزود: این سیاست کلی دشمن در شرایط فعلی در سطح منطقه است.
دبیرشورای نگهبان با بیان اینکه هرچه داریم باید خرج کنیم و سدی برای مقابله با جریانهای دشمن ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد:این از وظایف خبرگزاری جمهوری اسلامی و سایر رسانه‌های کشور است که با بهترین و بالاترین سرمایه گذاری برای این منظور اقدام کنند.
وی همچنین توجه رسانه‌ها را به صحت در انتشار اخبار جلب کرد و گفت : ممکن است خبری را دیگران نقل کنند ولی برای ما اطمینان آن حاصل نشده باشد و لذا باید از انتشار آن خودداری کرد و یا در آن خبر گفته شود که صحت آن تایید نشده است که با این کار اعتماد مردم و سایر رسانه‌ها جلب خواهد شد.
دبیر شورای نگهبان افزود: اگر خبری هم اشتباه‌منتشر شد باید فورا همان رسانه آن را اصلاح کند و به گونه‌ای نشود که شخص دیگری آن اشتباه را جبران کند.
وی در ادامه به استفاده از تجربیات دیگر رسانه‌های جهان اشاره کرد و اظهارداشت :اکنون مساله اطلاع‌رسانی مساله روز جهان است‌که برای آن هزینه‌های سنگین می‌کنند، بنابراین باید از تجارب و کارهای مثبت دیگران نیز استفاده کرد.
آیت الله جنتی در بخش دیگری از سخنانش به دوری کردن از نشر و فرهنگ غربی اشاره کرد و گفت : سال‌هاست که در هجمه فرهنگی غرب قرار داریم و در این شرایط نه‌تنها نباید کمکی به آن کرد بلکه باید با آن مبارزه نمود.
وی با اشاره به اینکه نباید پیشرفت‌های علمی را با فساد اخلاقی مخلوط کرد، افزود: باید چیزهایی که افکار انسانها راخراب می‌کند از کارهای علمی و دستاوردهای مثبت جدا شوند.
دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه باید تلاش شود تا غرب‌زدایی فرهنگی در کشور صورت گیرد، خاطرنشان کرد:ما باید بر روی فرهنگ قرآنی ، تشیع و اسلام که از جانب خدا و توسط بهترین و پاک‌ترین بندگان خدا نازل شده که همانا "فرهنگ انبیاء" است، کار بیشتر و جدی‌تری انجام دهیم.
وی " بی‌اعتمادی به خود " را ازجمله آسیب‌هایی دانست که ممکن است کشور باآن روبه‌رو شود.
آیت الله جنتی بخشی از بی‌اعتنایی به خود را میراث گذشتگان دانست و تصریح کرد: پیشرفت‌های چشمگیر غرب قابل‌انکار نیست ولی‌نباید اینگونه مطرح شود که کارهای آنان خوب و کارهای ما بد است.
وی خاطرنشان کرد: بهترین استعدادها متعلق به ایرانیان در داخل و خارج از کشور است و درهمین زمینه‌بسیاری از دانشمندان و پزشکان مطرح در کشورهای غربی ایرانی هستند.
آیت الله جنتی گفت : اکنون کشور با سرعت و جهش زیادی بدنبال دستیابی به علوم و فنون است و جوانان تحصیل کرده، انقلابی‌و متدین‌مسایل جدید و نوین روز را عرضه می‌کنند که بعضی از آنها گفته می‌شود و بعضی دیگر نیز صلاح به گفتن آنها نیست.
وی با اشاره به اینکه در سه دهه آینده از خیلی مراحل و گردنه‌ها عبور خواهیم کرد و دیگران باید نسبت به ایران حسرت بخورند،افزود: باید تلاش کرد تا زودتر به آن آینده رسید.
دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش گفت : برخی از جریان‌های ورشکسته سیاسی داخلی تلاش می‌کنند تا قدرتی را که تلاش می‌کند برای مردم خدمت و هرچه‌دارد برای آنان بذل کند در فضای عمومی کشور تضعیف کنند و زحمات آن را نادیده بگیرند.
وی وظیفه رسانه‌ها را در این شرایط خطیر دانست و گفت:رسانه‌ها باید به بهترین شکل روشنگری کنند و حقایق را به مردم بگویند.
آیت‌الله جنتی در پایان طبقه بندی اخبار و مسایل را مهم خواند و گفت : بعضی ازحقایق وجود دارند که گفتن آن باعث ناامیدی و یا مرعوب شدن مردم و نگرانی از آینده می‌شود و نظام هم برای جلوگیری از وقوع آن تلاش می‌کند که انتشار عام آن صحیح نیست و قرآن هم به این موضوع اشاره دارد که نباید این گونه اخبار را منتشر کرد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است