کد خبر: ۴۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷- 19 July 2017
همزمان با رونمایی از سامانه جامع نظرات؛

مراسم سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شد

مراسم سی و هفتمین سالروز تاسیس شورای نگهبان همزمان با رونمایی از دستاوردهای پژوهشکده این نهاد با سخنرانی حضرت آیت الله جنتی، آیت الله مدرسی یزدی و دکتر ره‌پیک، برگزار شد.

حضرت آیت الله جنتی: شورای نگهبان تحت تاثیر فشار‌ها قرار نمی گیرد

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولین سایر دستگاه‌ها و اعضا، مدیران و کارکنان شورای نگهبان در محل ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، حضرت آیت الله جنتی، با تسلیت فرارسیدن شهادت امام صادق(ع)، اظهار داشت: 37 سال از تأسیس شورای نگهبان گذشته است و در این مدت این نهاد به وظایف معین در قانون اساسی عمل کرده است.

وی با تأکید بر اینکه این شورا توانسته با آبرومندی مواضع خود را در خصوص شرع و قانون اساسی بدون تاثیرپذیری از جریانات سیاسی، اتخاذ کند، گفت: شورای نگهبان در خصوص قوانین دریافتی از مجلس و سایر اظهارنظرها هرگز مصلحت‌اندیشی نکرده و عینا مطابق قانون اقدام کرده است.

وی افزود: البته در بخش نظارت بر انتخابات همواره با مشکلات روبرو بوده‌ایم. ثبت‌نام‌ها بیش از حد انتظار است و توقعات از سوی برخی مقامات نیز وجود دارد.

دبیر شورای نگهبان با بیان این که برخی مقامات نظام بدون سوء‌نیت نسبت به تائید یا رد صلاحیت برخی افراد اصرار دارند، گفت: شورای نگهبان تحت تاثیر هیچ کدام از این سفارش‌ها و پافشاری‌ها قرار نمی گیرد که طبیعتا موجب بروز ناراحتی‌ و کدورت می‌شود اما ما مواضع خود را حفظ و فشارها را تحمل می‌کنیم.

 

حاکمیت رئیس‌جمهور هم به واسطه تنفیذ ولی امر است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به اصل 57 قانون اساسی که تصدی حکومت در در زمان غیبت را مختص ولی امر می‌داند، گفت: هم از نظر شرعی و هم طبق قانون اساسی؛ در نظام اسلامی همه باید زیر نظر ولی‌امر مسلمین کار کنند.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه برخی در گذشته نمی‌توانستند اصل مذکور را بپذیرند، ‌خاطرنشان کرد: این عده می‌گفتند ما باید حکومت کنیم و اگر کسی نظری داشت و ما نپسندیدیم، عمل نمی‌کنیم. این طبع انسان است که می‌خواهد همه قدرت را در دست خودش داشته باشد و همه تسلیم او باشند.

وی با اشاره به اینکه هنوز برای برخی جا نیفتاده که باید تسلیم نظر ولایت باشند، گفت: ممکن است نظر ولی فقیه را مصلحت ندانند اما باید آن را بپذیرند همانطور که در زمان ائمه معصومین هم وظیفه همین بود.

حضرت آیت‌الله جنتی در ادامه گفت: بعضی می‌گفتند در کشور نمی‌توان دو حکومت داشت و مقام ولایت باید نظر ما را تامین کند در حالی که در کشور یک حکومت داریم و ولی امر، حاکم است. اگر رئیس‌جمهور هم حاکمیت دارد به واسطه تنفیذ ولی امر است. از این رو او باید تابع ولایت باشد نه اینکه ولایت تابع او باشد.

وی خاطرنشان کرد: مثلا در اختلاف نظر درباره روابط‌مان با آمریکا چه باید بکنیم؟ آیا به همین شیوه‌ای که از زمان امام(ره) بود، عمل کنیم و آمریکا را دشمن بشناسیم و مشکلات و تحریم‌ها را تحمل کنیم یا باید طور دیگری عمل کرد؟

دبیر شورای نگهبان گفت: بعضی هم البته بدون سوء نیت می‌گفتند مصلحت کشور چنین نیست و برای رونق اقتصادی، مبارزه با فقر و تامین نیازها چاره‌ای نداریم که با آمریکا کنار آمده و از آنها کمک بگیریم. بین این دو نظریه چه باید کرد؟

حضرت آیت الله جنتی تصریح کرد: مقام معظم رهبری، منحصرا چاره رفع مشکلات را در اقتصاد مقاومتی می‌دانند چرا که اگر بخواهیم با دشمن کنار بیاییم آنها توقعات فراوانی از ما خواهند داشت و با توجه به اینکه مبانی و معنویات ما را قبول ندارند از ما خواهند خواست دست از مبانی خود بکشیم. از این رو نمی‌توانیم با آنها کنار بیاییم. رهبر معظم انقلاب به حمدالله تاکنون هوشیارانه عمل کرده‌اند و همه جا دشمن و دشمنی‌ها و راه مقابله با آن را شناخته و به موقع اقدام می کنند.

‌آیت‌الله جنتی با ذکر این نکته که برخی به عناوین گوناگون نمی‌خواهند مواضع انقلابی را بپذیرند، گفت: اگر می‌خواهیم انقلاب باقی بماند باید روی مبانی آن بایستیم البته در این راه با تحریم هم مواجه خواهیم شد اما مردم نشان دادند که پای انقلاب ایستاده‌اند.

وی افزود: ‌آیا مردمی که جوانان خود را تقدیم انقلاب کرده‌اند نمی‌توانند کمبودها را تحمل کنند؟ در حالی که مردم همان مردم زمان حضرت امام(ره)  هستند و مواضع‌شان تفاوتی نکرده است.

دبیر شورای نگهبان در پایان ابراز امیدواری کرد: شورای نگهبان بتواند از این به بعد مواضع خود را همچون گذشته حفظ و حق را رعایت کند همانگونه که امام راحل نیز از شورا می‌خواست که حق را رعایت کرده و از هیچ کسی نترسد.

 

تجلیل آیت الله مدرسی یزدی از مجمع مشورتی فقهی و پژوهشکده شورای نگهبان

در بخش دیگری از این مراسم، آیت الله مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، با اشاره به ضرورت تشکیل مرکز فقهی و پژوهشکده شورای نگهبان، اظهار داشت: برای اینکه کار سنگین شورای نگهبان به نحو احسن انجام شود و بالاترین اتقان را داشته باشد، مقام معظم رهبری و اعضای شورای نگهبان تشخیص دادند باید عقبه فکری داشته باشد.

وی اضافه کرد: وقتی قانون اساسی تصویب شد و شورای نگهبان تاسیس شد، مصوبات مجلس می توانست توسط شورای نگهبان بررسی شود اما در طول زمان و با گذشت زمان، نظرات مختلفی توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نطام مطرح شد، تسلط بر همه این موارد نیاز به یک عقبه هم از لحاظ فقهی و هم از لحاظ حقوقی داشت.

آیت الله مدرسی یزدی خاطرنشان کرد: گاهی لوایحی با 700 ماده به شورای نگهبان می آید، مگر می شود ظرف 20 روز به این موارد رسیدگی کرد؟! بحمدالله مرکز فقهی مشورتی در قم و پژوهشکده شورای نگهبان زیر نظر آقای ره‌پیک تشکیل شد.


عضو فقهای شورای نگهبان یادآور شد: ما گله بزرگی نسبت به دولت و مجلس درباره لوایح بودجه های سنواتی داریم، طوری بودجه های سنواتی را به شورای نگهبان ارائه کنید که وقت بررسی آن را در شورا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه عقبه های فکری شورای نگهبان با تیزفهمی‌ مقام معظم رهبری تشکیل شد که امیدوارم ادامه یابد، تاکید کرد: هر چه هم مجلس شورای اسلامی با اتقان بیشتر قوانین رو وضع کند و شورای نگهبان با دقت بیشتر آنها را بررسی کند، شایسته است؛ شورای نگهبان نقش بسیار زیادی دارد و در بیشتر نهادهای کشور تاثیر دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در تار و پود کشور تاثیر دارد، شورای نگهبان هم در قوه مجریه، هم قوه قضاییه و هم قوه مقننه تاثیر گذار است، فلذا هرچه برای تقویت شورای نگهبان تلاش کنیم برای کشور مفیدتر است.

 

رونمایی از دستاوردهای پژوهشکده شورای نگهبان

در حاشیه این مراسم از سامانه جامع نظرات شورای نگهبان و نیز کتاب‌های پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان توسط حضرت آیت‌الله جنتی و با حضور دکتر ره پیک رونمایی شد.

دکتر ره پیک، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به نقش مسائل علمی و پژوهشی در تصمیمات شورای نگهبان گفت: صرف نظر از جایگاه قانونی شورای نگهبان، نوع تصمیمات این شورا اقتضا می‌کند که کار کارشناسی و پژوهشی در تصمیمات شورای نگهبان موثر باشد.

وی افزود: تصمیمات شورای نگهبان متنوع است، در نظارت تقنینی خود بر همه موضوعات اقتصادی، اجتماعی سیاسی و... نظارت می‌کند، بخشی از نظارتها مربوط به موافقتنامه‌هاست و برخی از تصمیمات مربوط به پرونده‌هایی است که در دیوان عدالت مطرح است.

دکتر ره پیک گفت: شورای نگهبان در طول حیات خود حدود 5 هزار پرونده از این دست را بررسی کرده و در انتخابات هم بعد از انقلاب بیش از 40 هزار پرونده در مورد صلاحیت ها را مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تصمیمات شورای نگهبان غیر قابل تجدید نظر است، همه تصمیمات معطوف به امر راهبردی حفاظت از انقلاب و نظام است. این تصمیمات چون با محک قانون اساسی سنجیده می شود با حقوق اساسی مردم در ارتباط است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان تصریح کرد: ایجاد مرکز پژوهشی از لوازم تصمیم گیری شورای نگهبان است. ما قبل از هر جلسه ای، اظهارنظرهای کارشناسی را در اختیار اعضا قرار می دهیم.

وی متذکر شد: علاوه بر مرکز پژوهشی٬ مرکز فقهی نیز در شهر قم زیر نظر آیت الله مومن و آیت الله شب زنده دار اداره می شود.

دکتر ره پیک خاطرنشان کرد: پژوهشکده از ابتدای تشکیل تا امروز بیش از هزار گزارش تهیه کرده است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در انتها درباره سامانه جامع نظرات شورای نگهبان گفت: این سامانه شامل نظرات تفصیلی و مشورتی شورای نگهبان، نظرات مربوط به مصوبات مجلس، اساسنامه‌های دولتی، نظرات فقهی در پاسخ به استعلام دیوان عدالت، نظرات در پاسخ به استعلام اشخاص، نظرات فقهی در پاسخ به استعلام شرعی و تذکرات شورای نگهبان است. در این سامانه چند هزار پرونده رسیدگی شده در شورای نگهبان و ضمائم آن در دسترس قرار می گیرد.

دکتر ره پیک همچنین از اقدام پژوهشکده این شورا برای آماده‌سازی، ویرایش و مستندسازی سی هزار صفحه از مشروح مذاکرات اعضای شورای نگهبان در قالب چهل جلد کتاب خبر داد.

همچنین در بخش دیگری از مراسم رونمایی از 2 مجموعه کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به همراه نظرات تفسیری، مشورتی و ... شورای نگهبان مابین سال‌های 1359 و 1396 و نیز اصول قانون اساسی در پرتو نظرات شورای نگهبان در سال‌های 1359 تا 1394 رونمایی شد.

گفتنی است شخصیت‌هایی همچون آیت الله یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور؛ امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور، قشقاوی، معاون پارلمانی وزیر خارجه و کواکبیان، ذوالنور، تاجگردون، وکیلی، نقوی و کاتب، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از فقها و حقوقدانان شورای نگهبان از میهمانان حاضر در این مراسم بودند.



---------

توضیح و تصحیح درباره مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان

مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان در قم زیر نظر حضرت آیت الله مومن عضو فقیه شورای نگهبان و با حضور جمعی از فضلای حوزه علمیه فعالیت می‌کند.
گفتنی است در برخی از رسانه‌ها ضمن انعکاس خبر مراسم سی و هفتمین سالروز تاسیس شورای نگهبان، به اشتباه مدیریت آن مجمع زیر نظر یکی از مراجع عنوان شده بود که بدینوسیله تصحیح میگردد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود