به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر کدخدایی در یازدهمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد، اظهار کرد: در شکلگیری دولت به عنوان یک سازمان سیاسی نظرات مختلفی وجود دارد. مثلا «هگل» میگوید دولت یک هدف غایی و معیار حق و باطل است که مردم حق مقاومت در برابر آن را ندارند. همچنین برخی دیگر معتقدند دولت بر فرد برتری دارد و نمیگذارند چهره دولت در برابر مردم مخدوش شود اما اسلام نگاه متفاوتی نسبت به تشکیل دولت دارد و صرفا تشکیل دولت نمیتواند مقدس باشد و نباید حقوق شهروندان نادیده گرفته شود. همچنین هدف از تشکیل دولت در اسلام هدایت جامعه است که در مقدمه قانون اساسی گفته شده حکومت ابزار طبقاتی نیست، بلکه برای هدایت جامعه است و دولت و شهروندان نسبت به یکدیگر حقوقی دارند.
دکتر کدخدایی با اشاره به لزوم رعایت حقوق متقابل شهروندی تصریح کرد: اگر در چارچوب رعایت حقوق حرکت کنیم شاهد اصلاح کشور، ایجاد جامعهای شایسته، افزایش اعتبار و عزت ملی، جلوگیری از انحراف، ناامیدی بدخواهان و افزایش رشد و توسعه هستیم. همچنین همه این موارد در مقدمه و مستندات قانون اساسی وجود دارد و رابطه فرد و دولت رابطهای متقابل است.
دکتر کدخدایی با بیان این که اعتباربخشی به نقش مردم در آموزههای اسلامی اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: حضور مردم در اندیشههای اسلامی حضوری واقعی است و مردم موضوع اساسی نظام سیاسی در اندیشههای دینی هستند که نظام سیاسی را با هدایت رهبران الهی تشکیل میدهند و نقش موثر در جامعه دارند. نظام جمهوری اسلامی نظام نمونهای است که امام خمینی با هنر خود یک نظام مردمسالار دینی را ایجاد کرد.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به موضوع رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاستجمهوری گفت: اگر موضوعی شفاف نبود یا افراد غیر ذینفع از آن مطلع نبودند، به معنای این نیست که حقی تضییع شده اما اصل این موضوع که به دلیل قوانین و ساختار انتخاباتی موجود برخی امور نمیتواند شفاف باشد را قبول دارم.
وی با اشاره به این که عدم اعلام عمومی دلیل رد صلاحیت افراد به دلیل منع قانونی و شرعی آن است، ادامه داد: نسبت به مواردی که اشاره شد {رد صلاحیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و محمود احمدینژاد} دلیل رد صلاحیت را برای خود افراد توضیح دادهایم اما ممکن است فردی بگوید آن را قبول ندارم. در آنجا دیگر ما نمیتوانیم کاری کنیم اما در همه موارد مستندات و دلایلی وجود داشته که البته باید در قانونگذاری جدید شفافتر عمل شود و به شکل دیگری با بررسی صلاحیتها برخورد کنند تا ابهاماتی به وجود نیاید.
دکتر کدخدایی با اشاره به احتمال انتشار مشروح مباحث شورای نگهبان تصریح کرد: در حال حاضر مشروح مباحث و نظرات ما در رابطه با قوانین هم در سایت شورای نگهبان موجود است و هم چاپ شده و در دسترس همه قرار دارد اما نسبت به بحث انتخابات و رد صلاحیتها نسبت به افراد حرمت شرعی داریم اما تمامی جلسات شورای نگهبان ثبت و ضبط میشود و ممکن است روزی منتشر شود. در عین حال من موضوعی را مطرح کردم که میتوان فارغ از محتوای مباحث، رای هریک از اعضای شورا را اعلام کنیم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر رفتار دوگانه شورای نگهبان در ارسال تخلفات اتنخاباتی در انتخابات ۸۸ و ۹۶ عنوان کرد: هم در انتخابات ۸۸ و هم ۹۶ و همچنین در انتخاباتهای دیگر موارد تخلف را برای قوه قضائیه ارسال کردیم اما به دلیل آن ویژگیها و خصلتی که دعاوی انتخاباتی دارد در سالهای گذشته قوه قضائیه حساسیت کمتری بر روی آنها داشت اما این دور خوشبختانه قوه قضائیه در این مورد توجه خاصی کرد و با سرعت بیشتری به تخلفات انتخاباتی رسیدگی کرد.
سخنگوی شورای نگهبان کثرت داوطلبان انتخابات را رویهای دانست که از انتخابات دور هفتم مجلس شکل گرفت و بیان کرد: در آن دوره نهضت حضور حداکثری شکل گرفت تا شورای نگهبان را زمینگیر کنند و نکته دیگر این است که متاسفانه قوانین ما الزامات لازم در بحث حضور و ثبت نام در انتخابات را ندارد و باید قانون انتخابات اصلاح شود که بر این اساس سیاستهای انتخابات در چارچوب قانون جامع به زودی از طرف دولت به مجلس ابلاغ میشود.
وی یکی از دلایل دیگر این امر را عدم فعالیت احزاب در کشور عنوان کرد و افزود: در کشورهای دیگر احزاب به عنوان نهادهای پالایشگر بهترین افراد را برای انتخابات معرفی میکنند و این مساله از کثرت کاندیداها جلوگیری میکند اما در کشور ما هنوز احزاب به معنای اثرگذار در حوزه انتخابات ورود پیدا نکردهاند و فقط شورای نگهبان مسئولیت تایید صلاحیت افراد را بر عهده دارد.
وی اضافه کرد: دلیل دیگر مدرک تحصیلی افراد است. از یک سو ملاک انتخاب افراد بر اساس مدرک تحصیلی تغییر کرد و داشتن تحصیلات بالا شرط ثبتنام در انتخابات اعلام شد اما با توجه به شمار بالای افراد دارای تحصیلات عالیه در کشور به طور قطع ثبتنامشدگان در انتخابات نیز فراوان بودند.