کد خبر: ۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳- 17 July 2017
گفتگو با اعضای شورای نگهبان

۳۶ سال مرزبانی شرع و قانون

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: هماهنگی کاملی میان اعضای شورای نگهبان وجود دارد و از خودمان دغدغه داخلی نداریم؛ ما بر مواضع خود پافشاری می‌کنیم، از مواضعمان عدول نمی‌کنیم و تحت تاثیر تهدید‌ها و امثال آن قرار نمی‌گیریم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ بیست و ششم تیر، سالروز تاسیس شورای نگهبان است، به همین مناسبت نخستین بار به یک گروه خبری در جامعه رسانه‌ای کشور اجازه حضور در جلسه عمومی شورای نگهبان داده شد تا با جمعی از اعضای این شورا گپ و گفتی صمیمانه داشته باشد که در ادامه می‌خوانید:

 

آیت الله جنتی: شورای نگهبان تحت تاثیر فشار‌ها و تهدید‌ها قرار نمی‌گیرد

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: هماهنگی کاملی میان اعضای این شورا وجود دارد و از خودمان دغدغه داخلی نداریم؛ ما بر مواضع خود پافشاری می‌کنیم، از مواضعمان عدول نمی‌کنیم و تحت تاثیر تهدید‌ها و امثال آن قرار نمی‌گیریم.

آیت الله احمد جنتی در سالروز تاسیس شورای نگهبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: بعضی‌ها حرف‌هایی می‌زنند که ما این‌ها را تحمل می‌کنیم البته چاره‌ای نداریم باید تحمل کنیم و به آنان سلام می‌کنیم.

وی افزود: برخی نیز مطالبی می‌گویند که نمی‌دانیم تا چه حد دقت می‌کنند، آنان می‌خواهند همه مسائل شورای نگهبان را گردن من بیندازند در حالی که این شورا ۱۲ عضو دارد و بنده فقط یک عضو آن هستم.

آیت الله جنتی گفت: کسانی که درباره عملکرد ما حرف دارند گوش ما آماده شنیدن است، نامه بنویسند تا جواب بدهیم، حتی حاضریم به شکل حضوری با یکدیگر گفتگو کنیم، تلفنی هم می‌توانند مطالب را بیان کنند.

دبیر شورای نگهبان افزود: فردی اخیرا نامه‌ای نوشته بود که در یکی از نشریات دیدم، شورای نگهبان نظری داده بود که به ضرر این فرد تمام شده بود زیرا منافعی داشته و می‌خواسته در قانون تامین شود، اما شورای نگهبان آن را رد کرده بود.

وی اضافه کرد: این‌ها خیال کردند که شورای نگهبان منافع آنان را به خطر انداخته است و حمله به مرا آغاز کرده بودند و مدعی شدند که ما حقوق فراوانی می‌گیریم و با توجه به مسئولیت‌های مختلف بنده پرسیده بودند بابت هر یک از این سمت‌ها چقدر حقوق می‌گیرم حتی سوال کرده بودند که بابت جایگاه امام جمعه تهران چقدر دریافت می‌کنم.

آیت الله جنتی گفت: به این آقا می‌گویم که من فقط از یک جا حقوق می‌گیرم خیالتان راحت باشد.

وی با ابراز خرسندی از ایستادگی شورای نگهبان بر مواضع شرعی و قانونی اش ابراز امیدواری کرد که خداوند و مردم از ایستادگی و عملکرد این شورا رضایت داشته باشند.

فایل ویدیویی

 

آیت الله یزدی: شورای نگهبان به هیچ عنوان مصلحت اندیشی نمی‌کند

عضو فقیه شورای نگهبان تاکید کرد: بدون تردید این شورا به هیچ عنوان حق اینکه مصلحت اندیشی کند ندارد و باید طبق مقررات ثابت عمل کند.

آیت الله محمد یزدی در سالروز تاسیس شورای نگهبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با تبیین وظایف این شورا گفت: شورای نگهبان در بررسی طرح‌ها و لوایح باید مقررات را رعایت کند تا مصوبات مخالف شرع و قانون اساسی نباشد.

وی افزود: برخی ارجاعات نیز از طریق دیوان عالی کشور یا دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان می‌آید که باید با شرع و قانون اساسی تطبیق داده شود که مخالف آن نباشد.

آیت الله یزدی باردیگر تاکید کرد: مصلحت اندیشی مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام است که اگر مصوبه‌ای میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رفت و آمد مکرر کند و بخواهند که مصلحتی عمل شود، باید به این مجمع بروند و شورای نگهبان به هیچ عنوان مصلحت اندیشانه عمل نمی‌کند.

فایل ویدیویی

 

کدخدایی: شورای نگهبان بی هراس از هجمه‌ها به کارش ادامه می‌دهد

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: این شورا در چارچوب وظایفی که قانون اساسی برعهده اش گذاشته، فعال است و بدون هیچ هراسی از هجمه‌ها و تبلیغات سوء علیه این نهاد، به کارش ادامه می‌دهد.

عباسعلی کدخدایی در سالروز تاسیس شورای نگهبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تعامل فقها و حقوقدانان این شورا گفت: در قانون اساسی وظایفی برای همه اعضا تعیین شده است و آنان در چارچوب این وظایف تعامل بسیار خوبی دارند.

وی افزود: البته آنچه که اصطلاحا در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها به عنوان بحث‌های طلبگی و کارشناسی مطرح شده در شورای نگهبان همیشه داغ است.

کدخدایی گفت: بحث‌های مختلفی می‌شود، اما فقهای محترم با بزرگواری تحمل می‌کنند و عنایت دارند که اگر اعضای حقوقدان نظراتی را مطرح می‌کنند آن را بشنوند و درباره آن مباحثه می‌شود.

وی افزود: در نهایت آنچه تعیین کننده است رای گیری است که در پایان مباحثات و مذاکرات انجام می‌شود و نتیجه کار را روشن می‌کند.

فایل ویدیویی

 

آیت الله شب زنده دار: شورای نگهبان جلو نفوذی‌ها را می‌گیرد

عضو فقیه شورای نگهبان تصریح کرد: مسئله نفوذ بسیار پراهمیت است؛ دشمنان اسلام و انقلاب همت بر آن گماشته اند که به هر وجهی نفوذ کنند، اما دست شورای نگهبان از ابزارهایی که بتواند از جمهوریت، احکام اسلام و قوانین مملکت دفاع کند و جلو نفوذی‌ها را بگیرد خالی نیست.

آیت الله شب زنده دار در سالروز تاسیس شورای نگهبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: مراکز چهارگانه‌ای که در قانون برای ما تعیین شده است می‌توانند تشخیص دهند که آیا نفوذی وجود دارد یا خیر.

وی افزود: تحقیقات محلی شورای نگهبان نیز در این زمینه تاثیرگذار است و قانون هم در این باره وجود دارد.

آیت الله شب زنده دار تاکید کرد: علاوه بر اینها، حرف‌ها و استنباط هایی که اعضای شورای نگهبان از مجموع شواهد و قراین می‌توانند داشته باشند در حد امکان این توجه را می‌دهند که جلو نفوذی‌ها گرفته شود و با توکل به خدا چنین چیزی نخواهد بود.

وی همچنین با اشاره به نقش مهم شورای نگهبان در پاسداری از شرع و قوانین و آراء مردم گفت: استمرار انقلاب وابسته به جایی است که برای جلوگیری از ورود نامحرمان فیلتر است، چه در قوانین و چه در افرادی که خدای ناکرده نفوذی باشند.

فایل ویدیویی

 

آیت الله مومن: اعمال نظارت استصوابی از زمان حضرت امام (ره)

عضو فقیه شورای نگهبان تاکید کرد: طبق اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برعهده این شورا گذاشته شده است و آنچه همه اعضای شورای نگهبان از ابتدا از این اصل فهمیده اند و در زمان حضرت امام (ره) نیز بر آن تاکید شده این نظارت، استصوابی است.

آیت الله محمد مومن در سالروز تاسیس شورای نگهبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: نظارت استصوابی نظارتی است که انتخابات را ملاحظه کند تا اینکه کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود یا کسانی که می‌خواهند نماینده مجلس شوند شرایط لازم را داشته باشند و موانع قانونی نداشته باشند.

وی افزود: اگر شورای نگهبان تشخیص دهد افرادی که می‌خواهند در این جایگاه‌ها قرار گیرند شرایط لازم را ندارند رد صلاحیتشان می‌کند و وزارت کشور و دیگر دستگاه‌های قانونی ملزمند که به این تشخیص شورای نگهبان ترتیب اثر دهند.

آیت الله مومن تاکید کرد: نظارت استصوابی از ابتدا بوده است و تا آخر هم خواهد بود و محل کلام و شبهه‌ای در آن نیست.

فایل ویدیویی

 

علیزاده: نظارت استصوابی از ابتدای فعالیت شورای نگهبان عملا وجود داشت

عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: نظارت استصوابی از ابتدای فعالیت این شورا عملا وجود داشته یعنی همیشه بوده است و اینگونه نیست که پس از تفسیر شورای نگهبان به وجود آمده باشد.

علیزاده در سالروز تاسیس شورای نگهبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: نظارت استصوابی در اصل ۹۹ قانون اساسی آمده و مطلقا این نظارت برعهده این شورا گذاشته شده و مرجع دیگری برای آن تعیین نشده است.

وی افزود: در نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان هنوز وجود نداشت، اما در اولین انتخابات میان دوره‌ای مجلس، شورای نگهبان نظارت استصوابی را اعمال کرد و طبق آن برخی داوطلبانی که در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت نشده بودند با استناد به اصل ۹۹ قانون اساسی و طبق نظارت استصوابی رد صلاحیت شدند.

علیزاده گفت: آن زمان هنوز قانون نظارت هم تصویب نشده بود و شورای نگهبان با استناد به اصل ۹۹ قانون اساسی و اصل مربوط به سوگند نمایندگان، صلاحیت شماری از داوطلبان را رد کرد؛ پس اینگونه نیست که نظارت استصوابی پس از تصویب شورای نگهبان به وجود آمده باشد.

وی همچنین با بیان اینکه شورای نگهبان مظلوم واقع می‌شود تصریح کرد: علت این مظلومیت آن است که شورا وظایفی دارد که با اعمال آن در مقابل مصوبات بسیاری جا‌ها ایستادگی می‌کند، به نحوی که ممکن است فقها آن را خلاف شرع بدانند یا همه اعضا خلاف قانون اساسی و شاید کسانی که اینگونه مصوبات را تصویب می‌کنند به فکر مصالحی باشند و تصور می‌کنند که با تصمیمات شورا مصالحشان از بین می‌رود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: البته در جاهایی که مصلحت لازم است می‌توانند از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام کنند گرچه اعضای مجمع نیز هر مصوبه‌ای را تایید نمی‌کنند و ممکن است نظر شورای نگهبان تایید شود.

علیزاده رد صلاحیت داوطلبان انتخابات را از دیگر علل نارضایی از شورای نگهبان دانست و افزود: رد صلاحیت داوطلبان انتخابات اعم از ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، سبب تکدر خاطر و ناراحتی برخی از آنان می‌شود در حالی که طبق قانون اساسی بررسی، تشخیص و احرازصلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان است و باید شرایط لازم در داوطلبان اثبات شود، گرچه نمی‌خواهیم بگوییم افرادی که احرازصلاحیت نمی‌شوند ناصالحند.

وی گفت: بنابراین عمده کسانی که صلاحیتشان رد می‌شود ناراحت می‌شوند و تحمل چنین وضعی برای این افراد و خانواده هایشان مشکل می‌شود، اما باید به ما هم حق بدهند که طبق قانون وظایفی داریم که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین با تبیین وظایف مختلف این شورا افزود: در طول سال به اندازه‌ای که مجلس شورای اسلامی مصوبه دارد و دولت اساسنامه‌های مصوب را ارسال می‌کند، باید مجموعه مصوبات در شورای نگهبان بررسی شود.

علیزاده گفت: شورا به طور معمول در روزهای چهارشنبه و گاه پنجشنبه‌ها جلسه دارد و مواقعی که لازم باشد جلسات فوق العاده نیز برگزار می‌کند به ویژه برای مصوباتی مانند قانون برنامه یا بودجه که طولانی است و باید شورا سریع درباره آن‌ها اظهار نظر کند.

وی افزود: البته معمولا دولت‌ها لوایح مربوط به این قوانین را دیر به مجلس شورای اسلامی می‌دهند و مجلس نیز دیر آن را تصویب می‌کند، بنابراین برای آنکه کشور بی قانون نماند باید آن را زود بررسی کنیم.

علیزاده گفت: شورای نگهبان در طول سال جلسات متعددی دارد به نحوی که تعداد جلسات سالانه حتما کمتر از ۱۰۰ جلسه نیست، البته انتخابات موضوعی مهم در زمانی کوتاه است که شورای نگهبان در فصل انتخابات همه روزه تشکیل جلسه می‌دهد.

فایل ویدیویی

 

آیت الله مدرسی یزدی: اعضای شورای نگهبان هیچگاه سلایق فردی شان را اعمال نمی‌کنند

عضو فقیه شورای نگهبان تاکید کرد: اعضای این شورا هیچ گاه سلایق خاص فردی را بر وظایفی که در این نهاد دارند اعمال نمی‌کنند.

آیت الله مدرسی یزدی در سالروز تاسیس شورای نگهبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره اینکه آیا اعضای این شورا از یک جناح سیاسی اند، گفت: اعضای این شورا اعم از فقها و حقوقدانان معیارهای قانونی و شرعی دارند که پایبند آن هستند و باید باشند.

وی افزود: ممکن است اعضا سلایق خاصی نیز داشته باشند که آن سلایق اگر عین قانون باشد که قانونی است و اگر غیرقانونی باشد اعمال نمی‌کنند و حق اعمال هم ندارند.

آیت الله مدرسی یزدی تاکید کرد: همه اعضا باید به معیارهای قانونی اعم از قانون اساسی، قانون عادی و معیارهای شرعی پایبند باشند که تا توان دارند پایبند هستند و فکر نمی‌کنم کسی از آنان حاضر باشد یا حتی در فکرش مطرح باشد که بدون معیار و براساس ملاک و سلیقه‌های شخصی تصمیماتی اتخاذ کند.

وی افزود: شورای نگهبان به طور یکپارچه تا توان دارد در پی اجرای قانون اعم از قانون اساسی، قانون عادی و شرع است و هیچ گاه بدون حجت شرعی و قانونی کاری و عملی را رد یا تصویب نمی‌کند یا صلاحیتی پذیرفته یا رد نمی‌شود.

این عضو شورای نگهبان همچنین حفظ نظام اسلامی از نظر جمهوریت و اسلامیت را منوط به موجودیت این شورا دانست و تصریح کرد: اگر این شورا نبود ظاهرا خبری از جمهوری اسلامی هم نبود.

فایل ویدیویی

 

اسماعیلی: بود و نبود نظام، متناسب با بود و نبود شورای نگهبان است

عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای نگهبان، بود و نبود نظام جمهوری اسلامی متناسب با بود و نبود این شوراست.

اسماعیلی در سالروز تأسیس شورای نگهبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: بر این اساس، قوت و ضعف نظام نیز در گرو قوت و ضعف شورای نگهبان است نهادی که برای پاسداری از شرع و قانون اساسی ایجاد شده است.

وی گفت: اگر قرار باشد تمام آمال و آرزوهای مردم را در طول تاریخ خلاصه کنیم چیزی جز شرع و قانون اساسی نیست.

اسماعیلی افزود: گاهی می‌شنویم که شورای نگهبان پاسدار اسلامیت نظام تلقی می‌شود که حرف درستی است، اما پاسدار جمهوریت نظام هم هست و باید باشد یعنی جمهوری اسلامی متشکل از دو جزء جداگانه که با هم مونتاژ شده باشد نیست، جمهوریت در متن اسلامیت این نظام است و اگر نهادی و مقامی باید پاسدار اسلامیت نظام باشد، طبعا پاسدار جمهوریت هم هست.

عضو شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان تلاشش این بوده و باید هم باشد و از خداوند تبارک و تعالی می‌خواهیم کمک کند تا وظیفه مان را در قبال مردم و منافع ملی به درستی انجام دهیم.

فایل ویدیویی

 

سوادکوهی: بدون شورای نگهبان، حکومت پلیسی شکل می‌گرفت

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: نظام هایی که به شکل پارلمانی اداره می‌شوند بدون تردید پذیرفته اند که از اعمال دولتی و حاکمیتی مراقبت و بر تصویب قوانین نظارت شود.

سام سوادکوهی در سالروز تاسیس شورای نگهبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما تصریح کرد: در ایران نیز غیر از این نبوده است و به همین اعتبار اگر غیر از این می‌بود حکومتی پلیسی شکل می‌گرفت.

وی گفت: شورای نگهبان، وظایفی را که قانون اساسی بر عهده اش گذاشته است به خوبی انجام داده است و کارش را مستقل انجام می‌دهد.

سوادکوهی همچنین، عملکرد پژوهشکده حقوقی شورای نگهبان در تهران و مجمع مشورتی فقهی این شورا در قم را مطلوب دانست و افزود: البته این مراکز با ارائه دیدگاه‌های لازم در حوزه مسائل فقهی و حقوقی، امکانات لازم را برای این شورا فراهم کرده اند، اما نیاز به امکانات تکمیلی هم هست تا اعضا درباره موضوعات مختلف بتوانند با کابینه مطالعاتی و پژوهشی مستقل، کار‌ها را به خوبی و با دقت بیشتر به انجام برسانند.

فایل ویدیویی

 

ره پیک: شورای نگهبان بقای ارزش‌های اساسی نظام را تضمین می‌کند

معاون اجرایی شورای نگهبان، این شورا را تضمین کننده ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران دانست.

سیامک ره پیک در سالروز تاسیس شورای نگهبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: این شورا، نهادی مهم و موثر در نظام جمهوری اسلامی ایران است هم در رسیدگی به مصوبات مجلس شورای اسلامی و هم در موضوع انتخابات که به عنوان ناظری موثر و عالی عمل می‌کند.

وی افزود: فعالیت‌های شورای نگهبان در این چند دهه روشن است و نقشی که این شورا ایفا کرده در سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری تبیین شده است.

ره پیک گفت: نوع نظارت شورای نگهبان، چارچوب‌های اصلی و بقای ارزش‌های اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران را تضمین می‌کند.

فایل ویدیویی

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد