کد خبر: ۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲- 06 July 2017
دکتر کدخدایی:

شاخص‌های حقوق بشر آمریکایی مغایر با اسناد بین المللی است

سخنگوی شورای نگهبان در اختتامیه جشنواره حقوق بشر آمریکایی گفت: شاخص‌های حقوق بشر آمریکایی مغایر با اسناد بین المللی است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، دکترعباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در مراسم آئین اختتامیه دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی که عصر چهارشنبه 14 تیرماه در حوزه هنری برگزار شد؛ با بیان این که این گونه همایش ها از جهت علمی تبیین کننده واقعیت‌های استکبار جهانی است، عنوان کرد: غربی‌ها مدعی هستند حقوق بشر خاستگاه غربی دارد و نقش دیگران را در آن نفی می کنند. در اینجا ما خیلی مخالفتی با ادعای آن‌ها نداریم و دفاع از مبانی اصیل اسلام و انقلاب خود را برای خودمان نگه می داریم و تنها می خواهیم در چهارچوب ادعای غربی ها حرکت کنیم و ببینیم که چیزی که به عنوان شاخص‌های حقوق بشر به جامعه جهانی مطرح می‌کنند چیست.
وی افزود: مهمترین و روشن‌ترین تاریخی که غربی ها برای لمس حقوق بشر به آن استناد می کنند اعلامیه حقوق بشر در سال 1948 است و پس از آن هم اسناد 1966 است. بعد از آن هم اسناد دیگری است که مطرح شده است. تاریخ را که ورق می زنیم شاهدیم که وضعیت آمریکا، نشان می دهد آن‌ها بیش از آن که مدافع حقوق بشر باشند، مدافع توسعه‌طلبی، خشونت و سرکوب جنبش‌های آزادی خواه بوده‌اند.
دکتر کدخدایی همچنین گفت: در جنگ ویتنام نیز آمریکایی ها به قدری خشونت و سرکوب داشتند که در خود جامعه آمریکا هم دو دستگی و تفرقه ایجاد شد. اگر بخواهیم تاریخ آمریکا را ارزیابی کنیم و شاخص مهمی را برای روابط خارجی آن ها در نظر بگیریم، به جنگ ویتنام و فجایع زیادی که ایجاد کردند می رسیم. همچنین در دهه 70 میلادی ، فضای جامعه جهانی تغییر کرد و کارتر مدعی حقوق بشر شد. در مقطع دیگر تاریخی می رسیم اوایل سال های 2000 و حملات یازده سپتامبر و پس از آن فجایعی که به بهانه این اتفاق رخ داد.


عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که باید دید حقوق بشری که آمریکا مدعی آن است چه ویژگی‌هایی دارد، عنوان کرد: نخستین ویژگی حقوق بشر آمریکایی تبعیض آمیز بودن روش‌های آمریکا است. بر خلاف پاراگراف دوم ماده 2 از اعلامیه حقوق بشر که هر گونه تبعیض را نفی می کند؛ آمریکایی ها در اعمال حقوق بشر، روش های تبعیض آمیز را به کار می‌گیرند. مواضع آمریکا در یمن و بحرین و سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم در این گونه کشورها از جمله دلایل این رویکرد است. رفتاری که با گروه های تروریستی دارند و در تشخیص و تمیز این گروه ها ورود می‌کند از دیگر نشانه‌های تبعیض آمیز بودن رفتار آمریکایی‌ها در حقوق بشر است.
وی خاطرنشان کرد: فقدان عنصر عدالت و برابری دومین شاخصی است که حقوق بشر آمریکایی دارد. رفتار آمریکا را در خصوص اقدامات جامعه جهانی برای تامین عدالت باید مورد توجه قرار دهیم. به طور مثال دیوان کیفری بین المللی تاسیس شد و آمریکایی ها نخستین کشوری بودند که مخالفت کردند و عضو این دیوان نشدند. اگر قرار است که مرجع بین المللی برای تامین عدالت کیفری شکل بگیرد، چرا آمریکایی‌ها هراسان هستند. همچنین آمریکایی‌ها عضو کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان نشدند. این مجامع را کشورهای اسلامی ایجاد نکرده اند که آمریکایی ها با آن مخالفت می کنند و در خود غرب راه اندازی شده است.
دکتر کدخدایی با بیان این که شاخص سوم در بحث حقوق بشر آمریکایی، توسط به زور توسط این کشور است، گفت: آمریکایی ها در هر جایی از قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی خود استفاده می‌کنند و آنچه را که خود می‌پسندند تحت عنوان حقوق بشر به کشورهای دیگر تحمیل می کنند. پس از ماجرای یازده سپتامبر، آمریکایی ها منتظر نماندند که به محکمه و سازمان بین المللی بروند و بر اساس معیارهای بین المللی که خود تصویب کرده‌اند، حقشان را بگیرند؛ بلکه بلافاصله مردم بی‌گناه افغانستان را به خاک و خون کشیدند. مردم مظلوم افغانستان را به زندان‌های گوانتانامو بردند و بدترین شکنجه‌ها را بر آن‌ها روا داشتند.
وی تاکید کرد: بی توجهی آمریکایی ها به توصیه ها و تذکرات سازمان‌ها و نهادهای بین المللی از دیگر موارد حقوق بشر در این کشور است. این سازمان ها تا زمانی مورد تایید هستند که منافع آمریکا را تامین کنند و در دهه 70 و چند سال اخیر برخوردهای آمریکا با سازمان یونسکو و حتی سازمان ملل دیده‌ایم که از ابزار تحریم و عدم پرداخت حق عضویت استفاده می‌کند و از اجرایی کردن توصیه های سازمان ها سر باز می‌زند. حقوق بشر آمریکایی با ترسیم مسیر خاص که توسعه طلبی و تحمیل مواضع این کشور به دیگر کشورها است، شکل گرفته است. مراجع بین المللی هم تنها تا زمانی که در راستای تامین منافع آمریکا باشند مورد تایید این کشور قرار می‌گیرند.
عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: شاخص‌های حقوق بشر آمریکایی غیر از چیزی است که در اسناد بین المللی تدوین شده است. یکی از شعارهای اسناد بین المللی حقوق بشر غربی، جایگزینی انسانیت به جای ملیت بود. اما در اجرا این را نمی بینیم. آمریکایی ها نشان داده‌اند که انسانیت و انسان برایشان ارزشی نداشته و ندارد. در دستوری که ترامپ برای منع ورود اتباع کشورهای مسلمان صادر کرد نقض اهمیت انسانیت است. این به نوعی تبعیض نژادی و آپارتاید است و آمریکا رسما اعلام می‌کند که کشور من برتر از دیگر کشورها است و مردم من برتر از مردم دیگر کشورها است.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی