کد خبر: ۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳- 01 June 2017
دکتر کدخدایی در گفتگوی ویژه خبری:

تایید صحت انتخابات میان دوره ای مجلس از سوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا صحت انتخابات میان دوره ای مجلس را تایید و به وزارت کشور اعلام کرده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی با حضور در گفتگوی ویژه خبری 10خرداد شبکه دو سیما به تشریح جزئیات تایید نهایی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم پرداخت.
وی در ابتدای این برنامه از تائید صحت انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه توسط شورای نگهبان خبر داد و گفت: تایید صحت این انتخابات به وزارت کشور نیز اعلام شده است.
دکتر کدخدایی در خصوص روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و میزان شکایات و تخلفات صورت گرفته در این انتخابات نیز بیان داشت: با توجه به گستردگی انتخابات در اقصی نقاط کشور و برگزاری هم زمان سه انتخابات، طبیعتا انتخاباتی با این گستردگی نمی تواند بدون هیچ گونه تخلفی باشد.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در این دوره از انتخابات نیز ما شاهد تخلفات در دوره تبلیغات نامزدها و روز رای گیری بودیم و از آنجا که حساسیت ها زیاد است گزارش های متعددی نیز برای ما ارسال شده است اما از آن طرف هم نباید فراموش کنیم که انتخاباتی که مردم در آن حضور پیدا می کنند و توسط خود آن ها اجرا می شود و نظارت نیز توسط خود آن ها صورت می گیرد طبیعتا ممکن است با اشکالاتی مواجه شود.
دکتر کدخدایی با اشاره به اینکه مهم این است که با این تخلفات چگونه برخورد می شود، اظهار داشت: تا آنجا که امکان پذیر است باید با تخلفات خصوصا تخلفات در روز رای گیری برخورد شود و به حکم قانون در صورت نیاز به قوه قضاییه نیز گزارش آن ارسال گردد.
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه در این دوره از انتخابات تفاوتی از جهت جنس تخلفات را شاهد نبودیم گفت: تخلفات همان تخلفاتی است که در گذشته هم اتفاق افتاده است اما به هرحال گستردگی و تنوع تخلفات را هم داشتیم.
وی در تشریح جزئیات تخلفات صورت گرفته نیز بیان داشت: کمبود تعرفه، تاخیر در شروع رای گیری، اخلال در روند رای گیری به دلیل توقف یا کندی دستگاه احراز هویت، عدم صدور کارت نماینده نامزدها، عدم رعایت بی طرفی در آگهی نمودن اسامی نامزدها، تعطیلی زود هنگام شعب، تبلیغ به نفع نامزدها، استفاده امکانات دولتی، جانبداری و دخالت برخی مقامات در امر انتخابات، تطمیع، تهدید، خرید و فروش آرا، مخدوش بودن تعرفه ها در برخی صندوقها ( بدون مهر بودن تعرفه ها، عدم درج مشخصات رای دهنده و یا فقدان اثر انگشت و....) و ممانعت از حضور نماینده نامزدها در شعب و .... از جمله گزارش ها و شکایات نامزدهای ریاست جمهوری برای شورای نگهبان بوده است.

دکتر کدخدایی تصریح کرد: دو نوع تخلف را در قانون تحت عنوان جرایم و تخلفات انتخاباتی داریم ؛ یک نوع تخلف که هم عنوان تخلف شناخته می شود و هم بر سرنوشت انتخابات موثر است و نوع دوم تخلفات نیز تخلفاتی است که عنوان تخلف و جرم را دارد ولی بر سرنوشت انتخابات تاثیر گذار نیست.
وی ادامه داد: اگر صندوق و یا صندوق های یک شعبه با تبانی پر شده باشد و تعرفه ها در آن انداخته شود و این امر برای شورای نگهبان احراز شود، جرمی است که مجازات دارد و مرتکبین به قوه قضایه معرفی خواهند شد. علاوه بر این که آرا صندوق یا حوزه انتخابیه که تخلف در آن صورت گرفته ابطال خواهد شد و ابطال آرا نیز از اختیارات شورای نگهبان است.
دکتر کدخدایی افزود: اما اگر در روز رای گیری متوجه شویم که چنین کاری در حال انجام است و برای ما محرز شود ، دستور توقف و یا ابطال آرا در آن حوزه انتخابیه را صادر خواهیم کرد که در این دور از انتخابات ریاست جمهوری و در روز رای گیری ما بحث توقف انتخابات را نداشتیم.
سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: اگر برای ما محرز شود حتی یک رای باطله است باید آن را از اعداد تعرفه های صحیح کنار بگذاریم.
وی خاطر نشان ساخت: پس از آن که شکایات و تخلفات در عین دوره از انتخابات دسته بندی و در شورای نگهبان قرائت شد نهایتا نظر اعضای شورا بود که تخلفات صورت گرفته تخلفاتی نبوده که بر سرنوشت انتخابات موثر باشد ولی چون نفس تخلف و جرم صورت گرفته بود گزارش های آن برای رسیدگی بعدی به قوه قضاییه ارجاع شده است.
دکتر کدخدایی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه گزارش تخلفات را به قوه قضاییه ارسال کرده ایم و به طوری که سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور امروز مصاحبه ای داشتند و آمار ها و ارقام را اعلام کردند گفت: پرونده تغییر در سرنوشت انتخابات بسته شده است و تغییری درنتیجه و سرنوشت انتخابات نداریم.
وی با بیان اینکه کسانی که در انتخابات تخلف کردند ، در صورت احراز تخلف در قوه قضاییه به مجازات خواهند رسید اظهار داشت: گزارشات در همه ادوار نسبت به مقامات اجرایی و دولتی بوده است.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه بیش از41 میلیون تعرفه در جریان بود ادامه داد: در روز انتخابات با حرکت خوب مردم مواجه شدیم و مردم حضور گسترده ای در امر انتخابات داشتند، لذا آمار 5 میلیون تعرفه بدون مهر خنده دار است ، مجموع تعرفه های بدون مهر حدود 12 هزار بوده است که در برابر 41 میلیون بود، این مسئله در همه ادوار این گونه است.
دکتر کدخدایی تصریح کرد: 5 میلیون تعرفه بدون مهر به این معنی است که عوامل اجرایی ، نظارتی و امنیتی بر سر صندوق های رای نبوده اند که خنده دار است، وقتی شمارش آراء شروع می شود آمار مخدوش جدا می شود و لذا اگر احراز شود که کسی با سوء نیت این کار را انجام داده تخلف کرده است و باید به قوه قضائیه معرفی شود.
وی با اشاره به اینکه مخدوش بودن تعرفه ها آنقدر گسترده نبود که بر روی سرنوشت انتخابات موثر بوده باشد خاطرنشان کرد: قانون الزامی بودن حضور نمایندگان نامزدها بر سر صندوق ها مربوط به اواخر دهه 70 است، ممکن است نامزد ها افرادی را برسر صندوق خاصی بگذارند که آموزش ندیده باشند و یا به دلیل خستگی محل مورد نظر را ترک کرده باشند و یا گاهی اوقات ممکن است مسولین اجرایی و نظارتی تخلف کنند و منجر به این شود که نماینده مربوطه نتواند بر سر صندوق رای حاضر شود ، لذا ما پیگیر مسائل در روز انتخابات بودیم و به بررسی تخلفات پرداختیم.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اگر نظام ثبت نام رای دهندگان را داشته باشیم مباحثی از جمله تخلف آرا ، بی نظمی در صف ها و غیره برطرف می شود گفت: با یک اقدام می توان چند اشکال را در نظام انتخابات برطرف کرد که سبب روان شدن انتخابات می شود ، احراز هویت زمان بر بود و سبب ایجاد صف های طولانی شده بود لذا اگر احزار هویت از طریق سیستم های خاص انجام می شد دیگر این مشکلات وجود نداشت، در صورتی که رای دهندگان را ثبت نام می کنیم به آن می گوییم که فلان ساعت و در فلان شعبه حضور داشته باشد.
دکتر کدخدایی با اشاره به اینکه توزیع منطقی را می توان از قبل برای صندوق ها داشته باشیم این در حالی است که غالب کشورها این گونه عمل می کنند اما متاسفانه ما فرصت را از دست داده ایم و امیدواریم این مسئله به سرانجام برسد ادامه داد: غالب مسولان درجه اول کشورمشکلات قوانین انتخابات را لمس کرده اند، امیدوارم این اقدام زود فروکش نکند.
وی با بیان اینکه دولت اعلام کرد که در کمیسیون ها لایحه جامع انتخابات را بررسی کنند افزود: مجلس نیز آماده بررسی تغییر در قوانین انتخابات است، با اصلاح روند ثبت نام از رای دهندگان بسیاری از مشکلات نظام انتخابات رفع خواهد شد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات