کد خبر: ۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷- 19 May 2017
دکتر کدخدایی:

تاکنون مشکل خاصی در انتخابات خارج از کشور نداشتیم

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: تاکنون مشکل خاصی در نظارت بر انتخابات خارج از کشور نبوده است و هیات نظارت بر انتخابات خارج از کشور فعال است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان دکتر کدخدایی روز جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به مشارکت هموطنان در خارج از کشور و نظارت شورای نگهبان بر این شعب افزود: مقدمات انتخابات بیش از حدود ١٠٠ کشور محیا شد که هموطنان ما در آن کشور ها بتوانند رای بدهند.
وی با بیان اینکه بیش از ٣٠٠ شعبه در این کشورها فعالیت دارند، ادامه داد: مقدمات باقی کشورها که در آن ها جمعیت قابل توجهی ایرانی داریم، فراهم شده است.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: کشور نیوزلند به دلیل تفاوت افقی که داشت، نخستین کشوری بود که حتی پیش از ایران اخذ رای را آغاز کرد. مشکل خاصی در نظارت خارج از کشور نبوده، چرا که ما هیات نظارت بر انتخابات خارج از کشور هم داریم.
دکتر کدخدایی اضافه کرد: چند گزارشی به دست ما رسیده که نشان می دهد که روند خوب بوده، مشارکت نسبت به جمعیت هموطنان در خارج از کشور خوب بوده و مشکل خاصی هم گزارش نشده است.
وی درباره سرنوشت آرای سفید نیز اظهار داشت: قانون انتخابات در بحث آرا، یک تفکیک سه گانه دارد، آرای صحیح، آرای باطله ماخوذه و آراء باطله غیر ماخوذه. آرای صحیح رایی است که در صندوق می رود و شمارش می شود.
سخنگوی ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ادامه داد: آرای باطله ماخوذه آرایی مانند آرای سفید است، شما مشارکت کرده اید ولی برای نامزدی محسوب نمی شود ولی جزو آرایی است که در جمع مشارکت محسوب می شود و تعیین کننده است.
وی تصریح کرد: آرای باطله غیر ماخوذه آرایی است که هم خود رای باطل است و هم جزو آن آرای مشارکت محسوب نمی شود مانند آرایی که از طریق خرید و فروش، آرای تکراری و امثالهم ایجاد می شود.
سخنگوی شورای نگهبان درباره امکان جابه جایی آرا هم گفت: ما ناظران را آموزش دادیم و دوستان در هیات های اجرایی موظف هستند تا مردم را راهنمایی کنند تا حتی المقدور اشتباهی صورت نگیرد ولی ممکن است فردی اشتباها رایی را در صندوق دیگر بیندازد؛ چون در پایان، آرا شمارش و قرائت می شود، این گونه آرا به عنوان جایگاه اصلی خود محسوب می شود.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد