کد خبر: ۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳- 17 May 2017
دکتر کدخدایی در گفتگو با خبرنگاران داخلی و خارجی:

امیدوارم انتخاباتی سالم، پرشور و گسترده داشته باشیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: درباره اینکه انتخابات دو و یا یک مرحله‌ای باشد، پیش‌بینی نمی‌کنم. از دوستان در وزارت کشور هم می‌خواهیم که اینگونه موارد را با حدس و گمان مطرح نکنند. امیدوارم انتخاباتی سالم، پرشور و گسترده داشته باشیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد؛ با بیان اینکه انتظار است، خبرنگاران خارجی گام‌های مهم مردم ایران در انتخابات را به نحو احسن منعکس کنند؛ اظهار داشت: شورای نگهبان به‌عنوان تنها نهاد نظارتی انتخابات وظیفه دارد در بعد نظارت، امانت‌دار باشد و از حق‌الناس پاسداری کند.
وی با اشاره به اقداماتی که شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات انجام داده است، افزود: نظارت برتعرفه‌ها و چاپ آنها کار بسیار حساسی است که از سوی شورای نگهبان انجام شده است.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بر سر صندوق‌ها بین 3 تا 5 ناظر داریم، اظهار داشت: برای ایجاد اطمینان مردم، کاندیدا و طرفداران‌شان، قانونگذار پیش‌بینی‌ها و شورای نگهبان هم راهکارهایی داشته است که از جمله آن حضور نمایندگان نامزدها بر سر صندوق‌ها است.
وی ادامه داد: علاوه بر آن چند دوره است که از نمایندگان کاندیداها دعوت می‌کنیم تا با حضور در شورای نگهبان از نزدیک بر روند کار ما نظارت داشته باشند. مقدمات برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم شده و در بیش از 100 کشور انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار می‌شود.


سخنگوی شورای نگهبان درباره سوالی درباره نظارت ناظران خارجی بر انتخابات اعلام کرد: نظارت بر انتخابات ازسوی نهادی بین‌المللی امری توافقی است که معمولاً در کشورهایی که مشکلاتی دارند، اتفاق می‌افتد اما از آن‌جا که انتخابات ایران کاملاً مردمی است و ازسوی مردم برگزار می‌شود، ضرورتی ندارد. البته ما ابایی از این مسئله نداریم و می‌توانیم حتی تجربیات خود را در اختیار دیگر کشورها هم قرار دهیم.
دکتر کدخدایی اضافه کرد: با مروری بر قانون متوجه می‌شویم هیئت‌های اجرایی و نظارت از بین مردم انتخاب می‌شوند بنابراین به جرات می‌توانیم اعلام کنیم انتخابات در ایران مردمی بوده و توسط مردم برگزار می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: آنچه برای مهم است امنیت سلامت انتخابات است که به عزت ملت منتج می‌شود. انتقال اخبار صحیح منجر به مشارکت زیاد مردم شود و شاهد حضور گسترده مردم باشیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات امروز وزیر کشور پیرامون اعلام یک‌باره نتیجه انتخابات، گفت: پیشنهاد ما این است که گزارش‌ها و نتایج شمارش آراء به تدریج برای مردم اعلام شود.
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: اگرچه اعلام اولیه نتایج شمارش آراء بر عهده وزیر کشور است، اما پیشنهاد ما این است و سعی می‌کنیم رایزنی‌هایی با وزارت کشور در این باره صورت گیرد تا همین اتفاق هم بیافتد.


وی در پاسخ به سوالی درباره عدم احراز صلاحیت یکی از افراد، گفت: بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان براساس سوابق افراد است و نهایتا براساس آرای اعضای شورای نگهبان اعلام نتیجه می‌شود، ایشان هم آرای لازم را نداشت و نظر اعضاء موافق با تایید صلاحیت ایشان نبود.
دکتر کدخدایی درباره حضور نمایندگان نامزدها در صندوق های اخذ رأی، گفت: این کار بر عهده دوستان ما در وزارت کشور است، اما برداشت ما این است که وزارت کشور با نظر شورای نگهبان این کار را انجام دهد.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: شورای نگهبان از زمان آغاز تبلیغات، محل دریافت اعتراضات و شکایت‌هاست. بیش از 200 مورد تخلف را برای قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم، البته هنوز گزارش تخلف مهمی که در سرنوشت انتخابات تعیین‌کننده باشد، به ما اعلام نشده است.
دکتر کدخدایی در پاسخ به این سؤالی درباره پیش‌بینی انتخابات، اظهار داشت: درباره اینکه انتخابات دو و یا یک مرحله‌ای باشد، پیش‌بینی نمی‌کنم. از دوستان در وزارت کشور هم می‌خواهیم که اینگونه موارد را با حدس و گمان مطرح نکنند. امیدوارم انتخاباتی سالم، پرشور و گسترده داشته باشیم، آنچه که پیش‌بینی می‌کنیم این است که انتخابات سالم برگزار شود، اینک در مرحله اول و یا مرحله دوم باشد، اجازه دهید پس از انتخابات تصمیم‌گیری کنیم.
دکتر کدخدایی درباره تخلفات انتخاباتی و رسیدگی به آنها در شورای نگهبان، گفت: گزارش تخلفات روزانه برای ما ارسال می‌شود و ما به قوه قضاییه ارسال می‌کنیم. برای شورای نگهبان تفاوتی ندارد که تخلفات از ناحیه چه کسانی باشد، ما همه گزارش‌ها را برای نهادهای ذیربط ارسال می‌کنیم.
وی یک دسته از تخلفات انتخاباتی را تخلفاتی موثر در تغییر سرنوشت انتخابات دانست و گفت: ما به ازای این تخلفات، ابطال صندوق، حوزه یا شعبه است که در این شرایط شورای نگهبان به آنها ورود می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان درباره تخلفات احتمالی صورت گرفته در روز اخذ رأی نیز تصریح کرد: در این روز هم عزیزان ما در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات، این موارد را پیگیری می‌کنند و اگر لازم باشد از قوه‌ قضائیه هم استمداد می‌کنیم.
دکتر کدخدایی درباره تعیین مصادیق رجل سیاسی و روند رسیدگی به آن در شورای نگهبان، گفت: اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان تمایلی به حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد، نیت‌خوانی است. اینطور نبوده که کاری در این زمینه انجام نگیرد و اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؛ از سوی یکی از اعضای شورای نگهبان درخواست تفسیر اصل 115 قانون اساسی شده است. بانوانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بودند مثل سایر افراد پرونده‌شان در شورای نگهبان بررسی شد، اما به نتیجه نرسید و هیچ نیت خاصی در این زمینه وجود ندارد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره نحوه نظارت بر رای‌دهندگان در خارج از کشور گفت: ایرانیان خارج از کشور حق شرکت در انتخابات دارند و وظیفه ماست که برای مشارکت اقدام آنان کنیم. در آمریکا تعداد ایرانی‌ها قابل توجه است. در آمریکا دفتر حافظ منافع داریم که نمایندگی ما در حافظ منافع فعالیت دارند. نظارت ما در خارج کشور از بین اعضا وزارت خارجه است که با تعامل آنها کارها انجام می‌شود.
وی افزود: البته وزارت کشور هیات اجرایی خارج کشور را تعیین کرده است و ناظران ما در خارج از کشور از بین هموطنان ما در آنجا انتخاب می‌شوند.
سخنگوی شورای نگهبان درباره تبلیغات در فضای مجازی گفت: در این رابطه حدود دو سال قبل قانون اصلاح شد و احکام مربوط به فضای حقیقی به فضای مجازی تسری پیدا کرد بنابراین اگر کسی از طریق فضای مجازی هم مرتکب تخلف شود، امکان پیگیری از طریق قوه‌ قضائیه وجود دارد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر تخلفات انتخاباتی 60 مدیر، اظهار داشت: گزارشات قوه‌ قضائیه حتما بر‌اساس مستنداتی است که به دست‌شان رسیده و ما در جریان جزئیات نیستیم.


سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه چطور برخی افراد که چند دوره وزیر یا در ادوار قبل نامزد بودند، برای انتخابات اخیر ریاست جمهوری تایید نشدند، گفت: من بارها به این سوال پاسخ دادم که هدف شورای نگهبان احراز صلاحیت است. اگر گزارشی از تخلفات اقداماتی که صلاحیت را مخدوش می کند ارائه شود، موافقان و مخالفان بحث می‌کنند. ای کاش می‌توانستیم مذاکرات شورای نگهبان را نشر دهیم. احراز صلاحیت باید هفت رای یا بیشتر باشد و افرادی که شش رای می‌آورند تایید نمی‌شوند. قانونگذار روش تعیین کرده و ما ناگزیر از اجرا آن هستیم.
دکتر کدخدایی درباره انتقادات از استفاده امکانات عمومی برای جانبداری از نامزدها و نیز اهانت به داوطلبان، اظهار داشت: انتظار داریم دستگاه‌های عمومی و همه رسانه‌هایی که به نوعی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، به نفع دیگر نامزدها جانبداری نکنند. اگر گزارشی به دست ما برسد حتما بررسی می‌کنیم. هیچ کسی حق ندارد افترا یا توهین انجام دهد. در مقابل توهین یا افترا، قوه‌قضاییه باید بررسی کند زیرا عمل مجرمانه است و اگر نتیجه را به ما اطلاع دهد، ما ترتیب اثر می‌دهیم.
وی در مورد برخی افراد که سعی در زیرسوال بردن شورای نگهبان دارند گفت:‌ ما نه به جایی شکایت و نه به جایی مراجعه می‌کنیم. مردم می‌فهمند که شورای نگهبان رفتار قانونی دارد. همین حمایت مردمی کفایت می‌کند و ما در شورای نگهبان اهل شکایت و گله نیستیم.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره ردصلاحیت روسای جمهور سابق و حضور آن‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اولاً که همه روسای جمهور ردصلاحیت نشدند. دوم این‌که در فضای سیاسی گاهی مسائلی مطرح می‌شود که مورد نظر شورای نگهبان نیست. سوم این‌که وقتی شورای نگهبان صلاحیت فردی را برای ریاست‌جمهوری احراز نکند، نظر شورای نگهبان، ارتباطی به مناصب دیگر ندارد و اگر برای ریاست‌جمهوری کسی تایید صلاحیت شود، مربوط به همان دوره خواهد بود و در مجلس نیز همین طور است. چرا که ممکن است اسنادی ارائه شود که در دوره بعد به گونه‌ای دیگر عمل شود.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که شورای نگهبان تا چه زمانی قادر به ردصلاحیت کاندیداها خواهد بود و آیا امکان این مسئله در حال حاضر هم وجود دارد، گفت: بنابر قانون شورای نگهبان هر گاه مدارکی را دریافت کند که امکان ردصلاحیت نامزدی وجود داشته باشد، امکان ردصلاحیت آن‌ها میسر خواهد بود.
دکتر کدخدایی در پایان ضمن تشکر از اصحاب رسانه اعلام کرد: آن‌چه مردم انتظار دارند، انعکاس واقعی اخبار است و ان‌شاءالله مردم روز ۲۹ اردیبهشت به صورت گسترده پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد.

-------------------------
گزارش تصویری/نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد